Auto

Din vorbă în vorbă cu Andrei Filep, românul care ştie direcţia potrivită pentru cei mai furioşi bolizi Audi

19 dec 2014 712 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie
De doi ani Andrei Filep este responsabil de setarea direcţiilor pentru întreaga gamă sportivă a Audi, adică pentru toate modelele RS şi R8, cele mai performante automobile concepute vreodată de constructorul din Ingolstadt.
 

Românul Andrei Filep, 38 de ani, lucrează de 11 ani în cadrul grupului Audi şi a fost promovat în urmă cu doi ani în funcţia de inginer de încercări în cadrul quattro GmbH, divizia Audi care dezvoltă şi produce cele mai avansate automobile ale mărcii germane din punct de vedere tehnologic - modelele RS şi R8. El se ocupă în special de setarea direcţiilor, iar în mod general de ţinuta de drum, adică de setarea arcurilor, amortizoarelor şi elastocinematică, respectiv aerodinamică.

În paralel cu proiectele legate de automobilele de serie, Filep a fost implicat şi în motorsport şi în competiţiile auto în care participă Audi. Spre exemplu, în sportul automobilistic a fost implicat inclusiv în România, în Cupa Dacia, iar în Germania şi-a realizat lucrarea de diplomă la divizia de competiţii a Audi şi a participat inclusiv ca inginer în cursa de 24 de ore de la Nürburgring.

În acest domeniu, al modelelor de competiţii şi al modelelor de înaltă tehnologie cum sunt RS-urile inovaţia este la ordinea zilei deoarece cele mai performante automobile trebuie să fie şi cele mai inovatoare.

„Cel puţin în ultimii ani nu s-au mai realizat salturi spectaculoase din punct de vedere tehnologic. Industria auto implementează diverse concepte scumpe din industrii paralele, cum ar fi cea militară sau din aviaţie, în serie mare şi le face accesibile pentru marea masă“, este de părere inginerul Andrei Filep.

Coincidenţă sau nu, cel mai inovator proiect la care a participat inginerul român a fost unul ce a susţinut nu neapărat perfor­manţele, ci siguranţa în industria auto, domeniu important deoarece diferenţierea dintre automobile se face acum nu în funcţie de performanţele dinamice, ci în funcţie de siguranţă.

„În cadrul firmei Continental Automotive Systems am lucrat la maşina care să frâneze în 30 de metri de la 100 km/h. Această valoare nu mai este ceva ieşit din comun. La vremea respectivă reprezenta însă o reducere cu aproape 20% a distanţei de frânare. În mare, performanţa era realizabilă datorită folosirii unui calculator care centraliza toate informaţiile componentelor care fac legătura cu solul „ amortizoare, frâne şi chiar anvelopele care aveau senzori implementaţi“, a spus Filep.

Dar ce este inovaţia?

„De exemplu, direcţia electrică este un concept simplu care îşi are avantajele mai degrabă în funcţiile conexe aplicabile automobilului precum sistemele „Lane assist“ sau cel ce sugerează direcţia de frânare în situaţii limită decât în avantaje directe pentru şofer în cazul conducerii normale. Interesante sunt utilizarea diverselor sisteme radar care pot scana tot mai în detaliu împrejurimile automobilului, având posibilitatea de a informa şoferul sau de a pregăti diverse sisteme pentru manevre la limită, astfel încât, per ansamblu, ocupanţii unui automobil să fie mai în siguranţă.“

Care este acum următoarea etapă? Orice tehnologie are nevoie de timp de maturare. În plus, o parte din inovaţii sunt dictate de constrângeri ecologice, reglementări şi cerinţele clienţilor. „Cred că este greu să accelerezi procesul de inovaţie. Acestea din urmă aduc şi cele mai interesante noutăţi palpabile pentru clienţi, detaliile de fineţe în grupul motopropulsor fiind sesizabile doar pe termen lung prin diferenţa de consum sau reducerea de emisii de noxe“, a spus Andrei Filep. 

În opinia sa chiar şi maşina electrică este tot o tehnologie veche, mai ales că, istoric vorbind, aceasta a fost inventată la finalul secolului al XIX-lea, chiar înainte ca Henry Ford să lanseze celebrul Ford T în 1908. Singurele modificări importante ce pot surveni sunt doar în tehnologia de stocare a energiei, repsectiv modul de control al sistemelor de recupe­rare/eli­berare a energiei. Rămâne în continuare interesantă rezolvarea problemei curentului electric din priză.

„Cea mai importantă ino­vaţie din istoria automobilului a fost“, în opinia lui Andrei Filep, „munca lui Henry Ford pentru realizarea producţiei de serie, respectiv cele ale lui Otto şi Diesel care au inventat grupurile motopropulsoare care ne-au adus bucurii imense în toţi aceşti ani“, spune Andrei Filep. Cu toate că au deja peste 100 de ani, cele două motoare sunt în continuare îmbună­tăţite, iar acestea stau la baza celor mai scumpe, dar şi a celor mai ieftine automobile create vreodată.