Ziarul de Duminică

Un penel in rascoala materiei

Un penel in rascoala materiei
17.08.2007, 18:56 37

Desi este prezent pe simezele spatiilor de expunere din tara si de peste hotare de mai bine de trei decenii, Constantin Stan Neacsu intra abia acum, la cea de a opta expozitie personala, la Galeria "Artis" din complexul Teatrului National, intr-un contact semnificativ cu publicul bucurestean. Nascut la Bran in urma cu 55 de ani, instruit la scolile de arta din Tg. Mures si Cluj, absolvent al clasei de grafica a facultatii de specialitate din inima Ardealului, artistul si-a construit tenace de-a lungul anilor, indeosebi dupa stabilirea sa in Rm. Valcea - un oras plin de vitalitate si fervoare culturala -, statutul de pictor. In cele aproximativ 60 de tablouri care alcatuiesc imaginea profilului sau artistic actual, generos si echilibrat pus in valoare la "Artis", se pot distinge cu usurinta ambele virtuti plastice ale protagonistului.

Un desen dezinvolt si concentrat pe capacitatea expresiva a liniei intr-un marcaj foarte sintetic al formei, asa cum se poate constata in remarcabila suita de studii portretistice, aflata la randul ei intr-o mereu perfectibila scrutare stilistica si tehnica cu o consecventa continuitate a unor preocupari mai vechi, reluate periodic intr-o alta viziune si cu alte mijloace plastice. Artistul practica, de altfel, cu obstinatie aceasta modalitate de inseriere a cercetarii sale plastice sub forma "variatiunilor pe aceeasi tema". Procedeu imprumutat din arta componismului muzical, foarte productiv si in creatia pictografica, indeosebi, ce pune in valoare aptitudinile poetice ale artistului, sensibilitatea coloristica in conditiile pastrarii rigorii compozitionale in tratarea formei.
Cert este ca, la capatul acestor stradanii, caracterizate de savurosul spirit ludic al exercitiilor sale picturale, mai cu seama in cele bazate pe pretexte poetico-literare, ori pe subtila miscare a starilor launtrice, a metafizicii trairilor inefabile ale fiintei umane, gestica sa picturala se incarca de tensiuni explozive, latente, sugerand parca rascoala materiei colorate in misterioasa germinatie a formelor sau universurilor coerente. Constantin Neacsu practica virtuoz acest joc al agitatiei non-gravitationale, aflat la granita dintre vis si realitate, de o concretete neechivoca, dar antrenanta pana la delir prin dinamismul starilor pe care le provoaca si seducatoare prin alertetea spectacolului vizual, pe care il isca bine strunitul sau instinct cromatic.
Poate gresesc aici staruind asupra ingenuitatii sale plastice. Este insa temeiul pe care artistul si-a faurit de-a lungul timpului propria coreografie gestuala, rafinamentul asocierilor si armoniilor coloristice si, desigur, stiinta constructiei plastice apta sa sustina aparenta libertate gestuala ce domina, in genere, optiunile lui stilistice. Ceea ce il distinge pe acest artist de alti confrati practicanti ai genului este eleganta liniei si gestului ce insotesc amprenta cromatica, dand impresia unui demers controlat, studiat cu minutie, chiar daca in plan imagistic compozitia evita figurativismul si orice aluzie formala explicita. Cu toate acestea, in pictura sa sunt deslusibile adesea elemente simbolice recognoscibile, in jurul carora artistul dezvolta admirabile scenografii coloristice foarte decorative, puse in evidenta de rafinamentul cu care sunt folosite in ecuatia plastica suprafetele linistite si aureolele irizate de culoare. Acest tip de lucrari ale pictorului au calitatea de a transmite prin ele insele o anumita stare, o tensiune emotionala sau senzoriala, de sine statatoare, chiar daca pornesc de la un pretext poetic anume. Ele nu ilustreaza insa o alta realitate spirituala, ci o acompaniaza aprofundandu-i intelesurile. Limbajul plastic maiestru manuit si celelalte atribute relevate mai inainte fac din pictura lui Constantin Neacsu un partener cordial, aproape confident, al oricarui tip de privitor, in pofida discursului predominant abstract pe care il promoveaza. Naturaletea cu care ni se adreseaza, sinceritatea debordanta a efluviilor sale cromatice si jovialitatea jucausa cu care abordeaza si aspecte mai grave ale existentei ni-l apropie de arta sa ca de un obiect firesc si indispensabil, menit sa ne impodobeasca viata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO