Ziarul de Duminică

TOPGALERII/ O artistă cu aripi ce-i slujesc drept mâini

TOPGALERII/ O artistă cu aripi ce-i slujesc drept mâini
16.03.2010, 15:08 57
Muzeul Suţu găzduieşte oretrospectivă de zile mari (insă pentru incă puţine zile de-acuminainte, până pe 31 martie, aşa că grăbiţi-vă!). Curator, amfitrionşi autor al admirabilului album care insoţeşte piesele de pesimeze: Cristian-Robert Velescu. Vedeta spectacolului: LiliPancu.
O plasticiană dintr-o stirperară, cu care am avut privilegiul să fim contemporani (1908-2006),o personalitate cu o longevitate surprinzătoare, atât in ordineabiologicului cât şi a vitalităţii creatoare. Primul drum laAcademia de Arte Frumoase din Bucureşti l-a făcut in trăsură, cumşedea bine unei armonios alcătuite domnişoare din lumea bună, in1926. Aici i-a avut profesori, intre alţii, pe CeciliaCuţescu-Storck, Ipolit Strâmbu, Jean Alexandru Steriadi, pe Al.Tzigara-Samurcaş (la istoria artei) sau pe Francisc Rainer (cursulde anatomie). Diploma ei de absolvire e semnată, in 1933, derectorul Academiei, Camil Ressu. Coborârea in biografie n-ar fiinsă indeajuns de tulburătoare, dacă n-am pomeni, alături dedascălii artistei, şi pe prietenii din aceeaşi perioadă: LenaConstante, Nutzi Acontz, Ion Vlasiu, Wanda Sachelarie şi, oleacămai târziu, Stephan Roll, Margareta Wechsler Dinu, Cocuţa MicaVernescu, Zoe Ricci… Figuri mitice, printre care se mai strecoară,semnificativ, cu greutate, umbrele lui Mihail Sebastian, CiceroneTeodorescu sau Nicolae Argintescu-Amza. Intre 1929, când expuneprima oară la Salonul oficial de desen şi gravură şi 1993 când,potrivit lui Cristian Velescu, lucrează la Sinaia, realizând "niştedesene ferme, inchegate, destinate expunerii" se intinde un arc demai bine de şaizeci de ani de fericită zăbăvă in faţa şevaletuluisau a hârtiei de desen. Antologia plastică de azi, de la MuzeulSuţu, incearcă, prin câteva zeci de piese, să restituie aerulacestei neobişnuite aventuri in lumea semnelor grafice, o aventurăcare, graţie neliniştii scormonitoare a artistei este, dacă doriţi,şi un breviar de istoria artei secolului XX. Asta pentru că,neindoios, compasul stilistic al lui Lili Pancu are o deschiderecopleşitoare, ale cărei sensuri se pot rezuma nu doar prin dorinţade a asimila modele, ci şi, mai ales, printr-un proteism funciar,iluminat de "gaya scienza". Intre peisajele acuarelate in spiritullui Raoul Dufy (sau, ca să evocăm o contemporană a artistei,Micaela Eleutheriade), nudurile (datând din 1934) cu accente WienerSezession, portretele "pline", atente la detaliu, de factură Ressu,naturile moarte palladyene sau excursiile moderniste dincompoziţiile mai târzii, se deschid nu doar infinite posibilităţi,cât şi evantaie intregi de certitudini. Lili Pancu a pictat bine,seducător, in toate tehnicile şi manierele pe care le-a abordat,subordonându-şi viziunile caleidoscopice unui unic şi incontestabiltalent.
In albumul-catalog careacompaniază expoziţia există o secţiune de cronici şi textededicate artistei. Dintre ele, aş dori să citez câteva. Alăturarealor, cum se va putea vedea, ne sechestrează intr-un impas fertil.In primul rând, George Oprescu: "In abreviaţiunile pe care leintâlnim in desenele sale, partea inteligenţei şi a voinţei mi separe disproporţionată faţă de cea a sensibilităţii. Cu alte vorbe,aş dori să se simtă mai mult efortul pictorului, dorinţa de a urmade aproape un motiv oarecare şi mai puţin nevoia de a arătavirtuozitate şi brio". (1936) In acelaşi an, Ionel Jianu spune:"Dra Lilly Pancu e un talent tânăr, cu o deosebită sensibilitate…"Peste ani (1943), Ion Frunzetti: "Dincolo de agreabil, prininteligenţa tehnicii, pictura drei Pancu rămâne totuşi la categoriablândă a artei recepţionabile sufleteşte." Deci suflet,sensibilitate, sau raţiune, "cap", tehnică"? Ca intotdeauna când evorba despre artişti importanţi, categorisirea rămâne doar unobligatoriu moft didactic. Lili Pancu zboară peste rafturilebibliotecilor de istoria artei, şi se aşază, din când in când,acolo unde este mai multă lumină.

Un zbor de aproape un veac, pecare acelaşi Ion Frunzetti il descrie intr-o formulă memorabilă:"Dra Lili Pancu are o graţie care-i vine de la materialulintrebuinţat şi de la aripile ce-i slujesc drept mâini…"

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO