Ziarul de Duminică

Un monstru sacru al dansului

Un monstru sacru al dansului

Autor: Ziarul de Duminica

13.04.2012, 00:01 65

Doina Jela

Oleg Danovski

Omul, artistul, legenda

Fundaţia Culturală "Camil Petrescu", Revista "Teatrul azi", Editura Curtea veche

Biografia coregrafului Oleg Danovski (1917- 1997) constituie rezultatul unui efort de documentare şi redactare de mai bine de şase ani, care a presupus consultarea unor categorii de surse dintre cele mai diverse (articole şi cărţi de specialitate, dicţionare româneşti şi străine, memorialistică, documente de arhivă, filme, discuţii cu prieteni, rude, colaboratori ai personajului principal), călătorii de documentare şi propria arhivă a autoarei care l-a cunoscut pe Oleg Danovski, l-a urmărit în repetiţii şi spectacole şi a consemnat mai multe ore de interviuri cu el, în anii de dinaintea morţii, când era directorul Teatrului de Balet din Constanţa.

Scrisă cu mijloacele jurnalistului, dar şi ale istoricului şi prozatorului, cartea este probabil una dintre cele mai minuţioase reconstituiri ale unei vieţi de artist care s-au scris în cultura română destul de săracă în astfel de lucrări laborioase, bazate pe cercetare şi confruntare de surse, pe memorie şi document, şi pe efortul de obiectivare şi restituire echilibrată a profilului complex al unui artist de anvergură neobişnuită în orice cultură, nu doar în a noastră.

Arta dansului românesc, pe care Oleg Danovski a ridicat-o la performanţe greu de atins chiar şi în spaţii cu tradiţie mai temeinică şi mai generos sprijinită, este şi ea destul de firav reprezentată la noi prin studii care să depăşească improvizaţia, mărturia unilaterală şi subiectivă, colajul de articole sau de declaraţii prilejuite de ocazii festive, comemorative, protocolare.

Cartea de faţă, care e în primul rând o biografie, constituie totodată, prin capitolele consacrate creaţiei lui Oleg Danovski, activităţii sale de pedagog şi maestru, prin capitolul substanţial privind cronologia operei şi în fine, prin foarte bogatele articole de dicţionar consacrate colaboratorilor săi cei mai proeminenţi ( Floria Capsali, Trixi Checais, Stere Popescu, Irinel Liciu, Gabriel Popescu, Bojidar Petrov, Gelu Matei, Magdalena Popa, Ileana Iliescu şi alţii), o contribuţie la istoria artei coregrafice româneşti, în secolul XX, pe care longevivul creator l-a traversat aproape în întregime: a trăit în lumea dansului din 1934 până în 1996.

Oleg Danovski merită pe deplin o asemenea biografie, nu numai fiindcă a impulsionat şi hrănit cu geniul său creator baletul Operei Române vreme de aproape 40 de ani (1941-1977), a înfiinţat aproape din nimic la Constanţa unul dintre cele mai performante ansambluri de balet din Europa (1978-1996), ci şi fiindcă este unul dintre creatorii români care au convins de geniul lui şi străinătatea, impunându-se pe scenele marilor teatre ale lumii şi stând cu demnitate alături de adevăraţi monştri sacri ai dansului, care l-au apreciat şi au fost onoraţi să joace în coregrafiile sale sau să-l cheme să monteze spectacole în ţările lor, care sunt Rusia, Cuba, Anglia, Austria, Italia, Bulgaria, Iugoslavia etc.

Cunoaşterea activităţii sale şi a confraţilor săi într-o adevărată epocă de aur a baletului românesc, ar putea constitui un imbold şi o sursă de revigorare pentru reprezentanţii dansului românesc, clasic şi modern de azi şi o răsplată, chiar dacă postumă pentru el şi desigur un imbold pentru cultivarea memoriei şi continuităţii acestei splendide arte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO