Ziarul de Duminică

TOPGALERII/ Iarba galateica

TOPGALERII/ Iarba galateica
10.11.2009, 14:46 83
A gasi "arca" in carul cu fân inseamna a mirosi iarba uscatade acasa, tesând-o in punct persan, la strada, intr-o galerie de peCalea Victoriei. Este aranjamentul expozitional de dincolo si dinafara Galeriei Galateea, care a tinut de la Sf. Dumitru la SfintiiArhangheli. A fost un proiect dedus dintr-un vis mai amplu alartistei "fibrei" Dorina Horatau, acela de a da valoare plasticafirului ierbii din curtea parinteasca. Remarcabila a fost invelireaintrarii si vitrinei cubului galeriei cu un covor gros si cu asizede fân tuns in perie.
Prin tot ce elaboreaza, ca pedagog si animator al expozitiiloruniversitare, ori ca prezenta eminenta a manifestarilor nationalein artele decorative, Horatau ne-a convins ca are simtul decizieisi al rigorii. Din capul locului, termenul generic de "decorativ"este spulberat in intelesurile lui de confort casnic, de repaos side categorie a loisirului. Arta textila, care este punctul depornire al artistei, se dovedeste un teritoriu autentic alexperimentului, cel de soi bun, nu cel demolator si derizoriu. Caciexigentele tehnologice mentin echilibrul valorilor spre"clasic-modern". Cercetarile texturale ale artistei nu sunt purehazarduri ale materiei in expresivitatile ei involuntare.Instalatiile concepute de Horatau au tonus ideatic si surprizeformale, pe lânga toata starea de receptare poetica a celor maiumile deseuri texturale. Apoi, proiectele ei expozitionale au sufluambiental, cu vectori de crestere seriala.
Expozitia Atitudine/ Spatiu din 2005, de la GaleriaOrizont, arata astfel, adica un laborator de inalte tehnologiiartistice, din texturi si contexturi grafico-picturale-materice.Solicitarea vizuala si bogatia tactila depaseau parametriiobisnuiti ai unei expozitii si te introduceau in seriozitatea unuilaborator de cercetare aplicat. Era, de fapt, a patra manifestare aambienT arT grup, adica Dorina Horatau si studentii sai.Printr-o abila si tenace manualitate slujita de scânteispectaculoase de creativitate, artista transfigureaza oricebucatica de hârtie, plieri ale plasticului sau capete de sfoara.Asa a fost si delicata instalatie de cornete albe care "aucristalizat" in incinta si pe zidurile bisericii fortificate de laDealul Frumos - Sibiu, tot in 2005.
Mai transpare din stilistica artistei educarea rabdarii si adisciplinei din vechiul mestesug al teserii. Din traditiaartizanala, in sensul ei cel mai nobil, se pastreaza emfaza calda amanualitatii. Se mai fac simtite ritmurile organice si principiilede flexibilitate si varietate ale vegetalului. Astfel, prinultimile sale cercetari texturale, Horatau a pus la punct otehnologie personala de "pâsla din fân" cu care construieste spatiiale evocarii Bucovinei natale. Toate acestea s-au putut cercetachiar in timpul facerii lor, caci Dorina a lucrat la razboiul detesut in galeria Ierbii galateice, ca intr-o arca a paradisuluipierdut.

AURELIA MOCANU (n. 1957, la Codlea, Brasov).Scoala gimnaziala de arta si liceul de arta din Sibiu. A absolvitInstitutul de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu", sectia de istoriaartei-muzeologie, 1981. Expert de arta la Oficiul de PatrimoniuBucuresti pana in 1989 si actualmente la MCCP. Redactor sefadjunct la revista "Arta", 1990-1992, 2000-2001. Bursa doctorala laEHSS, Paris, 1993. Premiu pentru experiment literar ASPRo, 2001pentru volumul "Ibrisim". Realizator al emisiunii Arte Frumoase dela Radio Romania Cultural din 1995 pana in prezent.

AFACERI DE LA ZERO