Arts & Design

2010 - codul tendintelor

17 dec 2009 212 afişări
Din aceeaşi categorie

Printre primii care s-au jucat cu prezentarile fashion online au fost designerii Viktor si Rolf care au lansat colectia primavara-vara 2009 printr-un film accesibil publicului larg... pe internet. Toata lumea a stat astfel in primul rand, a avut acces in backstage si a putut asista chiar la probele modelelor virtuale.

Ca solutie de criza sau doar ca un pas firesc in viitor, folosirea internetului ca alternativa la catwalk-ul clasic a capatat amploare anul acesta transformandu-se intr-o adevarata frenezie virtuala. In toamna, la saptamana modei din Paris designerul britanic Alexander McQueen a "indraznit" chiar sa inlocuiasca jurnalistii de moda, din primul rand, cu bloggeri inarmati cu laptopuri, pentru ca acestia sa trimita in timp real impresii despre show, pe bloguri si retele de comunicare online. In continuare colectia lui McQueen este prezentata pe Twitter, la doar un click departare, pe McQueenworld...

Louis Vuitton a prezentat la randul sau, pe Facebook, pentru 24 de ore, colectia creata pentru saptamana modei din Paris. Iar Burberry, Michael Kors sau Isaac Mizrahi au cucerit la randul lor imperiul "internetic", organizand in acelasi timp cu prezentarile pe catwalk si vizionari live pe internet.

"Viitorul modei este in new media, a devenit evident pentru multi ca o prezentare fashion pe catwalk, de 7 minute, daca nu e vorba de McQueen, Galliano sau Gareth Pugh, nu mai merita efortul" a afirmat pentru Premium Diane Pernet, fost designer, actual jurnalist de moda si fashion icon international. Pernet s-a aflat recent la Bucuresti timp de o saptamana pentru a cerceta si promova mediul creativ din Romania, prin organizatia romaneasca add - Business Chance on Art. Diane Pernet a promovat in Bucuresti si propriul festival de film de moda ASVOF (de la cunoscutul site al jurnalistei, A Shaded View On Fashion) spunand ca spera sa motiveze astfel mai multi designeri romani sa-si promoveze creatiile... prin film sau alte variante mai degraba decat prezentari de moda. De altfel, filmul realizat de Gareth Pugh pentru colectia sa toamna-iarna 2009-2010 a fost vazut de catre aproximativ 6.000 de persoane intr-o singura zi si a castigat marele premiu al juriului in cadrul festivalului ASVOF.

Si in Bucuresti, designeri autohtoni au cochetat deja cu ideea unor prezentari de moda mai creative. De exemplu, Irina Marinescu isi prezenta colectia, la inceputul anului, printr-un video artistic, iar in mai Kristina Dragomir isi lansa colectia de palarii hand made printr-o instalatie artistica de muzica si lumini, fara precedent in Capitala. In acelasi timp, la sfarsitul anului 2009 designerul Maria Lucia Hohan si-a mutat deja aproape intreg businessul pe online lansand noul sau site mlh-shop.com. Pe site gasesti sute de modele de rochii, variante de masuri si culori si ajutor din partea asistentilor online ai designerului denumiti MLH Angels.

Din vremea cand internetul era o fantezie de nebun, revin in 2010, atat in fashion, cat si in alte domenii artistice, tendintele victoriene. Deja in orase ca Londra sau New York barbatii au revenit la unele accesorii retro precum palarii si costume trois pieces... din tweed. Doar ca "the new victorians", cum au fost denumiti, poarta acum vesta de lana de la designerul Ann Demeulemeester, pantaloni din lana de la Marc Jacobs si trench semnat de Dolce&Gabbana.

In Romania, trasaturile epocii victoriene, traduse de data asta in franceza, se regasesc in viziunea catorva artisti autohtoni precum designerul Kristina Dragomir care a lansat in toamna o colectie de palarii intitulata "Les oiseaux charmants". Tema colectiei e inspirata de pictura baroca si rezoneaza cu "L'invitation au voyage" a lui Baudelaire - "Là, tout n'est qu'ordre et beauté,/ Luxe, calme et volupté..." Imaginile care prezinta noua colectie sunt veritabile compozitii picturale ce redau o atmosfera a unei epoci de mult apuse.

Din cartea de bucate

Anul care urmeaza aduce cu sine in materie de gastronomie revenirea la placerea de a gati, un nou stil de viata mai sanatos si amintiri culinare din copilarie.

In ultimii ani, in strainatate piata de produse bio a cunoscut o crestere exploziva devenind o adevarata industrie. In Romania piata bio a prins insa contur mai ales in ultimul an, in Bucuresti lansandu-se cel putin 4 magazine cu specific bio si alte servicii ca bio take away sau restaurante bio.

"Romania va ajunge in 3-5 ani la nivelul capitalelor europene in ceea ce priveste consumul alimentelor bio", spune Radu Ionescu, proprietarul afacerii Biomania.ro. Site-ul pe care se gaseste o gama larga de produse bio a fost lansat la sfarsitul anului trecut printr-o investitie de 100.000 de euro.

"Asteptam un ritm de crestere a pietei de produse bio de minimum 10%. La nivel de companie, ne propunem o crestere a vanzarilor cu minim 50% fata de anul 2009", spune Ionescu

Un alt brand bio lansat anul acesta in Capitala este BioGood care a deschis doua magazine, in Dorobanti si Baneasa, printr-o investitie de 800.000 de euro. Reprezentantii lantului de magazine spun ca de anul viitor se gandesc chiar sa extinda afacerea in alte orase ale tarii, dar si in Bucuresti. Tot in contextul bio pentru 2010 se anunta si o dezvoltare a serviciilor de bio home delivery. Anul acesta in iunie Vladimir Ivanovici a lansat site-ul ecodelivery.ro de unde clientii pot comanda produse bio pentru o saptamana in valoare de 100 de lei. Proprietarul afacerii spune ca deja are clienti fideli printre expatii din Capitala si ca lumea e interesata si comanda mai intai din curiozitate.

Un alt trend care a prins contur anul acesta si se anunta in crestere pentru anul viitor este si piata produselor traditionale romanesti. Deja nume precum La Baciu unde se gasesc doar produse 100% naturale din zona Bucovinei sau Casa Traditiei romanesti au clienti fideli si preconizeaza o crestere a cifrei de afaceri in anul ce urmeaza, indiferent de criza.

Intoarcerea la produse traditionale sau la "comfort food" este de altfel in strainatate un trend lansat odata cu criza financiara. Pe fondul depresiilor cauzate de recesiune chiar si cei mai aventurieri dintre gurmanzi au revenit la meniurile stiute din copilarie si la produse naturale si mai sanatoase. In Germania s-a nascut chiar si un obicei adoptat ulterior si de austrieci. Oamenii au inceput sa inchirieze case cu gradina in afara orasului, doar pentru avea un loc pentru gradinarit de unde sa-si procure fructe si legume sanatoase cultivate chiar de ei.

Iar cei pentru care gradinaritul la distanta de oras nu e inca o optiune au adus gradinile la ei... pe balcon sau pe bloc. Acest fenomen nu se intampla insa doar in Austria sau in Franta, ci si in Romania, cel putin pentru unii antreprenori. Proprietarul hotelului Residence a amenajat pe timp de vara o mica ferma langa Mogosoaia, de unde pe timp de vara se cultiva produse folosite ulterior in bucataria bio a restaurantului din hotel.

Tot in spiritul economisirii si al intoarcerii la lucruri simple se anunta pentru 2010 si o revenire la "pachetelul de acasa" si, in general, la pasiunea pentru gatit.

Pentru a promova aceasta noua pasiune... terapeutica, americanii au lansat un nou film Julie&Julia, despre viata Juliei Child, cea care a realizat prima emisiune televizata de gatit din America. Pasiunea Juliei Child pentru gastronomie e evocata prin prisma lui Julie, o femeie la 30 de ani care isi regaseste echilibrul cand isi propune sa lanseze un blog unde sa povesteasca timp de un an despre cum urmeaza pas cu pas toate retetele frantuzesti din cartea Juliei Child.

In Romania, gastronomia "home made" are succes chiar si in mediile corporatiste, iar manageri in toata "firea" spun ca au inlocuit pranzurile in oras cu caserola cu mancare gatita acasa. Anul acesta s-a lansat chiar si un site denumit "pranzul din caserola" care promoveaza ideea gatitului acasa. Victor Copolovici, cel care a lansat site-ul de retete si sfaturi culinare, spune ca gatitul "aduce satisfactii si admiratie. In momentul in care ajungi la birou cu o caserola cu mancare facuta de tine, macar din curiozitate vei avea cativa amatori care vor sa guste din ceea ce ai pregatit tu. Apoi e mult mai ieftin si e relaxant", exact ce-ti trebuie in momente de recesiune.

In ton cu noul trend, bistro-ul Violeta's Vintage Kitchen a organizat recent cursuri de copt cozonaci, iar buticuri precum MioBio sau Ideea Shop au comandat pentru petrecerile de lansare briose si aperitive gatite in casa de Chef Mazilique.

Cristina Mazilu, care e in spatele blogului de gastronomie Chez Mazilique, isi propune sa organizeze si o seara de "private dinner" (cina la cineva acasa) in apartamentul propriu. Meniurile din serile de "private dinner" la care vor participa pentru inceput cunoscuti vor avea ca teme mancarea marocana, italiana, sugar high sau chocolate indulgence.

In 2010, bucurestenii vor tine mai mult la timpul lor liber, fie ca e vorba de petrecerea orelor dupa birou cu sevaletul in fata, de plimbari cu bicicleta sau aventuri urbane.

Mersul pe bicicleta a devenit de mult in orase ca Viena, Paris sau Amsterdam un mod de viata pentru locuitori si un mod mai placut de a vizita orasul pentru turisti. In Romania anul acesta a inceput sa creasca numarul pasionatilor pe/de doua roti. Tot in 2009 s-au deschis centre de inchirieri biciclete, au avut loc zeci de evenimente dedicate biciclistilor, iar la sfarsitul lui noiembrie a aparut in librarii si o harta special conceputa pentru acestia. Blogul industriilor creative theKITE a lansat harta KITE Biking, o harta a Bucurestiului cu trasee alternative, mai putin aglomerate si mai pitoresti. Harta costa 9 lei si se gaseste in librariile Carturesti, Ollie Gang Shop, The Kitchen, Bernschutz & Co, magazinul Cochet, BikeXpert si Intro Design. Iar cu putin noroc, odata cu interesul crescut al bucurestenilor pentru acest sport si raspandirea in media a fenomenului pe doua roti, se va imbunatati si infrastructura drumurilor trasate special pentru biciclisti.

Tot anul acesta a crescut si numarul ofertelor de cursuri pentru relaxare, creativitate si dezvoltare personala, fie ca e vorba de cursuri de pictura sau cursuri de muzica. FiorArte este deja cunoscut in randul bancherilor, pentru cursuri de pictura, sculptura si ceramica. Proprietara brandului, Anca Plesca, care a lucrat inainte in mediul bancar, spune ca numarul clientilor a crescut constant, de la inceputul anului de cand a lansat afacerea.

Un alt club after work, deschis la inceputul lui decembrie, este Boem Club, care ofera cursuri pentru invatarea instrumentelor muzicale clasice. Boem Club are deja 10 studenti pentru chitara si pian, iar cei care au lansat afacerea spun ca au incredere ca in 2010 se va dezvolta apetitul bucurestenilor pentru cursuri after work. Iar cei ce vor sa invete sa cante la instrumente mai rock... se pot inscrie pe site-ul rockschool.ro.

Sandra Ecobescu de la Fundatia Calea Victoriei, care are cel mai complex "meniu" de cursuri de pe piata, spune ca cele mai populare teme alese de catre bucuresteni au fost anul acesta cele despre Bucurestiul interbelic, o noua tendinta fiind, probabil, aceea ca bucurestenii incearca sa invete sa-si iubeasca orasul.

Descoperirea orasului din perspective turistice este iarasi un trend pentru anul ce urmeaza, fie ca e vorba de parizienii care-si redescopera orasul din punct de vedere gastronomic sau bucurestenii care sunt curiosi in ceea ce priveste istoria capitalei.

Sana Nicolau, redactor la Hotcity.ro si prezenta in blogosfera romaneasca prin 2smartcherries.blogspot.com, a lansat in octombrie un proiect denumit "Bucurestiul cu piciorul drept". "Mi-am dat seama ca de cate ori venea un strain la mine nu stiam unde sa-l duc si ce sa-i spun sa viziteze, pentru ca eu sunt bucuresteanca si sunt prea obisnuita cu orasul asta ca sa ma mai emotioneze vreo priveliste. Multe dintre locurile frumoase nici nu le mai observ". Asadar pentru straini sau bucuresteni s-a nascut ideea unor trasee de o zi, prin capitala. In primul traseu pentru "turisti" prin Bucuresti grupul a fost in zona Centrului Vechi (despre care chiar The New York Times scria ca e inima orasului pentru viata de noapte, arta si cultura).

"Am vizitat biserica Stavropoleos, magazinul Victoria, Lipscani, Hanul cu Tei si Manastirea Radu Voda, un loc absolut special, de care nu stiam".

Au urmat Muzeul Satului, Muzeul Taranului Roman si multe altele. Proiectul se va relua insa in primavara, iar Sana Nicolau e convinsa ca va deveni popular, avand in vedere ca deja la cel de-al doilea traseu numarul celor care voiau sa parcurga Bucurestiul la picior crescuse. "La un moment dat vom tipari si un ghid pentru ca vrem sa scoatem la iveala si picanteriile, cate se stiu, din spatele diverselor locatii. Si in care sa recomandam locuri proaspete unde sa mananci si sa bei cafea, in diverse zone din oras, fie ca esti strain sau roman."  Traseul "Bucurestiul cu piciorul drept" se intinde pe aproximativ 6 ore si este organizat in diverse zone din Bucuresti, discutate in prealabil in redactia hotcity.ro. Iar proiectul e promovat online, prin hotcity.ro si prin retele de social media ca facebook.com si twitter.com sau ...din vorba in vorba.

Life After Work este un alt proiect prin care redescoperi orasul si care ofera alternative la nevoile clasice de a petrece timpul dupa serviciu. Life After Work organizeaza funshop-uri de creativitate (in opozitie cu ideea de "workshop") dar si Safari Urban. Competitia de Safari a avut prima editie in luna noiembrie, iar taxa de inscriere a fost de 70 de lei. Printre sarcinile care trebuie duse la capat de participanti se numara realizarea unei fotografii in camera primarului de la Palatul Sutu, gasirea unei persoane in varsta care sa povesteasca despre Bucurestiul de altadata si o alta persoana care sa fredoneze o melodie din capitala anilor '50-'60 sau de identificat o cofetarie faimoasa de pe Calea Victoriei. "Jocul", care e destul de serios, are loc in centrul vechi al capitalei si dureaza 3 ore. Scopul - relaxare, socializare si, mai ales, redescoperirea Bucurestiului.

Viata intr-un cocoon... victorian

Depresia financiara a readus oamenii inapoi in spatiul intim al propriei locuinte. Ca si 2009, anul viitor aduce cu sine termeni ca "nesting" sau "cocooning" cu accente de stil victorian si accesorii steampunk.

Nesting sau cocooning inseamna retragerea in "cuib" si o atentie mai mare acordata amenajarii casei. Iar steampunk are legatura cu revenirea in trend a obiectelor ce amintesc de inventii asemanatoare cu cele descrise in romanele lui Jules Verne sau H.G Wells. Stilul "punk cu aburi" combina designul industrial futurist cu elemente din epoca victoriana, fiind inspirat din epoca locomotivelor cu aburi si a dirijabilelor. Daca unii dintre londonezi s-au grabit sa redescopere la tara case in stil victorian, cu tavan inalt si camere de bal pe care le-au amenajat cu accesorii somptuoase, altii au facut un pas mai decis spre viitor, transformandu-si spatiile in adevarate submarine Nautilus. De altfel, steampunk este vazut si ca un concept ecologic care promoveaza folosirea obiectelor mai vechi si deja utilizate, in loc de consumerismul distrugator de planeta. Stilul victorian si-a aruncat dantelele si penele chiar si peste sarbatorile de iarna. In magazinul Globus (echivalentul Galeriilor Lafayette sau al magazinului Harrods) din Geneva a fost organizata o sesiune de cumparaturi dedicata special ornamentelor victoriene - de la pene funebre, la buchete de flori incremenite in glazura de argint sau globuri gotice negre si ornamente din dantela. Iar pentru masa de Craciun au revenit la moda portelanurile inspirate din modelele secolului 19. Si in Bucuresti, pentru cei care vor sa fie in trend, se gasesc portelanuri pictate de la Wedgwood in magazinul British Gallery sau seturi inflorate de portelan de la Rosenthal din magazinul My House.

Si romanii vor fi mai preocupati anul viitor de mediul in care traiesc si vor investi mai multi bani pentru redecorarea locuintelor. "Pe viitor clientii vor fi mai bine informati si documentati cu privire la piesele de mobilier alese, fie ca este vorba de autenticitate si calitate sau pret corect. Lipsa de mobilitate pe piata de achizitii imobiliare va duce poate la o mai mare fluiditate pe cea de inchirieri, prin urmare vom putea observa alocarea unui buget mai consistent pentru decoratiunile interioare, fie ca este vorba de chirias sau de proprietar," spune Cosmina Dinu, marketing&PR al magazinului de design Intro. "In plus va exista o tendinta de reintoarcere catre materiale naturale, manifestata si in 2009".

Arta a devenit mai accesibila publicului - de exemplu in Viena s-a lansat recent si un nou concept, acela de supermarket de arta. In "Kunstsupermarkt" situat pe Mariahilfer Straße se regasesc aproximativ 4.000 de opere de arta (sculptura, pictura, fotografie) realizate de 70 de artisti din 12 tari. Organizatorul Peter Doujak spune ca telul sau este de a face arta accesibila publicului larg. Cu alte cuvinte, pasionatii de arta pot ocoli galeriile uneori reci si exclusiviste pentru a cumpara sau doar admira opere de arta de la ... supermarket.

In Romania, apropierea artei de public se face deja la nivel experimental, iar "Bucurestiul este privit ca un nou Berlin, datorita efervescentei sale creative", spune jurnalista Diane Pernet.

Artistul roman Jean Lorin Sterian a inceput sa personalizeze procesul creativ anul acesta cu Lorgean Theatre (piese de teatru in apartamentul sau) si a continuat cu un proiect prin care a permis unor straini sa locuiasca in propria sa casa timp de 48 de ore si sa filmeze spatiul asa cum il vad ei. Proiectul "Miercurea lejera" este un alt exemplu de "apropiere" a artei de public. In fiecare saptamana, la Centrul Dansului se aduna oameni creativi care isi prezinta in premiera proiectele artistice pentru un public care creste la numar cu fiecare editie. Tot in Bucuresti au aparut si cercuri literare (luni seara la bar Absintheria Sixtina), unde scriitorii incepatori impartasesc primele lor opere cu un public eclectic de cunoscatori si amatori. Iar la Pavilion UniCredit se poate vizita expozitia Wakefield Meadows, care exploreaza conventiile sociale si sistemele de viata contemporane, din experienta reala a curatorului si artistilor.

Mega-artistul englez Damien Hirst a renuntat la instalatiile sale cu rechini si vitei pentru a se dedica picturii, spunand ca intodeauna a considerat ca drumul lui duce spre sevalet. Chiar daca a adoptat un stil artistic mai clasic, temele sale raman in continuare capetele de mort si forme inspirate din lucrarile lui Francis Bacon.

Regizorul Tim Burton (Edward Scissorhands,The Corpse Bride, Charlie and the Chocolate Factory) a avut in toamna prima sa expozitie la Muzeul de arta moderna din New York, aratand lumii intregi modul in care gandeste. Regizorul a expus in premiera aproximativ 700 de lucrari printre care schite, picturi si fotografii in stil gotic-punk-glamour, realizate in decursul a aproximativ 30 de ani. Stilul lui Tim Burton a inspirat de altfel stilisti de la Vogue, bijutieri si artisti vizuali deopotriva.

Ca sa calatoresti in recesiune nu mai e nevoie de bagaj, de pasaport, nici macar de bani de taxi pana la aeroport. Pentru ca fost inventata staycation, sau vacanta in apropierea casei.Termenul a aparut in strainatate, la inceputul recesiunii, si s-a propagat cu viteza unui Concorde.

Astfel si agentiile de travel din Romania au inceput sa-si adapteze ofertele conform noilor cerinte de pe piata. Klever Travel, activa din 2006, a introdus in oferta vacante pentru iarna in locuri mai putin cunoscute...din Romania. Fie ca e vorba de vacante de schi in orase ca Straja sau Ranca sau oferte de revelion in Vatra Dornei, reprezentantii agentiei spun ca exista o cerere mai mare pentru calatorii in tara.

"Plecarea in strainatate include si costuri suplimenatre pe langa pachetele turistice. Oamenii sunt in general mai precauti cu bugetele lor si atunci o solutie de economisire este de a ramane in tara, chiar daca nu apeleaza intodeauna la agentii. Observam si ca furnizorii de servicii cu care lucram in Romania, de exemplu proprietarii de hoteluri, si-au schimbat mentalitatea si ofera acum mai multe servicii ca sa atraga clienti. Astfel, pe langa pachetele clasice care includ masa si cazare putem oferi acum si monitor de schi, schi pass-uri dupa modelul din afara sau entertainment", spune Cristian Francu, manager al Klever Travel.

In acelasi timp, insa, pentru a atrage turisti, orase precum Viena au trecut printr-un proces de "rebranduire" schimband chiar si sloganul cu care orasul intampina turistii - de la "Vienna is waiting for you" la "Vienna now or never". Orasul a pus mai mult accent pe evenimente culturale pentru a atrage turisti, ca de exemplu comemorarea a 200 de ani de la moartea compozitorului Joseph Haydn ce a prilejuit organizarea unor evenimente dedicate artistului, pe tot parcursul anului.

"Intodeauna campaniile de promovare/rebranduire/marketing turistic au atras un numar mare de vizitatori, Sibiul a fost pentru Romania un exemplu clar de atractie de turisti pe programe culturale si cred ca tarile au inteles ca astfel de "evenimente" cresc semnificativ numarul de turisti", spune Francu.

Pe partea de business travel clientii si-au schimbat la randul lor obiceiurile, in sensul ca "daca obisnuiau sa calatoreasca business exclusiv au inceput sa cumpere si economy sau cei care cumparau bilete la clasa economy exclusiv au inceput sa cumpere si low-cost. In plus clientii care solicitau hoteluri de 4-5 stele incearca acum si variante de inchiriere apartamente sau vile", spune Dragos Serban, presedintele agentiei Dedanis Travel.