Auto

Inovaţii tehnologice şi design „latin“

07 oct 2013 488 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Semn că publicul european, dar mai ales cel american şi cel asiatic doresc tot mai multe maşini exclusiviste, Salonul Auto de la Frankfurt a ieşit din tiparul cunoscut şi s-a extins şi mai mult pe segmentul de top. Maserati, Ferrari, Audi, Porsche, BMW, dar şi tuneri precum Mansory sau Brabus şi-au expus cele mai noi, performante şi scumpe modele.

Maserati are în plan ca până în 2015 să ajungă la vânzări anuale de 50.000 de unităţi. Iar pentru a ajunge la un astfel de nivel, are nevoie de modele noi, cu toate că în acest an constructorul italian tocmai a lansat atât noul Quattroporte, limuzina de lux a constructorului, dar şi Ghibli, un model ce va concura cu versiunile superioare ale Jaguar XF şi Mercedes-Benz E-Klasse.

Şi cum Quattroporte nu mai era nicio surpriză pentru nimeni, fiind lansat şi prezentat oficial inclusiv în România, italienii au venit la Frankfurt cu o ediţie limitată a acestuia, realizată în urma unui perteneriat cu un alt brand italian de lux - Ermenegildo Zegna.

Noul Maserati Quattroporte Ermenegildo Zegna Limited Edition Concept a fost special realizat pentru a reprezenta un concept ce anunţă o viitoare ediţie limitată, care va fi lansată cel mai probabil anul viitor.

Cu toate că este în stadiu de concept, modificările aduse modelului de serie ţin strict de personalizarea maşinii în stilul designerului de lux.

Printre modificări se remarcă o nouă nuanţă de vopsea ce aminteşte de platină şi care conţine particule de aluminiu pentru a oferi un plus de profunzime. Cele mai multe dintre modificări se ascund însă la interior, unde se face simţită prezenţa celebrului designer. Atmosfera creată este una sofisticată, elegantă şi plină de personalitate. Pielea fină de înaltă calitate regăsită nu doar pe scaune, ci şi pe plafon şi portiere este acompaniată de inserţii de material textil preluate din colecţia Zegna.

Aceeaşi imagine de lux este dorită şi în cazul lui Ghibli, limuzină care deşi nu mai reprezintă o noutate, fiind deja lansată, a atras multe priviri în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt. Noutatea modelului este în faptul că doreşte să implementeze cât mai mult din spiritul lui Quattroporte într-un model de clasă mare.

Astfel a rezultat o nouă limuzină de clasă mare, cu patru locuri, mai scurtă dar şi mai joasă decât Quattroporte şi cu o imagine mai sportivă, completând segmentul dintre limuzina de lux şi coupeul Gran Turismo. Din acest motiv, noul Ghibli vine cu două motoare V6 pe benzină supraalimentate disponibile atât cu tracţiune spate, cât şi tracţiune integrală.

O altă noutate a grupului Fiat o reprezintă şi noul Jeep Cherokee, prezentat în premieră pe continentul european în cadrul Salonului de la Frankfurt.

Construit pe o platformă proiectată de Alfa Romeo, fratele mai mic al lui Grand Cherokee vine de asemenea cu un design cu influenţe „latine“. Dacă în urmă cu aproape 20 de ani cei de la Jeep lansau un Cherokee patrăţos, cu motor puternic şi sistem de tracţiune capabil de a duce maşina aproape oriunde, acum SUV-ul se apropie tot mai mult de conceptul unui crossover cu design de lifestyle, dar care să ofere şi abilităţi în off-road. 

Platforma utilizată stă la baza şi a noului Dodge Dart, prezent pe piaţa americană, dar şi a lui Alfa Giulia, limuzina de clasă medie a constructorului european.

Oficial, maşina a fost prezentată în cadrul Salonului Auto de la New York, unde însă s-a pus accentul pe piaţa nord-americană, aşa cum era de aşteptat.

Noutatea adusă de noul Cherokee o reprezintă faptul că maşina va veni cu un sistem care permite deconectarea punţii spate atunci când se rulează pe asfalt uscat. Până acum SUV-ul oferea doar posibilitatea decuplării punţii faţă, puterea fiind trimisă doar către spate. Sistemul era unul tipic pentru americani, dar care în Europa era doar specific vehiculelor utilitare şi pick-upurilor.

Tot printre sistemele menite să îmbunătăţească performanţele în off-road se numără şi Jeep Active Drive Lock ce include un diferenţial spate blocabil şi un reductor, ambele fiind obligatorii în cazul în care se doreşte traversarea unei portiuni de off-road mai dificil.

În funcţie de piaţa pe care va fi comercializat, noul Cherokee va fi disponibil în patru versiuni de echipare şi anume Sport, Latitude, Limited şi TrailHawk, fiecare dintre acestea ţintind un anumit tip de client. Spre exemplu, versiunea Sport îi vizează în primul rând pe cei care doresc un crossover şi un un off-roader deoarece nu ies în afara asfaltului, dar doresc în acelaşi timp un 4x4. De partea cealaltă a preferinţelor se regăseşte TrailHawk, versiunea preparată pentru cei ce doresc exploatarea maşinii în  off-road.

Cu toate că designul exterior dezvăluie publicului gradul ridicat de implicare al italienilor, la interior Cherokee vine cu o imagine simplă şi departe de imaginea inovatoare prezentă în afara maşinii. În ceea ce priveşte motorizările, Cherokee are două propulsoare pe benzină şi, în premieră, o nouă cutie de viteze automată cu nouă trepte. Primul motor de 2,4 litri dispune de 184 CP şi 232 Nm, în timp ce al doilea este un V6 de 3,2 litri, 271 CP şi 324 Nm.

Anul 2013 poate fi considerat fără probleme unul al limuzinelor de lux. Dacă în 2012 BMW a venit cu Seria 7 facelift, anul acesta Mercedes-Benz a lansat noul S-Klasse, limuzina care doreşte să impună noi standarde în ceea ce priveşte luxul, iar Audi doreşte revanşa cu A8 facelift şi inovaţiile tehnologice ale acestuia.

Versiunea restilizată a lui A8 şi S8 este însă doar un facelift, menită să actualizeze modelul nu să-l schimbe radical faţă de maşina lansată în urmă cu aproape patru ani. Printre noutăţi se numără semnalizatoarele cu LED care conferă o imagine hi-tech. Acum farurile au fost redesenate şi reprezintă cea mai vizibilă schimbare la exteriorul lui A8, mai ales că opţional sunt disponibile farurile Matrix LED.

Alături de A8, nemţii de la Audi au prezentat şi S8 facelift, versiunea sport a limuzinei. Modificările aduse acesteia au dorit şi mai mult accentuarea imaginii dinamice, pornind de la grila radiatorului, noile jante şi elemente aerodinamice.

Habitaclul limuzinei a fost rafinat şi mai mult, mai ales că acum trebuie să se întreacă şi cu noul S-Klasse. Actualizarea acestora include o nouă gamă de tapiţerii, cu materiale şi nuanţe noi.

Desigur, ca şi până acum, A8 este disponibil alături de o listă de opţionale care pot dubla valoarea limuzinei. De pe această listă nu lipsesc scaunele ventilate, cu masaj, suport automat de picioare pentru pasagerii locurilor din spate, portiere cu închidere electrică şi sistem de climatizare automată cu reglaj individual pentru fiecare dintre cei patru pasageri, pe lângă hotspot cu WiFi inclus pentru cei ce doresc să navigheze pe internet în timpul călătoriei.

Gama motorizărilor nu a fost modificată comparativ cu generaţia anterioară, însă acum o parte dintre acestea sunt mai eficiente şi oferă mai multă putere, cum este cel pe benzină de 3,0 litri TFSI de 310 CP sau cel de 4,0 litri TFSI de 435 CP, dar  şi dieselul de 3,0 TDI Clean Diesel care acum a ajuns la 258 CP iar cel de 4,2 litri TDI la 385 CP. Neschimbat a rămas tocmai vârful de gamă, celebrul W12 de 6,3 litri de 500 CP, în timp ce sub capota lui S8 se regăseşte în continuare cel de 4,0 litri şi 520 CP.

În prim-planul Salonului Auto de la Frankfurt s-au aflat încă o dată automobilele sport, dar care de această dată nu vin doar cu motoare puternice, ci şi cu tehnologii ce permit reducerea consumului de combustibil.

În această categorie intră atât noul Porsche 918 Spyder, cel mai rapid automobil de serie testat vreodată pe circuitul de la Nürburgring, care cu toate că dispune de 887 CP şi accelerează de la 0 la 100 km/h în 2,8 secunde, are un consum mediu de numai 3,3 litri/100 km. Maşina ce va fi produsă într-o ediţie limitată la 918 unităţi are un preţ de circa 800.000 de euro.

Pe acelaşi segment a venit şi BMW cu versiunea de serie a lui i8 ce dispune de 362 CP dezvoltaţi dintr-un motor pe benzină de 231 CP şi unul electric de 231 CP. Maşina ce costă aproape 130.000 de euro are o autonomie de 35 km în mod electric şi un consum mediu de 2,5 litri/100 km.

Pentru a anunţa oficial performanţele noului 918 Spyder, cei de la Porsche l-au testat şi pe celebrul circuit de la Nürburgring. Concluzia? Noul supercar este oficial cel mai rapid automobil de serie care a rulat vreodată pe circuitul german, obţinând un timp record de 6 minute şi 57 de secunde, fiind cu 14 secunde mai rapid decât Gumpert Apollo Sport.

Pentru a ajunge la acest rezultat, Porsche a mers pe Nürburgring cu două exemplare 918 echipate cu pachetul sport Weissach, disponibil ca opţional şi cu anvelopele „de stradă“, dezvoltate special de Michelin pentru modelul german.

La fel ca şi în cazul modelelor electrice de la BMW, i3 şi i8, şi noul Porsche 918 Spyder are o caroserie realizată din CFRP „ plastic întărit cu fibră de carbon, material ce conferă atât o rigiditate chiar mai bună decât a oţelului, dar şi o greutate redusă la jumătate faţă de acesta, astfel încât modelul are o greutate de numai 1.640 kg cu pachetul “Weisach“, în condiţiile în care maşina dispune nu doar de un motor V8 pe benzină, ci şi de două motoare electrice şi bateriile aferente.

Pe lângă optimizarea greutăţii, nemţii au implementat pe 918 şi sistemul Porsche Active Aerodynamic ce controlează elementele aerodinamice ajustabile ale maşinii în trei moduri - Race, Sport şi Eco, mod în care acestea sunt închise pentru a reduce pe cât posibil consumul de carburant.

Când elementele aerodinamice sunt deschise, cum este cazul eleronului sau al flapsurilor, acestea împing efectiv maşina în jos pentru o mai bună stabilitate la viteze ridicate, însă duc şi la creşterea consumului de carburant. Tot reducerea consumului de carburant o permite şi managementul electronic al sistemului de propulsie. Acesta dispune de cinci moduri, pornind de la E-Power, care ajută reducerea la zero a consumului de carburant atunci când bateria este complet încărcată, oferind o autonomie maximă în regim electric de aproape 30 de kilometri. În acest mod maşina poate atinge doar 150 km/h şi accelerează de la 0 la 100 km/h în şapte secunde.

Al doilea mod, cel hibrid, permite ca cele două motoare electrice şi propulsorul V8 pe benzină să funcţioneze simultan, pentru a reduce la minim consumul de carburant. Modul Sport Hybrid menţine în permanentă funcţiune motorul pe benzină, în timp ce motoarele electrice intervin când se accelerează.

Race Hybrid este modul în care se rulează în regim de performanţă maximă. Motorul V8 şi cutia de viteze sunt setate pentru depăşirea limitelor, iar motoarele electrice funcţionează la capacitate maximă atunci când se accelerează. Acest mod dispune şi de o funcţie suplimentară, denumită Hot Lap ce foloseşte la  motoarele electrice în „full capacity“.

Cu toate că Porsche 918 Spyder este văzut ca un automobil supersport, acesta poate fi şi unul cu un cost de utilizare foarte scăzut.

Maşina funcţionează ca orice alt hibrid de tip plug-in, ceea ce înseamnă că poate fi alimentat şi de la priză, astfel încât costul de exploatare poate fi unul extrem de redus pentru un automobil ce dezvoltă aproape 900 CP.

Prin în­cărcătorul rapid Porsche Speed Charging Station, timpul de încărcare se reduce de la 2 ore la numai 25 de minute.