Auto

Pentru un altfel de drum

19 mai 2015 433 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

A trecut un deceniu de când Audi a lansat prima generaţie a lui Q7 şi odată cu el un nou standard în segmentul SUV-urilor de top. Anul acesta constructorul german a venit cu un nou model, dar care are acelaşi obiectiv: reinventarea etalonului în segmentul său.

Călătoria celor o mie de mile începe cu un singur pas, dar nimeni nu spune că acea călătorie nu trebuie să fie una cât mai plăcută. Indiferent de mijlocul de transport utilizat, confortul este unul important, alături de siguranţă. Astfel au apărut SUV-urile de lux, pornind de la celebrul Range Rover sau mai noile BMW X5, Mercedes-Benz ML şi GL şi, desigur, Audi Q7. Toate acestea au ajuns la noi generaţii, iar standardele au fost ridicate tot mai sus. Şi procesul continuă cu noul Q7, care reprezintă fără doar şi poate un nou etalon în segmentul SUV-urilor de lux.

Mult mai uşor, puţin mai mic, dar şi mult mai tehnologizat, aşa ar putea fi descris pe scurt noul Q7 care vine desigur şi în linie cu strategia de imagine a lui Audi. Lansarea noului model a întârziat totuşi doi ani, având în vedere că ciclul de viaţă obişnuit al unui model este de opt ani.

Designul automobilului reprezintă o evoluţie a celui lansat în urmă cu un deceniu, similar într-o anumită măsură cu modelele americane. Maşina şi-a păstrat masivitatea, însă noul Q7 este mai alungit decât vechiul model. Din punctul de vedere al dimensiunilor, Q7 rămâne un SUV impozant pentru Europa, dar unul relativ mic pentru piaţa americană. Lungimea este de 5,05 metri, fiind cu 37 mm mai scurt decât predecesorul şi mai îngust cu 15 mm, atingând acum o lăţime de 1,74 metri. De asemenea, şi ampatamentul este mai mic cu 3 milimetri, fiind acum de 2,99 metri.

Pe de altă parte, utilizarea de noi materiale şi componente redimensionate au dus la mărirea spaţiului interior, astfel încât între scaunele faţă şi banchetă spaţiul este cu 21 mm mai mare, spaţiul pentru cap s-a mărit cu 41 mm, iar între banchetă şi rândul trei de scaune spaţiul a crescut cu 23 de milimetri, ceea ce duce cu gândul la un monovolum confortabil. Tot pentru confortul pasagerilor, bancheta din spate poate culisa înainte-înapoi pe o distanţă de 110 mm, cu 10 mm mai mult decât generaţia anterioară, astfel încât pasagerii pot dispune de mai mult loc pentru picioare sau de mai mult spaţiu în portbagaj. Astfel, portbagajul poate avea cel puţin 295 de litri, în modul cu şapte locuri, 890 de litri în versiunea normală şi aproape 2.100 de litri cu banchetele rabatate.

O revoluţie similară a dimensiunilor a avut loc şi la alţi constructori, cel mai bun exemplu fiind cea de-a patra generaţie a lui Mercedes-Benz S-Klasse în 1998, atunci când noul model era mai mic, dar totodată mai spaţios şi mai confortabil.

La baza noii generaţii stă o nouă platformă tehnică, denumită MLB Evo. Aceasta permite ca automobilul să fie cu peste 300 kg mai uşor faţă de predecesorul său, astfel încât atât dieselul 3,0 TDI cât şi 3,0 TFSI au sub două tone datorită utilizării aluminiului. În plus, şi motoarele sunt mult mai economice. Spre exemplu cel de 3,0 litri TDI dezvoltă 272 CP, iar cel pe benzină 3,0 TFSI 333 CP şi consumă 5,7 litri/100 km, respectiv 7,7 litri/100 km şi emite emisii de 149 respectiv 179 de grame de dioxid de carbon per kilometru.

De asemenea, Q7 nu va uimi doar prin cele două motorizări, ci şi printr-un hibrid de tip plug-in care va revoluţiona segmentul SUV-urilor de lux, pe lângă un 3,0 TDI de 218 CP.

Versiunea hibridă, denumită e-tron quattro, va dispune atât de un motor diesel, care va consuma numai 1,7 litri de motorină la 100 km parcurşi şi va putea rula aproape 60 km în mod electric, astfel încât, cu un singur plin se va putea rula peste 1.000 km.

Sistemul de propulsie pentru Q7 e-tron este alcătuit dintr-un diesel 3,0 TDI ce produce 258 CP, în timp ce motorul electric, integrat în transmisia cu opt trepte, mai dezvoltă 123 CP.

În total, sistemul produce 373 CP şi un cuplu motor de 700 Nm, ce propulsează maşina de la 0 la 100 km/h în 6 secunde, iar în modul electric, de la 0 la 60 km/h în 6,1 secunde. Şi pentru a fi cât mai eficient, Q7 e-tron este echipat cu o pompă de căldură pentru sistemul de încălzire şi răcire, sistem cunoscut pentru consumul redus de energie.

În interiorul noului Q7 a avut loc o revoluţie la fel de importantă precum la nivel tehnic. În linie cu designul modelelor actuale, noul Q7 are displayul sistemului multimedia amplasat deasupra planşei de bord, pentru o mai bună vizibilitate, iar ceasurile de bord sunt înlocuite de un display digital, denumit „Audi virtual cockpit“ cu display de 12,3 inchi, idee „împrumutată“ de la noul TT. De asemenea, tot pentru eficienţă, interiorul este iluminat exclusiv cu LED-uri care îşi pot schimba culorile în funcţie de preferinţe. Oficial, cei de la Audi spun că materialele utilizate la interior sunt de o calitate mai bună comparativ cu generaţia anterioară, iar imaginile susţin acest lucru.

Ce inovaţii mai aduce noul Q7? Spre exemplu scaunele cu 18 reglaje şi cinci programe de masaj, noul sistem MMI (MultiMedia Inter­face) cu touchpad mai mare şi noi funcţii multimedia. De asemenea, acesta este completat de noile sisteme multimedia, pornind de la sistemul Bose oferit în echiparea standard, la cel cu 23 de incinte acustice de la Bang&Olufsen cu o putere de 1.920W.

Pe lângă MMI, noul Q7 poate fi echipat cu două tablete cu procesor Nvidia Tegra4 32 Gb memorie internă şi sistem Android cu aplicaţii. Pe lângă acestea, sistemul MMI dispune de conexiune la internet de tip 4G pentru acces rapid la internet cu hotspot inclus pentru pasageri, internet radio şi hărţi online.

În ceea ce priveşte siguranţa, noul Q7 vine cu sistemul Audi Pre Sense City care avertizează şi care poate inclusiv frâna şi evita impactul cu o altă maşină sau un pieton.

Singura dezamăgire este faptul că noua generaţie nu vine cu un mod de conducere autonom, ci doar parţial autonom, la viteze de sub 60 km/h, sistem similar cu ce vedem şi pe alte maşini deja existente pe piaţă.