Ziarul de Duminică

Teatrul şi râsul/ de Ziarul de duminică

Teatrul şi râsul/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

21.04.2016, 23:51 69

John Wright

De ce râdem la teatru

O explorare practică a comediei fizice

Editura Nemira

Colecţia Yorick. Traducere de Maria Aciobăniţei. Argument semnat de regizoarea Theo Herghelegiu. Cuvânt înainte de Toby Jones.

Acest volum este un manual de comedie fizică – un breviar al jocurilor şi exerciţiilor teatrale care dau formă comediei şi umorului pe scenă, scris din perspectiva regizorului, creatorului şi profesorului de teatru. Dar nu este o carte ce propune o metodă, ci mai degrabă investighează formule precum Jocul cu sensurile, Delicata artă a idioţeniei sau a Ridicolului.

„Cartea e teribil de incitantă; atât de incitantă, încât după lectură îţi vine să te apuci să faci tot ce scrie acolo... Lucru care, dacă s-ar întâmpla, ar propulsa teatrul românesc pe un next level incontestabil.” Theo Herghelegiu

„Comedia înfloreşte într-o atmosferă degajată şi plăcută: trebuie să fim convinşi că suntem într-un loc unde putem să facem orice. Actoria de calitate are nevoie de exact aceleaşi condiţii. Jocul nu înseamnă că munca e frivolă. Nici pe departe. Nu înseamnă decât că luăm jocul în serios. Jocul încălzeşte sufletul şi linişteşte mintea. E distractiv, eliberator, mobilizator şi ne oferă acea combinaţie captivantă de implicare şi obiectivitate care ne permite să creăm sensuri, să ne asumăm riscuri şi să descoperim lucruri.” John Wright

„Această carte – mai spune autorul – este un manual de comedie fizică. Este o referinţă şi un registru prescurtat al ideilor de bază, al jocurilor şi al exerciţiilor care au dat formă muncii mele de a stârni râsul de-a lungul anilor.

Sunt regizor, creator şi profesor de teatru. Nu sunt academician. Dar asta nu înseamnă că nu mă interesează teoria. Dimpotrivă, mă interesează, doar că în cazul meu teoria se amestecă mereu cu prac­tica. Toate jocurile şi exerciţiile din carte au fost incluse pentru că funcţionează. Provin din anii în care am lucrat cu diferiţi actori şi în care m-am luptat cu ei ca să fac teatru şi să fac publicul să râdă. Am o abordare destul de eclectică şi pot scoate ceva din orice.

Nu încerc să propun o metodă – nu am aşa ceva. Rareori abordez la fel două  proiecte diferite. Folosesc jocuri ca să creez în sala de repetiţie. Dacă nu-mi place ce se întâmplă, schimb jocul, în aşa fel încât ajung să inventez permanent sau să inventez noi metode de a face lucrurile să meargă, pe măsură ce repetiţiile înaintează. Pentru mine, lucrul nu este niciodată bătut în cuie, ci evoluează încontinuu. Până veţi ajunge să citiţi cartea, eu voi fi încercat deja altceva, dar preceptele mele vor rămâne, probabil, aceleaşi. Intenţia mea e să vă dau un vocabular al punctelor de plecare, al proceselor şi al provocărilor care se pot folosi imediat şi care vă vor informa pentru propriul vostru an­trenament. Poate nu veţi fi de acord cu tot ce spun, caz în care v-am provocat să faceţi altceva şi să găsiţi altă cale. Asta ne va îmbogăţi pe toţi. Nu există «metoda corectă» şi «metoda greşită», există doar me­tode diferite. Diferenţele sunt interesante. Diferenţele sunt creative.”

 

John Wright este regizor şi un foarte cunoscut profesor de teatru, a cărui activitate e la mare căutare în toată lumea. A fost cofondator al companiei teatrale Trestle la începutul anilor 1980 şi a regizat multe dintre spectacolele acesteia. La începutul anilor ’90, a înfiinţat compania teatrală Told by an Idiot, la care a rămas regizor artistic, împreună cu Paul Hunter şi Hayley Carmichael. De-a lungul timpului a primit numeroase premii, inclusiv Premiul Greater London Arts pentru contribuţia adusă teatrului fizic, Premiul Time Out pentru The Edge (Trestle), Premiul Fringe First pentru o operă nouă bazată pe Esop (Opera Regală şi Teatrul Muzical Naţional pentru Tineret), premiile Sunday Times şi Guardian pentru She’ll Be Coming Around the Mountain (Backstairs Influence), Premiul Best New York la Festivalul Internaţional de Artă Hong Kong pentru Shooting Sons (Ensemble Theatre Co), Premiul Peter Brook pentru spectacolul după Doctor Faustus. Dintre producţiile sale, amintim: Common Nonsense (Teatrul orăşenesc Reykjavik, o piesă creată dintr-o colecţie de sculpturi de Ilmur Stefansdottir), Richard al III-lea de Shakespeare (Third Party Productions), Arcane (o nouă operă pentru Opera Circus), Out of the Blue (Rejects Revenge), propria lui versiune la Frumoasa şi Bestia (Teatrul Belgrade, Coventry) şi propria piesă The Evocation of Papa Mas, inspirată de carnavalul din Trinidad pentru Told by an Idiot.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO