Ziarul de Duminică

Trei arătări ale lui Francisc. GALERIE FOTO

Trei arătări ale lui Francisc. GALERIE FOTO

Trei arătări ale lui Francisc/ de Aurelia Mocanu

Autor: Aurelia Mocanu

17.02.2012, 00:01 177

La Palatul Mogoşoaia, nivel 4 MNAC şi AnnArt Gallery, Francisc Chiuariu ne demonstrează cum a cucerit o nouă dimensiune a picturii. Ofensiva de mijloc de carieră a pictorului ardelean, născut, cu semn de noroc în (19)66, a fost orchestrată din toamna anului trecut de către curatorul Cosmin Năsui. Lovitura de billiard a început la Bienala de la Moscova (octombrie), a ricoşat într-o expoziţie la Tel-Aviv (decembrie) şi marchează finalul, cu "Umbrele"din galeria AnnArt vernisate la 15 februarie. Pe lângă catalogul acestei din urmă expoziţii şi cele două exuberante cataloage de grup programmatic "Colorând griul", Năsui va lansa în asociere cu galeria o monografie a serpentinelor urcătoare ale atelierelor pictorului Chiuariu.

O sensibilitate cromatică remarcată din studenţie îl făcuse pe Francisc alesul unui început de carieră universitară. Cu demers informal, monetian, pe stihia suprafeţelor vibrate cu fineţe, Chiuariu rămâne şapte ani în catedra de pictură a Universităţii Bucureşti. Acolo se prepara deja violenţa figurativului de tip Dumitru Gorzo şi carierele vedetelor emergente după 2000. Grupul pictural din anii '96-2000 slujea, sub semnul înfierărării de răzvrătire "Crinul", inefabilul vibratil al pânzei (Chiuariu, Burcea, Magat). Vorbind în parabolă botanică, sezonul franciscan al "Crinului" este urmat de caustica "Rostopască" a celor mai tineri. Chiuariu renunţă la primăvara profesoratului şi descinde în iarna reală a schimbului economic cu priceperea de a face decoraţiuni interioare. Cam tot şapte ani. Îşi restabileşte în cele din urmă liniştea de atelier pornind o cercetare pe compoziţii cu trame perspectivale, cu figurativ disparat-oniric, cu decupaj din retorica publicitarului, asezonate de sarcasm şi humor citaţional în efecte de blur. Marca (şi cota de piaţă) acestei perioade rămâne marele cap angelic de putti ultramarin, trăgând din chiştoc. Monografia va stratifica iconografic şi alte subspecii ale caruselului neofigurativului consumist (muzeul, păpuşa, eroticul).

Pictorul de vocaţie certă care este Chiuariu se lasă acum sedus de vecinătatea tehnologiilor imaginii publicitare. Manevrarea lor devine provocarea de a da complexitate şi profunzime texturală pielii picturii. Seria amplă din tripletul expoziţional propune un puternic impact optic-senzorial prin efecte tehnice de suport: lumina artificială conjugată stratificării picturale este inovaţia laboratorului artistului, divers şi productiv în doua decenii. Pictura lui Chiuariu pe backlit atinge efecte stroboscopice conjugând matul şi luciosul pe ambele feţe ale suportului. În zecile de secvenţe ale seriei Outdoor (Palatal Mogoşoaia), pretextul figurativ este colectat sezonier din cotidianul stradal anodin. O Grande Jatte din Piaţa Unirii cu bucureşteni oarecari: tinere pe role, biciclişti anturaţi de câini comunitari, colţuri carosabile şi pietoni de toate vârstele. Urbanitatea reificată a imaginii irumpe, de fapt, mai mult decât din figuraţie, cât din producţia ei. Seduce şi intrigă bogat-luciosul-ireal al banalului pus în operă printr-un patent de design publicitar. O anume folie niponă poate fi întinsă pe şasiu, pictată în ulei, faţă-verso în transparenţă, eboşată în cerneluri tipografice, trecută prin plotter, emulsionată fotografic şi, asimptotic, poate deveni cutie iluminată lent în slide. Pictura mată, laborioasă, se distribuie apoi pe anume detalii peste luciul de caroserie. Pe dedesubtul plastefierii pot evolua, în transparenţe, registre de gestualism al pensulaţiei şi efasări de tip Gerhart Richter. Seria ultimă, a umbrelor complet derealizate (AnnArt Gallery), extrage stare metafizică din complexitatea materială a picturalului tehno. Siluetări rabătute ca umbre, tratate în cea mai expresivă estetică a informalului liric, îl reînoadă pe Chiuariu Backlit cu Francisc al Crinului.

Hiperrealismul stradal, cinematic (al cărui palier figural este deja inventariat de tânăra generaţie a "realismului capitalist"), devine la Chiuariu spectral-tehnologic. Văzutul-nevăzut se articulează în hypervăzutul din epoca hyperreproductibilităţii sale tehnice.

AFACERI DE LA ZERO