Auto

Între Iadul Verde şi Paradisul Alpin

23 oct 2013 467 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Raiul automobilelor este acel „tărâm“ unde performanţele lor pot fi savurate la adevărata valoare, iar simfonia cilindrilor este completată de un background cu peisaje ce-ţi taie răsuflarea. Din acest motiv, „Iadul Verde“, aşa cum este supranumit circuitul de la Nürburgring, cel mai folosit pentru testarea noilor modele, nu poate surprinde cu adevărat întreaga pasiune a piloţilor.În schimb, un traseu prin munţii Alpi poate, cu vârf şi îndesat.

Audi, pornind de la aceste concluzii, a organizat Alpen Tour, Land of quattro, un traseu prin Alpi care a dorit în bună măsură să evidenţieze nu doar performanţele ci şi emoţiile oferite de maşinile din gama RS, care reprezintă cel mai înalt nivel de tehnologie din gama constructorului german.

„Land of quattro“ înseamnă un traseu prin munţii Alpi ce străbate şase ţări şi 44 de trecători cu o lungime de aproape 4.500 de kilometri, distanţă parcursă de 30 dintre cele mai spectaculoase automobile produse vreodată de Audi, de la celebrele Sport quattro şi Ur quattro din anii ’80, în stare perfectă de funcţionare, la noile RS7, RS6 Avant, RS5 Cabriolet şi desigur, noutatea momentului, RSQ3.

Constructorii de top, fie că vorbim de Audi, BMW, Mercedes-Benz sau chiar Jaguar şi Land Rover, au căutat întotdeauna să se diferenţieze de celelalte branduri nu doar prin tehnologie, ci şi prin tradiţie. Aşa au luat naştere versiunile RS de la Audi, AMG de la Mercedes-Benz şi M de la BMW şi desigur, Range Rover de la Land Rover.

Pentru a scoate în evidenţă performanţele noilor mode­le, Audi a organizat începând cu 2008 adevărate „expediţii“ cu modelele de top prin Statele Unite ( 2008), Europa (2009) şi China (2011). În acest an nemţii au organizat Audi Land of quattro - Alpen Tour 2013, un traseu format din 12 etape şi nu mai puţin de şase ţări, de la Principatul Monaco, prin Franţa, Italia, Elveţia, Germania, până în Austria.

Quattro reprezintă marca şi tehnologia prin care Audi s-a relansat în anii ’80, atunci când celebrul Ur quattro a fost prima maşină sport de serie care dispunea de tracţiune integrală. Au urmat Sport quattro şi modelele care participau la acea vreme în etapele mondiale de raliu. De atunci, Audi a livrat la nivel mondial nu mai puţin de cinci milioane de maşini cu tracţiune integrală quattro. Niciun alt constructor nu a mai produs atât de multe automobile cu tracţiune integrală. Mai mult, Audi a ajuns la performanţa ca 50% din componentele unei maşini de curse din categoria DTM să se regăsească şi pe maşina de serie.

Din acest motiv, Alpii, din Franţa şi până în Austria via Italia, Austria şi Germania reprezintă tocmai locul unde bolizii  pot fi testaţi la adevăratul lor potenţial, pe culmi înalte şi  viraje care te întorc nu doar la 180 de grade, ci par a continua la nesfârşit. Doar pe aceste trasee pline de istorie şi tradiţie motorizată de zeci de ani găseşti masivi stâncoşi şi drumuri de poveste pe care un motor supraalimentat cu cinci cilindri în linie sau în V8 aspirat se poate dezlănţui la întregul său potenţial.

Aventura quattro începe din Monte Carlo, acolo unde Alpii se întâlnesc nu doar cu Marea Mediterană, ci cu una dintre zonele cu cea mai dezvoltată cultură automobilistică din Europa. De pe terasele oraşului exclusivist turul continuă pe celebrul traseu Col de Turini, parte a Raliului Monte Carlo, urmat de Col de la Bonette, cea mai înaltă şosea europeană care urcă la peste 2.800 de metri altitudine. Apoi maşinile trec în viteză prin pasul Nufenen, cea mai înaltă trecătoare din Elveţia, urmat de pasul Sf. Gotthard cu traseul Tremola ce include 24 de viraje „ac de păr“ şi desigur, celebrul Mont Blanc.

Col de Turini nu este doar un alt traseu de munte, ci locul unde în ianuarie 1984 Audi Sport quattro a intrat în legendă, condus de nimeni altul decât pilotul Walter Rohrl.

Aici, cei de la Audi au lansat de curând cea de-a treia ge­neraţie a lui RS6 Avant  cel mai rapid şi performant break de serie lansat vreodată.

Pentru o privire neavizată maşina poate părea un oarecare A6 break, însă la pornirea motorului şi „activarea“ evacuării sport, oricine poate realiza că nu este doar un Avant. Acesta permite celui de la volan, după încheierea sesiunii de cumpărături de exemplu, să meargă direct pe un circuit şi să se întreacă de la egal la egal cu un Ferrari.

Acum cei de la Audi au renunţat la celebrul V10 „împrumutat“ de la Lamborghini de 580 CP şi au ales un V8 biturbo de 560 CP, mai compact, mai uşor, dar şi mai performant. 

RS6 Avant poate accelera de la 0 la 100 km/h în doar 3,9 secunde, adică aproape la fel de repede precum un Ferrari. Singurul minus este că viteza maximă este de „doar“ 305 km/h, în timp ce un Ferrari 458 Italia ajunge la 325 km/h.

Acelaşi motor îl regăsim şi pe RS7 Sportback, model care poate fi atât o limuzină elegantă, un coupe în patru uşi, dar şi un automobil supersport care poate parcurge fără probleme mai multe ture pe Nürburgring în regim de competiţii, exact cum iese de pe poarta fabricii.

La exterior diferenţele sunt notabile faţă de un A6, pornind de la gurile de admisie la jantele de 21 de inchi „custom made“ şi frânele ceramice. Toate acestea sunt combinate cu Dynamic Ride Control, suspensie pneumatică adaptivă şi tracţiune integrală.

Revenind la Alpen Tour, acesta este fără îndoială unul dintre cele mai spectaculoase trasee organizate de un constructor auto în Europa, care de această dată nu pune accent doar pe maşini, motoare şi tehnologie, ci şi pe istorie, tradiţie şi cultură europeană.

Într-o eră în care atenţia tuturor este fie pe Asia, Africa sau America, Audi a redescoperit şi pus în valoare traseele europene cu ajutorul automobilelor de ultimă generaţie.