Ziarul de Duminică

Un clip de doua ore

02.12.2005, 15:08 20

Asta este Elizabethtown, cel mai recent film al lui Cameron Crowe - care a dat, in trecut, filme interesante precum Almost Famous sau Vanilla Sky. De asta data, e de presupus ca pana si fanii sai neconditionati vor bate in retragere: Elizabethtown - prezentat in avanpremiera la ultima editie a Mostrei de la Venetia, de unde s-a intors coplesit de cronici proaste - este, probabil, cel mai slab film al lui Crowe: o incursiune haotica, plicticoasa, stridenta si superficiala prin America hotelurilor & motelurilor si-a autostrazilor nesfarsite din care un Alexander Payne, de pilda, a stiut sa scoata esentialul - vezi About Schmidt sau Sideways. Crowe n-a stiut - sau si-a prins urechile atat de tare intr-un film ce pare fara scenariu, fara focus si fara sfarsit incat e ca si cum n-ar fi stiut... Problema numarul unu a lui Elizabethtown este chimia (sau lipsa ei) intre cei doi protagonisti - Orlando Bloom si Kirsten Dunst. Bloom n-a fost niciodata un actor teribil de interesant; daca punem intre paranteze - oricat de celebre - prestatia sa oxigenata din Stapanul inelelor (unde interpreta un elf, Legolas, mai mult atitudine decat altitudine actoriceasa), Bloom s-a prezentat, pana acum, mai degraba ca un "pin-up actor" decat ca o valoare sigura - dovada si isteria pe care a declansat-o descinderea sa la Venetia, cand admiratoarelor sale li

s-a pus porecla - foarte potrivita - de "Urlando Bloom". Dunst, pe de alta parte, a debutat notabil, ca preadolescenta, in Interviu cu un vampir, dupa care rolurile ei au oscilat previzibil intre serioase (Sinuciderea fecioarelor) si "alimentare" (Spiderman). De fapt, Dunst nu a dovedit ca este nici acea mare actrita pe care o Jodie Foster, de pilda, o anunta inca din Taxi Driver (cand avea cam varsta lui Dunst in Interviu cu un vampir), nici o eventuala "pin-up actrita", cu charisma colosala si glamour grandios, capabile sa o catapulteze in empireul cinematografic - in pofida unei armate, se presupune, de PR-isti si stilisti care lucreaza la imaginea ei zi de zi. Asadar, ce avem? Un fals actor si o falsa vedeta, lasati parca de capul lor intr-o dramedie care are cap (inceputul - sa zicem, primele 20 de minute - este cel mai bun), dar n-are coada, sau are o coada atat de lunga incat se-ncurca-n story si se-mpleticeste-n rabdarea spectatorilor.

De fapt, nu inceputul este cel mai bun lucru din film, ci coloana sonora. Crowe - care a fost critic muzical - isi "da drumul" aici, mixand si alternand cateva dintre cele mai bestiale hituri din toate timpurile! Cred ca, de altminteri, Crowe si-a ratat promo-ul (in SUA, dupa catastrofa prezentarii la Venetia si, mai ales, dupa scurtarea filmului cu cateva zeci de secunde bune, unii cronicari au scris, chiar, ca filmul nu e atat de prost pe cat s-a crezut...): el trebuia vandut ca "cel mai lung clip din istoria Cinematografului" - impacand, astfel, si capra "inovatiei estetice", si varza "curiozitatii comerciale".

Pana una-alta, el trebuie luat - insa - drept ceea ce este: adica, o pierdere de timp... Daca cineva poate spune cum se face ca o actrita solida, ca Susan Sarandon, a acceptat sa joace un rol ce pare "scris" pe masura ce debiteaza replici (nici acelea memorabile), atunci acela ar trebui sa se angajeze cu norma intreaga la Hollywood - sectorul "flopuri profitabile". Sarandon o interpreteaza pe mama lui Bloom, proaspat vaduva, care-si trimite progenitura in oraselul din titlu pentru a recupera trupul sotului, respectiv tatalui, si a-l aduce inapoi in California. Asta ar fi, sa zicem, intriga aparenta - si, oricum, mai consistenta. Cealalta "intriga" - care vireaza dramedia intr-un fel de comedie romantica on the road - este constituita de love story-ul (opriti-ma din cascat) dintre baiatul Bloom si stewardesa Dunst...

Credeti-ma, nu vreti sa vedeti filmul asta!



Elizabethtown, regia: Cameron Crowe. Cu: Orlando Bloom, Kirsten Dunst, Susan Sarandon, Alec Baldwin. Prod. SUA, 123 min. Distribuit de Ro Image 2000.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO