Ceasuri & Bijuterii

Arta unui cadran din email

21 sep 2009 192 afişări
Din aceeaşi categorie

E foarte greu sa faci senzatie intr-un domeniu unde rivalii includ nume precum Patek Philippe, dar cand intri in atelierul lui Miklos Merczel iti dai seama ca artizanul nu s-a gandit la concurenta cand le-a propus sefilor sai sa incerce lansarea unor colectii de ceasuri cu cadrane din email. Ca majoritatea veritabililor maestri, Merczel se gandea doar la opere de arta orologere in 1992, cand a inceput sa-si incerce mana, pregatind cadrane realizate in email.

"E foarte greu sa produci un cadran in email", imi spune Merczel, inconjurat de exemple ale incercarilor sale de-a lungul anilor, de la un portret al Micului Print pana la deja celebra reproducere a fetei cu un cercel cu perla sau a strambaturii lui Einstein. "Trebuie sa fii si ceasornicar, si pictor, si gravor, sa ai un simt infailibil al culorii, al proportiilor, sa fii si miniaturist, evident si, inainte de toate, sa-ti placa tot ce inseamna tehnica emailarii".

Dupa patru ani de studii, incercari si teste, managementul Jaeger-LeCoultre a aprobat lansarea colectiei din email a brandului, astfel incat 1996 a marcat debutul primelor Reverso cu cadrane pictate in culori vii. De atunci, acest segment s-a dezvoltat fulminant, multi clienti alegand personalizarea modelelor lor Reverso cu ajutorul imaginilor, pe care si le pot alege singuri, cum a fost si cazul unei piese unice realizata si expusa anul acesta la Salonul de la Geneva - un colectionar britanic care detine tabloul Pavonia, semnat de Frederic Leighton, si-a dorit o miniatura a picturii pe modelul sau Reverso, dorinta implinita dupa ce artizanii din Vallée de Joux au muncit 120 de ore. De altfel, datorita succesului de care se bucura creatiile sale, Merczel are acum doi colegi, Sophie si Cristophe, cu care imparte atelierul linistit, inundat de lumina, pitit intr-un colt al manufacturii.

Partea buna este ca cei trei au mult de munca si nu mai prididesc cu gravarea, pictarea si "coacerea" cadranelor (pentru ca toate nuantele sa se stabilizeze, e nevoie ca un cadran sa fie bagat la cuptor chiar si de 20 de ori). Partea mai putin buna, dupa cum imi marturisea cu o doza de tristete Miklos Merczel, este ca, datorita popularitatii crescande a cadranelor din email, mica echipa nu mai are mana libera in alegerea imaginilor cu care sa fie impodobite ceasurile - ca in orice operatiune care ia amploare, deciziile sunt luate acum de echipa de marketing. "Ca sa fiu sincer, duc dorul libertatii de alegere pe care o aveam inainte. De pilda, la inceput nu mi-a placut deloc Gustav Klimt, dar acum am invatat sa-l apreciez".

Merczel spune ca, pentru un model, e nevoie de luni intregi de studiu si incercari, uneori chiar de un an, in functie de complexitatea desenului si a tehnicilor pe care le implica transpunerea sa in email. Jerome Lambert, seful Jaeger-LeCoultre al carui mandat a coincis cu lansarea unora dintre cele mai indraznete, artistice si super tehnice modele ale manufacturii, este responsabil si pentru decizia finala in ceea ce priveste modelele din email care vor fi realizate. Inconjurat de pigmenti, uleiuri, pensule, schite, poze, albume de arta si "cuptorase", Merczel spune ca, odata decizia luata, e uneori nevoie de trei saptamani doar pentru a realiza contururile care vor fi apoi umplute cu culoare. "Sincer, una dintre bucuriile mele este sa descopar imaginile care vor alcatui colectia viitoare si sa incep sa le realizez".

Anul acesta, pe langa Pavonia, echipa lui Merczel este responsabila pentru o serie uluitoare de imagini cu Venus (in patru ipostaze, dupa Ingres, Tizian, Botticelli si Velasquez) pentru seria Master Minute Repeater si trei versiuni ale modelului Master Grand Tourbillon Continents (Asia si Australia, Europa si Africa si Orientul Mijlociu, fiecare in trei serii limitate din platina, aur roz si aur galben).

Fara sa paleasca in comparatie cu explozia de culori care alcatuiesc portretul lui Venus sau imaginea continentelor, Master Minute Repeater Enamel Grand Feu are o frumusete pura, eleganta, conferita de cadranul alb ca laptele, care expune soneria.

Numele Patek Philippe este strans legat cu arta emailului, avand in vedere capodoperele realizate de artizanii marcii de multa vreme. Seturile de patru ceasuri din platina pe ale caror cadrane scanteiaza mastile venetiene, pasarea paradisului sau tigrii sunt deja celebre si foarte vanate, dar probabil ca e mai usor sa cumperi ieftin un Rembrandt decat sa faci rost de aceste modele.

Cadranele sunt realizate cu ajutorul unui mix de tehnici - email cloisonné, pictura miniaturala si gravura dedesubtul emailului. Dar poate cele mai spectaculoase exemplare sunt ceasurile de masa acoperite de email cloisonné. Fiecare piesa este unica, fiind de regula realizata dupa solicitarile clientului. Elementele individuale ale imaginilor, din email opac sau translucid, sunt separate de contururi din fir de aur (fiecare piesa necesita circa 18-20 de metri de fir de aur). Tehnica este in prezent stapanita doar de un numar foarte restrans de artizani.