Ziarul de Duminică

Se ascute lupta galeriilor de clasă!

Se ascute lupta galeriilor de clasă!

Autor: Daniel Nicolescu

22.09.2010, 23:55 40

Dl Radu Boroianu, după o retragere soft de la Artmark (casă delicitaţii dublată de galeria propriu-zisă ArtSociety), a deschisjoi, 16 septembrie 2010, European Art Gallery*, un brand mai vechi,suspendat pentru o perioadă de iniţiatorul său, dl Mihai Covaci.Acum, EAG "redebutează pe scena galeriilor bucureştene într-ocompoziţie partenerială nouă, cu un proiect înnoit şi haine pemăsură. Radu Boroianu, Mihai Covaci şi Jan De Maere îşi dedicăpriceperea şi pasiunea unei soluţii speciale de anticariat pentruartele plastice şi decorative europene dintre secolele XVI şiXX."

Iniţiativa semnată Boroianu, Covaci şi De Maere este, oricâtăgreutate, experienţă şi prestigiu ar avea cei trei, destul detemerară. O simplă plimbare pe strada Covaci, artera numărul 1 amicilor anticariate bucureştene, poate lămuri pe oricine că nu neaflăm într-un moment fast pentru comerţul de artă. Magazinele fies-au închis, fie pun în rafturi veştede piese de brocantă. Este,desigur, un efect al crizei şi al lipsei generale de bani, dar şial rivalităţii "cordiale" dintre casele de licitaţii şianticariate, dintre negustori şi auctioneers. Cum spunea cineva,profesia de anticar a suferit o răsturnare ecologică: materia primăpe care o reprezintă marfa "artistică" s-a rarefiat, iar piesele decalitate, inedite, sunt pe cale de dispariţie; comerţul de artămanifestă tendinţa de a funcţiona în circuit închis. Din acestpunct de vedere, casele de licitaţie dispun de un atu considerabil,pentru că au, în băncile lor de date, o listă confortabilă declienţi, cărora le cunosc gusturile şi posibilităţile financiare.În plus, benefiază de un foarte serios sistem de marketing. Înspaţiul acestei concurenţe (care, să fie bine înţeles, se manifestăpretutindeni în lume), anticarii îşi joacă, cu pricepere diferită,cărţile câştigătoare: nuieluşa de alun cu care se duc fix laparticularii care deţin piese necunoscute şi, mai ales, faptul căau cicluri de vânzare continue, cu spaţii de expunere permanente,spre deosebire de casele de licitaţie, care organizează doar câtevamari vânzări tematice anuale. În plus, pot aduce obiectul râvnit încasa potenţialul cumpărător, pentru ca acesta să-l aprecieze insitu.
Dl. Radu Boroianu şi partenerii săi încearcă să dezvolte amorsatehnologică, să apese pe pedala de marketing care lipseşteconfraţilor anticari şi să modernizeze un tip de negoţ care încămai funcţionează, la noi dar şi aiurea, după cutume prăfuite. AEGare un site în construcţie, ce îi va asigura comunicarea pesensurile vânzător/ intermediar/ achizitor şi, pe de altă parte,doreşte să restaureze încrederea - elementul, poate, cel maiimportant în negoţul cu artă al zilelor noastre. Lucru pe caresperă să-l pună în lucrare prin inaugurarea, în spaţiul galeriei, aunui laborator de expertiză "ce adaugă ochiului experimentat alspecialistului o cameră Nir Color de reflectografie pentru razeleinfraroşii şi ultraviolete, precum şi un sistem de de analiză acompoziţiei minerale a substanţei picturale sau scupturale pe bazarazelor X, celebrul Niton". Prin parteneriat cu clinicile Sanador,acestor metode de expertiză li se va adăuga şi verdictul uneiradiografii. Altfel spus, galeria-anticariat va încerca sădiminueze riscul de falsuri (care au invadat piaţa de artăromânească), combinând tehnica de ultimă oră cu ştiinţa experţilor(dar şi simţul lor pentru inefabil) şi va oferi certificate degaranţie pe care, acum, le pot pune la dispoziţie exclusivinstituţiile muzeale, pentru bunurile patrimoniale. Aceastămodificare de strategie este, de fapt, o propunere de schimbareradicală a gândirii negustorului tradiţional, a celui careîncearcă, cu bani puţini, să obţină beneficii majore. Investiţiilecostisitoare se acoperă greu, în timp lung, dar "repară" de larădăcină încrederea în autenticitatea bunurilor oferite sprevânzare, şi în autoritatea vânzătorului, care iese din condiţia desamsar. Fruntariile, încă fragile, dintre anticariatul de tiptalcioc, de unde se pot obţine chilipiruri dar şi "plase" uriaşe,şi anticariatul profesionist, tehnologizat şi dotat cu expertiză decalitate înaltă, par, acum, că îşi vor redesena defintivprofilul.
Revenind la marketing, cealaltă unealtă pe care AEG doreşte s-ofolosească în atacarea pieţii, se cuvine menţionată intenţia dereaducere "în interiorul culturii româneşti a artiştilor de renumestabiliţi în străinătate" printr-o serie de expoziţii eclatante(serie deschisă acum, la momentul debutului, de aducerea pe simezea lucrărilor lui Nicolae Maniu, despre care vă oferim detalii înrubrica noastră Top Galerii), precum şi aceea de coborâre a arteiîn spaţiul public: e vorba, aici, despre prelungireaparteneriatului strategic cu Sanador, constând în ornarea spaţiilorde socializare ale clinicilor cu opere de artă aparţinândartiştilor români contemporani. Un demers educativ cu bătaielungă...

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO