Ziarul de Duminică

Sediul ICR Londra sub „tirul” laserelor/ de Ziarul de duminică

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Ziarul de Duminica

23.12.2015, 23:46 59

Colinde, Maria, Fado

Evenimentul finalului de an la ICR Lisabona, concertul de colinde şi de fado „Cânticos” susţinut de Maria Răducanu, a avut loc miercuri 16 decembrie 2015 de la ora 18 în biserica Santo Antonio din Alfama (foto 1). Răsfăţata scenelor internaţionale, vocea cu inflexiuni de mătase a Mariei Răducanu este considerată astăzi drept una dintre cele mai reprezentative voci româneşti din jazz şi fusion. Maria Răducanu caută şi scoate mereu la lumină noi şi noi geme din „desaga bunicilor”. O selecţie de astfel de piese scânteietoare a fost oferită şi de această dată spectatorilor portughezi, lor adăugându-li-se şi câteva titluri din repertoriul de fado, gen pe care Maria Răducanu îl abordează cu sensibilitate şi prospeţime când i se oferă ocazia. Biserica Sfîntul Anton, o construcţie barocă aflată la intrarea în cartierul lisabonez Alfama, este ridicată pe locul în care s-a nascut în anul 1191 Sfântul Anton de Lisabona, cunoscut în afara graniţelor Portugaliei drept Sfântul Anton de Padova, protectorul copiilor şi „Sfântul tuturor” (Papa Leon al XIII-lea). Biserica este ţinta unui pelerinaj anual exuberant dedicat foarte iubitului său patron. Biserica a fost consacrată în 1982 prin vizita Sfântului Părinte Papa Ioan Paul al II-lea. (Gelu Savonea)

 

Cărţi digitale, Perjovshi, Vălcan în Brazilia

La sfîrşitul anului 2015 a fost lansată la Rio de Janeiro editura Zazie care îşi propune să publice cărţi digitale distribuite în mod gratuit de pe site-ul său de internet www.zazie.com.br. Creată de scriitoarea şi artista Laura Erber, profesoară la Universitatea Unirio, în colaborare cu criticul de artă Karl Erik Schøllhammer, profesor la Universitatea Catolică din Rio de Janeiro, noua editură îşi propune să difuzeze colecţii care să realizeze forme de contact între limbajele artistice şi discursurile care le traversează şi le catalizează. Prima colecţie oferită publicului a fost Ninguém mais sabe alcătuită din cărţi individuale de desen urmate de un scurt comentariu al autorilor asupra modului în care înţeleg ei ce înseamnă a desena. Colecţia va regrupa atât artişti cu un parcurs deja recunoscut pe plan internaţional cât şi desenatori amatori, încercând să inventarieze un evantai cât mai larg de perspective asupra desenului ca limbaj şi ca procedeu. Printre primele apariţii ale acestei colecţii se numără volumul artistului român Dan Perjovschi – dRaw.

La începutul anului 2016 vor fi publicate primele titluri din colecţia Pequena Biblioteca de Ensaios consacrată traducerii şi publicării unor eseuri de teoria şi critica artei, istoria şi istoriografia artei, teorie şi critică literară, filosofie, arhitectură, design etc. Vor fi puse astfel la dispoziţia publicului brazilian eseuri care ies în evidenţă atât prin limbajul lor special cât şi prin capacitatea de a interveni în dezbaterea teoretică şi critică. Primele texte publicate îi vor avea ca autori pe Ciprian Vălcan (România), Boris Groys (Germania, SUA), Anton Vidokle (Germania), Jean-Cristophe Bailly (Franţa).

 

Sediul ICR Londra sub „tirul” laserelor

Maiestuosul palat în stil clasicizant, construit în primele decenii ale secolului al XIX-lea şi intrat în posesia statului român în anul 1937 – ca Legaţie, reşedinţă ambasadorială şi, din anul 2006, ca sediu al ICR Londra –, şi-a   regăsit exteriorul strălucitor graţie unui amplu proiect de renovare, derulat de Ministerul Afacerilor Externe şi echipa londoneză a Institutului.

Lucrările au început în urmă cu patru luni şi au presupus intervenţii extinse şi meticuloase, de reparaţie şi chiar restaurare, ce au îndepărtat de pe cei aproximativ 1.800 m2 de faţadă efectele multor ani de intemperii. Intervenţiile au fost cu atât mai laborioase, cu cât imobilul, ultilizat în principal de ICR Londra, dar şi de Ambasada României pentru acţiunile cu caracter protocolar, este o clădire de patrimoniu supusă celui mai strict regim de protecţie din Marea Britanie, Grade I.

Pentru a marca sfârşitul lucrărilor şi a celebra noua înfăţişare exterioară a venerabilei clădiri, liniile pure ale edificiului, precum şi ornamentele elegante au fost învăluite în lumină şi animate (foto 2), printr-un spectacol de video-mapping realizat de artistul vizual Ion Cotenescu (VJ Cote), care a pus în evidenţă atât frumuseţea clădirii, cât şi bogata ei istorie. Proiecţia de fascicole luminoase, organizată în seara de 16 decembrie, a folosit contururile şi elementele decorative ale palatului pentru a spune povestea construcţiei clădirii, a primilor locatari – familii aristocratice şi ale înaltei burghezii britanice – şi a diplomaţilor care au prezidat achiziţia ei, ca Nicolae Titulescu, sau au lucrat aici de-a lungul anilor, ca Matyla Ghica, Brutus Coste ori Mircea Eliade.

În plus, pe toată durata serii, faţada secundară dinspre piaţă a fost îmbrăcată, cu spoturi luminoase, în culorile naţionale ale României. Bineînţeles, nu au lipsit, proiectate de data aceasta în holul somptuos de la intrarea în Institut, nici imaginile de la evenimentele curente care fac din Belgrave Square nr. 1 adresa culturii române din Marea Britanie. Seara a avut şi o componentă muzicală, oferită de DJ Nico de Transilvania, iar recepţia de la sfârşit a anunţat – prin cozonaci, covrigi, mere şi vin fiert – apropierea marii  sărbători a Crăciunului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO