Ziarul de Duminică

Voiati sa vedeti un film romanesc normal?

25.05.2004, 00:00 28



Realizata de aceeasi echipa care a semnat in 1982 filmul "La capatul liniei" (regizorul Dinu Tanase - scenaristul Radu F. Alexandru), pelicula "Damen Tango" confirma, in sfarsit, asteptarile numerosilor spectatori romani care, de-a lungul timpului, si-au exprimat speranta si dorinta de-a vedea un film romanesc - nou - care sa fie normal. Altfel spus, sa fie interesant, captivant, cu dialoguri firesti si, mai ales, sa ocoleasca promiscuitatea etalata din abundenta in cateva pelicule postrevolutionare care au indepartat spectatorul iubitor de film romanesc din sali. Am regasit toate aceste calitati (devenite rarisime) in filmul de fata, la care, marturisesc, intrasem cu strangerea de inima ca ma voi afla (a cata oara?) in fata unor noi promisiuni neconfirmate. Am descoperit un film echilibrat, care reuseste sa fie realist fara sa extraga din cotidianul imediat interioare mucegaite si deplorabile, existente sordide si dialoguri neverosimile. O poveste umana si sensibila despre iubire si gelozie, ingaduinta si razbunare, care poate fi gustata de publicul de oriunde. Totul incepe, se articuleaza si se sfarseste, de fapt, cu relatia speciala dintre doua femei. Alexandra este profesor universitar, are o cariera de succes si o casnicie armonioasa. Prietenia ei cu temperamentala Corina (studenta ei preferata, tanara, frumoasa, voluntara - exact acelasi gen cu Alexandra in tinerete), in care se imbina admiratia, camaraderia, afinitatile intelectuale, mandria de Pygmalion a profesoarei de-a modela o fiinta pe placul ei si chiar o atractie erotica subtil sugerata, va duce, insa, cu timpul, la un deznodamant tragic. Concentrata pe gesturile si reactiile celor doua femei, actiunea urmareste (asa cum sugereaza si titlul) preponderent traseul lor afectiv, de la iubire si acord perfect la ura, resentimente, culpabilitate, porniri vindicative, cabotinism si spaima transformata in teroare. Fara sa fie lipsita de relief, prezenta celor doi barbati din viata lor trece pe plan secund, acestia asistand neputinciosi la furtuna declansata de conflictul celor doua puternice prezente feminine. Portretizata subtil si nuantat de Maia Morgenstern, Alexandra parcurge un drum foarte complicat spre inima spectatorului, cu gesturile sale contradictorii, care starnesc cand admiratie, cand oprobii, cand compasiune. O femeie foarte puternica, pentru care credinta, prietenia, iubirea devin repere rasturnate, punandu-i in fata alegeri imposibile si revelatii insuportabile. In final, ea nu actioneaza sub semnul unei morale sablonarde, ci uman, sub imperiul unei credibile violente emotionale, revoltand, dar convingand in acelasi timp ca e un om si nu o creatie de mucava. Foarte puternica in rol, reusind sa tina piept impetuozitatii artistice a Maiei Morgenstern, tanara actrita Andreea Bibiri (pentru care rolul de aici reprezinta debutul in lung-metraj) e alegerea perfecta pentru rolul Corinei, trecand cu finete din registrul ludic in cel senzual, de la exuberanta la tristete, de la speranta la spaima, de la egoism la ingaduinta. Impecabil ca intotdeauna, Horatiu Malaele contureaza cu mare finete si eleganta un barbat prins intre vinovatie si sansa unei fericiri tarzii, imposibil de refuzat, in timp ce Mihai Calin ii daruieste tanarului Bogdan entuziasm, prospetime si naturalete. Cu tonul sau plin de caldura si sinceritate si coloana sonora pe care se regasesc piese din repertoriul lui Alexandru Andries si Vama Veche, "Damen Tango" este un film care merita vazut si primit cu sufletul deschis, fie doar pentru faptul ca reuseste sa recupereze firescul atat de asteptat al oricarei povesti oneste despre dragoste si viata.



* "Damen Tango" Productie Romania, 2004. Regia: Dinu Tanase. Cu: Maia Morgenstern, Horatiu Malaele, Andreea Bibiri, Mihai Calin. Premiera: 21 mai. Distribuit de Glob Com Media

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO