Ziarul de Duminică

Tabloul lunii februarie şi alte vânzări-bombă

Tabloul lunii februarie şi alte vânzări-bombă/ de Daniel Nicolescu

Autor: Daniel Nicolescu

24.02.2011, 23:24 49

Picasso rămâne regele vânzărilor, cea maiatractivă şi mai comercială valoare a momentului în materie depictură. Pe 8 februarie, la Sotheby's Londra a fost expus tabloul"Lectura" (foto 2), o pânză datând din 1932 şi reprezentând-o pemuza artistului, Marie-Thérese Walter. Lucrarea nu a fost niciodatăprezentată publicului şi provenea dintr-o colecţie privatăamericană. Cumpărată în 1996 de către fostul ei proprietar, pânzanu a ieşit din SUA până în momentul de faţă. Estimarea preliminarăa fost între 18 şi 21 milioane de euro.

Compoziţia este în mare măsură asemănătoarecu cea din "Visul" (datând tot din 1932 şi expusă pentru primadată, alături de "Lectura", la marea expoziţie retrospectivăPicasso din 1932, la galeria Georges Petit şi la Kunsthaus dinZurich), pânză cumpărată în 1997, de la Christie's, de către SteveWynn - "Casino Man", celebrul antreprenor american.

Steve a făcut o înţelegere privată pentruvinderea ulterioară a picturii, la suma năucitoare de 139 demilioane de dolari, care ar fi trebuit să constituie recordulabsolut pentru o pânză a maestrului. Între timp, milionarul agăurit accidental pânza cu cotul (sic!) şi a rămas cu ea în braţe.Aşa încât cea mai scumpă pânză vândută până în prezent la olicitaţie a rămas "Nu au plateau de sculpteur", semnată tot dePicasso şi vândută anul trecut pentru 83 de milioane deeuro.

În seara de 8 februarie, "Lectura" a căzutsub ciocan pentru suma de aproximativ 30 de milioane de euro. Dupăo perioadă de suferinţă de aproape doi ani, piaţa de artă pare,datorită acestei vânzări, dar şi a celor pe care vi li vomprezenta, că îşi revine definitiv.

"Dacă estimarea unui tablou este foarteraţională", explică Thomas Bompard, expert şi director aldepartamentului de artă impresionistă şi modernă de la Sotheby's,"marketingul desfăşurat în jurul lui îi permite reinventarea".Tabloul "Lectura" a fost plimbat, înainte de marea licitaţie, prinmarile capitale artistice şi a beneficiat de un uriaş tamtammediatic. Aşa încât "stindardul vânzărilor şi al casei Sotheby's","tabloul perioadei", a fost achiziţionat cu aproape 10 milioane deeuro în plus faţă de de preţul estimat. O explicaţie, credem,utilă. Sotheby's reţine 25% din preţul de adjudecare la loturilepână în 25.000 de lire sterline, 20% pentru loturile vândute între25.000 şi 500.000 de lire sterline şi 12% pentru lucrările caredepăşesc această din urmă sumă. Ţinând seama de preţul deachiziţie, "Lectura" a adus casei de licitaţii suma de 2,7 milioanede lire sterline, adică 3,2 milioane de euro. Să totciteşti!

Tot la Sotehby's, trei zile mai târziu, oaltă licitaţie-bombă, învăluită într-o groasă pânză de ceaţă.Vânzările au avut loc sub titlul "Looking Closely: A PrivateCollection" ("Privind de-aproape: o colecţie privată") şi audezvăluit 40 de loturi. Se pare că unii dintre colecţionarii careau dat năvală (mai precis apropiaţii casei) ştiau că misteriosulnume aflat îndărătul colecţiei private era cel al lui GeorgeKostalitz, om de afaceri din Europa de Est, care a făcut averevânzând produse electronice japoneze pe piaţaamericană.

Piesa-vedetă a evenimentului celebraîntâlnirea dintre doi giganţi ai picturii contemporane: LucianFreud (o vreme, cel mai scump artist în viaţă din Europa) şiFrancis Bacon. Cel de-al doilea a realizat portretul celui dintâiîntr-un tablou triptic, estimat între 8,3 milioane şi 10,6 milioanede euro. În seara de 11 februarie, licitatorii s-au bătut pentrupânza irlandezului, care, în final, a fost adjudecată pentru 23 demilioane de euro (foto 3). O creştere mai mare chiar decât în cazul"Lecturii" lui Picasso. În aceeaşi seară, un nou record: cea maiscumpă operă suprarealisă vândută vreodată. E vorba despre un"Portret al lui Paul Eluard" (foto 4), semnat de Salvador Dali şidatând din 1929, care a atins suma de 15,99 milioane de euro.Soteheby's a strâns, în urma lichidării colecţiei Kostalitz, 110milioane de euro.

Între timp, la Christie's, se ofereau5.585.159 de euro pentru pânza "L'Aimant" (foto 1), reprezentândcorpul unei femei goale aflate în faţa unei perdele stacojii şi aunei mări azurii. O pânză nu tocmai iconică a lui René Magritte,dar care certifică interesul în creştere pentru picturasuprarealistă Şi, în general, pentru pictura modernă. Să fi rămascriza noastră cea de toate zilele doar un vis urât?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO