Arts & Design

Exclusivitate multiculturală. GALERIE FOTO

10 mar 2012 810 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Dar ce se întâmplă atunci când există o diferenţă mare între ţara de origine a automobilului şi cea de "destinaţie"? Apar ediţii limitate în funcţie de ţară, cultură şi tradiţie. Având în vedere că în prezent cea mai mare piaţă auto, dar şi piaţa cu cea mai mare creştere este China, mai mulţi constructori auto au lansat automobile specifice acesteia.

Spre exemplu, în China lungimea maşinii este un element foarte im­portant. Şi din acest motiv au apărut la constructori premium precum BMW, Audi sau Mercedes-Benz versiuni alun­gite ale modelelor de clasă medie sau mare, care în Europa se regăsesc doar sub versiune "normală".

Explicaţia e simplă - versiunile alungite sunt specifice limu­zinelor de lux şi superlux, iar cei care nu-şi permit să cheltuiască 400.000 de euro pe un Rolls Royce apelează la un Seria 3 alungit pentru a "compensa" diferenţa. În acest context, Ferrari şi Rolls Royce au venit cu propriile automobile perso­nalizate pentru piaţa chineză.

Spre exemplu, Ferrari a organizat inclusiv o călătorie cu modele 599 GTB din Italia în China, iar în 2009 a apărut o ediţie limitată care prezenta ele­mente tradi­ţionale din cultura chi­neză.

La fel a procedat şi la finele anului trecut Rolls Royce, care în dorinţa de sărbători alături de chinezi intrarea în Anul Dragonului a lansat Year of the Dragon Collection - un Phantom perso­nalizat pentru a celebra cel mai impor­tant simbol de putere, prosperitate şi noroc. Proiectat special la sediul echipei de persoanalizare a Rolls Royce, noua ediţie limitată prezintă o serie unică de detalii şi design.

Primul element care diferenţiază noua ediţie de modelele "de serie" este linia dublă "twin couchline" aurie pictată manual şi care acum este "întreruptă" de un dragon pictat.

Şi tocmai pentru a păstra echilibrul perfect dragonul este pictat întot­deauna cu privirea înainte.

"Linia dragonului" a fost inspirată de "Oraşul Interzis" din Beijing, vechiul loc de reşedinţă al împăraţilor chinezi.

De asemenea, simbolul dragonului este "întipărit" în fiecare tetieră cu aju-torul unei combinaţii din patru fire de culori - auriu închis, auriu deschis, negru şi alb. Acestea au fost special alese pentru a completa o paletă de tapiserii din piele recomandată.

În compartimentul pasagerului, în lemn, este desenat câte un dragon, iar plăcuţa cu numele Phantom este din aur, iar în pragurile laterale au ilu­minată cu LED-uri inscripţia "Year of the Dragon 2012". Şi astfel, ediţia limitată întru­chi­pează sinergia manufacturii, creati­vităţii, dar şi a culturii într-o manieră unică pentru Rolls Royce.

În 2009, în cadrul Salonului Auto de la Shanghai, în timp ce Europa era deja în plină criză financiară, Ferrari a prezentat un model unic " 599 GTB Fiorano China Limited Edition, "semnat" de artistul chinez Lu Hao, pentru a fi vândut la licitaţie.

Maşinile din China Limited Edition erau finisate într-o vopsea în două tonuri de roşu cu plafon argintiu şi personali­zată de prezenţa unor elemente de design chinezeşti. Unul dintre aceste automobile a fost însă finisat cu gândul la porţelanul Ge Klin al dinastiei Song, dând impresia că întreaga maşină este realizată din porţelan.

Astăzi doar câteva sute de piese din colecţia Ge Kiln mai există, dar toate sunt considerate "comori nepreţuite". Tiparul "spart" cu inserţii de jad este de obicei folosit pentru a simboliza calităţile unui gentleman autentic.

Lu Hao este unul dintre cei mai de succes şi mai influenţi artişti con­temporani ce şi-au prezentat operele în marile muzee şi galerii de artă ale lumii.

Pentru proiectul său cu Ferrari el s-a inspirat din "moştenirea culturală a Chinei, dar şi, ca proprietar de Ferrari, din propria legătură cu celebrul brand italian. Din acest motiv, italienii au considerat modelul 599 GTB persona­lizat de artistul chinez ca fiind o adevărată operă de artă.