Ziarul de Duminică

Un copil răstoarnă vieţi/ de Elisabeta Lăsconi

Un copil răstoarnă vieţi/ de Elisabeta Lăsconi

Autor: Elisabeta Lasconi

13.06.2014, 00:11 118

De la un an la altul, literatura franceză reuşeşte să ne surprindă, fie cu un mare premiu literar, fie cu un bestseller, iar de data asta este rândul unui debut să atragă atenţia: „Confidentul” de Hélène Grémillon, un roman apărut în «la rentrée» din 2010, disputat de editurile străine la târgul de carte de la Frankfurt din acelaşi an, de-atunci a fost tradus în 27 de ţări.

Romanul începe sub semnul pierderii : Camille Werner, o tânără editoare îşi pierde mama într-un accident de maşină, după ce mai înainte îşi pierduse tatăl, intuind că eroismul acestuia în război pare să mascheze o sinucidere. Printre scrisorile de condoleanţe, găseşte una amplă ce narează o poveste de iubire din trecut, semnată de un anume Louis.

În fiecare marţi un plic voluminos aduce un nou episod al poveştii, petrecute înainte şi în anii celui de-al Doilea Război Mondial : Annie cea iubită de Louis din copilărie cunoaşte o familie bogată, sosită în sat pe neaşteptate şi se împrieteneşte cu noua venită, Elisabeth, tânăra femeie terorizată de gândul sterilităţii, şi în numele prieteniei, se oferă să-i dăruiască ea copilul pe care cealaltă nu-l poate avea.

Citind misivă după misivă, Camille începe să creadă că ele alcătuiesc un roman al unui scriitor care apelează la un procedeu îndrăzneţ pentru a fi remarcat, fără să mai aştepte lectura firească a editoarei, când i-ar veni rândul manuscrisului. Ea însăşi se află într-o situaţie delicată, dacă nu chiar dificilă: este însărcinată, ştiind că partenerul ei n-ar fi încântat de perspectiva paternităţii. Aşa că şi ea are de făcut nişte alegeri.

Întoarcerea în trecut pune sub ochii cititorului două drame feminine. Prima o trăieşte Elisabeth – sterilitatea ca stigmatizare: o femeie stearpă devine o ruşine a unei familii, iar ea recurge la toate practicile posibile ce ar face-o fertilă, unele dintre ele greu de imaginat de cititorii contemporani. A doua dramă o trăieşte Annie – talentul la pictură a unei fete dintr-o familie modestă are puţine şanse de a se împlini.

Iniţial, pactul celor două porneşte din prietenie, seamănă cu un târg – căci Anne primeşte tot ce-i trebuie pentru a picta, iar plecarea la Paris i-ar deschide porţile altei lumi, inclusiv prin sculptorul care o iniţiază, care nu este altul decât Giacometti. Maternitatea schimbă tot şi le transformă în rivale şi în duşmane pe viaţă.

Camille înţelege treptat că nu citeşte un roman, ci o confesiune dureroasă a tânărului care a iubit-o pe Annie şi a pierdut-o de două ori, că mesajele nu ajung întâmplător la ea. Intuieşte legătura ei cu povestea: ea însăşi ar fi copilul disputat de cele două femei şi se hotărăşte să facă investigaţii, să găsească satul unde a început povestea... Aşa că interesul editoarei se preschimbă în drama personală a identităţii.

Lanţul epistolar îi aduce o nouă surpriză, prin scrisorile mamei, care istoriseşte povestea din perspectiva proprie, o mărturie cutremurătoare. Drama se petrece pe fundal de război, un război la început ignorat, dar care dă buzna în vieţile oamenilor: Anne îşi pierde mama şi, într-un fel, tatăl, se vede obligată să se prostitueze ca să poată supravieţui.

Urmându-şi investigaţiile, Camille ajunge să descopere mai mult decât ştie Louis, autorul scrisorilor, mai mult decât ştia propria mamă, reuşeşte să găsească şi satul în care au trăit cei doi, să afle şi faptele ascunse păstrate în mare secret. Revelaţia ei este şi a cititorului: aşa cum îi stă bine unui roman cu suspans, ea vine odată cu ultima pagină.

Hélène Grémillon ştie construi poveşti cu suspans psihologic şi balans epic de la prezent la trecut cum ne-a obişnuit Kate Morton, doar că notaţii fugare amintesc de fineţea analizei psihologice şi de subtilitatea spiritului francez. „Confidentul”, apărut cu două zile înainte de a începe Bookfest, a fost cartea cea mai vândută a Editurii Humanitas fiction, ca şi cum clopoţei nevăzuţi i-au atras magnetic pe cititori.

 

Hélène Grémillon, Confidentul, traducere din limba franceză de Mariana Piroteală, Editura Humanitas fiction, 2014, 232 pag.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO