Arts & Design

Academia de dolce vita gourmet

25 nov 2009 381 afişări
Din aceeaşi categorie

Astfel de secrete, precum meniul pregatit in noaptea de Craciun a anului 1938 pentru oaspetii pensiunii Bozzola din Milano, pot fi descoperite in cea mai mare librarie gastronomica din lume, in cadrul Academiei Barilla din Parma.

Academia Barilla este unul dintre punctele fierbinti de pe harta gastronomiei mondiale. Fondata de Barilla, cel mai mare producator de paste din lume, academia promoveaza gastronomia italiana clasica.

"Activitatea Barilla a inceput la Parma unde in prezent produce 1.000 de tone de paste pe zi. Pentru ca activitatea s-a extins, compania a luat decizia sa mute unitatea de productie la marginea orasului si sa transforme vechea fabrica intr-o academie", povesteste Vincenti Oreste, directorul general Romco, importatorul Barilla in Romania, care a vizitat de mai multe ori academia.

Astfel incat, dupa 90 de ani, Barilla a mutat fabrica la periferia orasului si l-a angajat pe Renzo Piano, un arhitect de top din Italia, pentru a regandi spatiul din centrul Parmei. Piano transforma vechea hala intr-o academie in adevaratul sens al cuvantului, cu amfiteatru, sala de conferinte si bineinteles bucatarii. Cat despre biblioteca, unde sunt ascunse secretele din istoria gastronomiei, include peste 8.500 de carti de gatit scrise in peste 10 limbi, 5.000 de meniuri si numeroase printuri vechi cu gastronomie. Cel mai vechi volum este "De Partibus Aedium" din 1516. Interesanta este "La Cucina Futurista: Un Pranzo che evito un suicidio" publicata in 1932, cu ilustratii care au inspirat tendintele actuale de design gastronomic. Nucleul bibliotecii, la care publicul are acces o data pe saptamana, a provenit din colectia Barilla, o colectie care a fost adunata in 30 de ani de Giorgio Orlandini, expert in gastronomia italiana. In termeni financiari, academia a insemnat o investitie de 15 milioane de euro, un adevarat exercitiu de imagine pentru producatorul de paste, mai ales ca deschidea o scoala de gastronomie in centrul bucatariei italiene. Orasul Parma, cu cladirile pictate cu faimosul aur de Parma, se afla intre Milano si Bologna in regiunea Emilia-Romana, considerata bijuteria culinara a Italiei. Din Parma provin marile legende gastronomice ale Italiei - Parmigiano-Reggiano, Prosciutto di Parma si traditionalul otet balsamic, Aceto Balsamico.

Insa cel mai interesant pentru publicul larg este ca poate avea acces la toate aceste comori. Academia ofera mai multe experiente culinare, printre care cursuri de gatit particulare. Cursurile variaza de la trei ore pana la trei zile si pot fi combinate cu tururi gourmet in regiune. In total sunt disponibile 13 pachete printre care "Classic Parma", "Food&Wine", "Food&Wellness", "Medieval Flavors" sau "Opera&Food". De exemplu, un pachet cu trei nopti de cazare la Grand Hotel de la Ville din cadrul campusului Academiei, care include pranzul si cina, cursuri de gatit, vizite la producatorii locali si excursii culinare costa 1.195 de euro.

Iar experienta unui astfel de curs nu seamana in vreun fel cu clasicele ore de la universitate. In general profesorii-bucatari sunt specializati in paste, iar lectiile sunt presarate cu amanunte picante, conversatii despre espresso sau despre cele 100 de varietati locale de paine.

Totul incepe cu o gustare tipica, un sandvis cu paine proaspata, branza stracchino, prosciutto si rucola. Nu este neobisnuit ca in timpul cursurilor de gatit bucatarii sa isi aduca ustensilele bunicilor astfel incat sa demonstreze cum se realizau manual pastele.

Clar este un lucru, indiferent ca participi la un curs de trei ore sau trei zile - secretul bucatariei italiene consta in ingrediente si nu in tehnicile complicate de gatiti. Pentru italieni, ideea de a folosi ingrediente iesite din sezon este extraterestra, precum si dorinta de a inventa noi mancaruri pe banda. Nu se satura niciodata de placerile simple - prosciutto rulat pe o grisina, o picatura de otet balsamic pe capsune proaspete sau gustul de Parmigiano- Reggiano.

Pe de alta parte, in cadrul academiei, Barilla a dezvoltat un centru de cercetare, unde bucatarii si oamenii de stiinta testeaza si analizeaza uleiurile de masline, branzeturile si alte produse artizanale inainte de a fi lansate sub brandul Academiei.