Ziarul de Duminică

Un disc compact... pe viu

Un disc compact... pe viu
07.07.2006, 15:31 30

Intre festivalurile "Enescu", ni se intampla destul de rar sa traim aceasta senzatie de teleportare efectiva in acele mari sali de concerte ale lumii in care perfectiunea este de la sine inteleasa, totul petrecandu-se in sfera unor intelesuri profunde, a cautarii adevarului muzical, a finetii expresive.

Institutul Cultural Roman ne-a oferit intr-o seara de final de iunie surpriza intalnirii pe viu cu un... disc compact. Detinator al prestigioasei Gramophone Award in 2001, cu remarcabile inregistrari realizate pentru EMI cu lucrari de Schubert, Brahms, Faure, Britten, Cvartetul Belcea si-a cucerit in ultimul timp o reputatie de invidiat ca una dintre cele mai reprezentative formatii camerale ale generatiei sale. Iar faptul ca este condus de o romanca reprezinta un element de interes in plus pentru publicul bucurestean.
Cunoscatorii ascultasera Cvartetul Belcea pe CD-urile EMI Classics care au ajuns si la noi, asa cum spuneam cu o motivatie in plus data de prezenta in componenta formatiei la vioara I a Corinei Belcea-Fisher, muziciana nascuta la Timisoara, al carei destin a fost insa cel al interpretilor a caror anvergura ii condamna sa nu poata apartine unei singure tari. Stabilita la Londra, Corina Belcea constituia in 1994 cvartetul ce ii poarta numele alaturi de Laura Samuel - vioara a II-a, Krzysztof Chorzelski - viola si Antoine Lederlin - violoncel, toti pe atunci studenti la Royal College of Music. Actualmente artisti exclusivi EMI, cei patru membri ai cvartetului Belcea au deja un palmares discografic apreciabil, care in 2006 se imbogateste cu integrala cvartetelor de Bart-k, pe care au prezentat-o de altfel in concert si la Wigmore Hall din Londra, sala in a carei rezidenta se afla de cinci ani. 2006 este un an aniversar Bart-k (125 de ani de la nastere) si acesta este motivul pentru care si in concertul de la Ateneul Roman Cvartetul Belcea a cantat trei din cele sase cvartete ale lui Bela Bart-k (nr. 1, 3 si 5).
Ascultand aceasta muzica inca greu de inteles pentru multi, intr-o interpretare atat de limpede, de impregnata de inteligenta si spirit, ai impresia ca urmarest un film cu dialoguri scrise cu o autentica vocatie a comunicarii si ajungi la final cu regretul ca a durat atat de putin.
Sobrietatea si, in acelasi timp, soliditatea scriiturii bartokiene nu invita la visare, dar cu siguranta indeamna la introspectie, la cautarea sensurilor acelei muzici inalte, care nu se dezvaluie oricui, rezervata fiind initiatilor. Cvartetul Belcea reuseste sa fie acel intermediar plin de personalitate intre public si muzica de puternica intensitate expresiva a cvartetelor de Bart-k, lucrari a caror pregnanta sonora vorbeste despre sinteza unica intre modalism si tonalitate, cromatism si diatonism pe care a obtinut-o compozitorul ungar.
Complexitatea formala a artei lui Bart-k este de asa natura incat el practic nu a avut urmasi, desi numerosi compozitori din a doua jumatate a secolului XX au fost influentati de creatia sa. Universalitatea mesajului Bart-kian arata ca acest muzician a reusit transcenderea insasi a originii izvoarelor sale.
Iar maniera plina de forta cu care Cvartetul Belcea a decodificat sensurile muzicii bartokiene in fata unei sali a Ateneului cu un public constient ca nu poate auzi prea des pe viu aceste lucrari ne-a dat senzatia evidenta ca am asistat la unul dintre cele mai importante evenimente muzicale ale stagiunii. Nu avem decat sa ne imaginam ca Institutul Cultural Roman nu se va opri aici cu aceste concerte de top si ca ne va mai oferi si alte surprize de acest gen in viitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO