Ziarul de Duminică

Un “must” expoziţional al acestei toamne. GALERIE FOTO

Un “must” expoziţional al acestei toamne/ de Daniel Nicolescu

Imagini de la vernisajul expoziţiei. Foto C. Ţurlea

Autor: Daniel Nicolescu

28.10.2011, 00:06 260

Ce se află dincolo de arhitectură? În cazul nostru, tot arhitectura. Explic: în perioada 19 octombrie-18 noiembrie, Galeria Dialog a organizat expoziţia "Dincolo de arhitectură", care pune pe simeze lucrările (1, 2 sau chiar 3) unui număr de 52 de arhitecţi. Cu şcoala de arhitectură terminată aici, dar rezidenţi şi în alte colţuri ale lumii, unii sunt în continuare practicieni ai meseriei pentru care s-au şcolit, alţii au abandonat-o, unii sunt în viaţă, alţii au trecut dincolo.

Evident, candidaţii la expunere au fost mai numeroşi (ceea ce, în opinia mea, demonstrează nu doar dorinţa de prezenţă publică, consubstanţială meseriei lor, cât mai ales o splendidă, rar întâlnită solidaritate de breaslă), dar au fost triaţi - dacă am priceput cum se cuvine - de o comisie organizată de Uniunea Arhitecţilor din România. Ceea ce demonstrează o lăudabilă grijă pentru detaliu şi pentru rânduire în condiţii de excelenţă a evenimentului, faptul că nu s-a bifat o acţiune, ci s-a încercat o conectare responsabilă, întemeiată pe criterii valorice, la subtextul ideii catalizatoare. Care idee, mărturisesc, mi s-a părut că se diluează într-o mare de generozitate. Citez din catalogul expoziţional: "Considerând că, în şase ani de zile, de când fiinţează, arhitecţilor le-a fost consacrată prea puţină atenţie, Galeria Dialog le dedică, începând din…, o expoziţie…" Deci nu pentru că arhitecţii sunt creatori straşnici într-o arie adiacentă profesional, cea plastică (adică în domeniul pentru care şi-a manifestat vocaţia Galeria Dialog), ci pentru că li s-a acordat prea puţină atenţie până acum.

Revenind la problema enunţată liminar, anume că dincolo de arhitectură se află… tot arhitectura. Cu câteva excepţii (Ion Oroveanu, Ctin Furmuzache, Marina Nicolaev, Cristina Ţurlea, Ştefania Kenley Curea, Nura Al Sayed, Adrian Spirescu sau Mircea Pop - deşi mai sunt şi alţi "proiectanţi" de fizionomii umane ori vegetale, de abstracţiuni liniare sau coloristice), expozanţii sunt bântuiţi de arhitectură şi în timpul - să-i zicem - liber. Majoritatea lucrărilor, executate în tehnici diverse - grafică, laviuri, ulei pe pânză etc. - înfăţişează clădiri, fărâme de ansambluri urbane, vedute cu ruine sau palazzo-ouri veneţiene, sau peisaj - perceput ca extensie decorativă a urbanului. Unele în tuşă impresionistă, altele graficate minuţios, majoritatea obsedate de acurateţea liniei şi de forţa de sugestie spaţială, de la ameţitoarele geometrii de factură escheriană, practicate de Dan-Liviu Stănescu la viziunile de Google Earth artistic ale lui Dan Corneliu. Toate seducătoare, voit seducătoare, încercând să aducă dincolo de jocul planurilor, de intersecţia subtilă a luminilor şi umbrelor, un declic savuros în sensul anecdotei sau cromaticii.

Poate nu atât de diversă, de arborescentă cum ne-am fi aşteptat, expoziţia este, cu siguranţă, un "must" al acestei toamne. Unde "must" nu are sensul din revistele glossy de modă, ci de vin aflat la începutul fermentaţiei, pişcător şi ascunzând promisiunea unor beţii viitoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO