Auto

Sub cerul liber

27 iul 2013 249 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Iahturile  sunt nu doar  simboluri pentru statut, ci şi pentru ideea de libertate, deoarece proprietarul acestora poate călători pe mare, sub cerul liber, spre oriunde şi oricând. Tot în această categorie intră şi automobilele decapotabile.

Roadsterele şi cabrioletele sunt soluţia celor care doresc nu doar o maşină care să îi transporte din A în B, ci o maşină care să-i transporte la destinaţie într-o modalitate mai plăcută, eventual sub cerul liber. Tocmai pentru că este un segment exclusivist al pieţei, numărul modelelor care se aventurează pe acest sector nu este mare. Dar, constructori precum BMW şi Mercedes-Benz nu-şi permit să nu aibă în portofoliu mai multe alternative.

În luna mai a acestui an, BMW România a lansat pe piaţa locală noul Z4 facelift, alături de noul Seria 3 Gran Turismo, eveniment care a continuat şi la nivel naţional, dealeri precum Grup West din Oradea organizând individual evenimente de lansare.

Roadsterele „Z“ ale BMW, fie că vorbim de Z1 de la sfârşitul anilor ’80, de Z3 ajuns celebru datorită apariţiei din 1995 în filmul Golden Eye unde era condus de celebrul James Bond, sau de Z4, întotdeauna a reprezentat spiritul dinamic şi inovator al BMW.

Bavarezii au pus din nou accent pe soluţiile tehnice şi nu pe modificarea designului atunci când a venit timpul ca Z4 să beneficieze de un facelift. Principalele modificări sunt implementarea tehnologiei LED pentru celebrele „angel eyes“, dar şi pentru stopuri, noi ornamente pe aripile faţă şi jantele cu un design nou. La interior acum versiunea facelift dispune de un pachet de personalizare „Hyper Orange“ care include piele neagră Alcantara pentru scaune, cu detalii de cusături portocalii, inserţii metalice pe planşa de bord, elemente „piano black“ pentru mânerele portierelor şi maneta schimbătorului.

Odată cu faceliftul, tocmai pentru a sublinia caracterul exclusivist al modelului, BMW oferă acum noi pachete de personalizare la nivel exterior, cum ar fi Design Pure Traction.

Principala noutate a noului Z4 este apariţia unei noi versiuni „entry-level“  - sDrive18i, care dispune de un motor supraalimentat de 2,0 litri de 156 CP şi un cuplu motor maxim de 240 Nm cuplat fie la o cutie manuală cu şase trepte, fie la una automată cu opt. În total, Z4 oferă clienţilor trei motoare cu patru cilindri şi două cu şase. Preţurile pentru maşină pornesc de la 36.580 de euro cu TVA pentru versiunea de bază sDrive18i şi ajung la 59.024 de euro pentru sDrive35is de 340 CP.

În timp ce BMW mizează, ca de obicei, pe sportivitate, Mercedes-Benz şi-a reînnoit gama E-Klasse, iar alături de limuzină şi coupe, şi cabrioletul a beneficiat de o schimbare. În cazul E-Klasse, faceliftul este unul mult mai amplu decât la Z4, cu atât mai mult cu cât Daimler a investit nu mai puţin de un miliard de euro în restilizare. Cu atât mai mult cu cât nemţii au prezentat toate versiunile E-Klasse aproape simultan.

Cunoscut pentru automobilele sale luxoase şi confortabile, începând cu A-Klasse, Mercedes-Benz vrea să scoată în evidenţă tot mai mult şi latura dinamică a maşinilor sale. Iar acest lucru se aplică şi pentru E-Klasse.

Versiunea restilizată dispune acum de un design exterior mai sportiv, mai dinamic şi mai agresiv, iar totul a fost realizat în aşa fel încât eleganţa să nu fie deloc afectată. Spoilerele faţă şi spate acum au fost redese­nate, iar farurile au fost unite într-un singur bloc optic.

„Restilizarea“ la E-Klasse nu s-a realizat doar la nivel de design, ci şi la nivel tehnic. Acum, noul E dispune de nouă noi motorizări, dintre care trei dieseluri şi şase pe benzină, iar cel mai puternic dispune de peste 400 CP.

În habitaclu de asemenea se remarcă introducerea de noi materiale, de o calitate superioară celor folosite în generaţia anterioară, precum lemn sau aluminiu. Astfel, E-Klasse se doreşte nu doar o alternativă la clasa mare, ci şi la clasa de lux.

Primul lucru care iese în evidenţă la interior este faptul că cele cinci ceasuri de bord au fost înlocuite cu trei, având acum o imagine mai modernă, dar şi mai sportivă. În plus, pe planşa centrală noul E preia o idee de la S-Klasse, dispunând acum de prezenţa unui elegant ceas analogic care oferă, subtil, o notă de rafinament. Lista elementelor modificate este continuată de comenzile de pe volan şi gurile de ventilaţie. Scaunele faţă oferă un confort demn de un adevărat fotoliu, „pernele“ de aer din lateral umflându-se în funcţie de virajul abordat. Datorită acestor scaune, poziţia la volan este una confortabilă, care nu lasă şofe­rul cu dureri de spate nici după mai multe ore de condus.

Un capitol important pentru noul E-Klasse este siguranţa. Noul model are 11 sisteme de siguranţă noi sau actualizate care permit frânarea preventivă, păstrarea distanţei faţă de vehiculul din faţă, păstrarea benzii, reglarea automată a farurilor, citirea semnelor de circulaţie, parcarea automată şi evitarea accidentelor frontale în anumite circumstanţe. Aceste sisteme sunt reunite sub Intelligent Drive, sistem care are în centrul său o cameră video Stereo Multi-Purpose şi un sistem de radare care acţionează pe mai multe arii. Spre exemplu, sistemul de păstrare a benzii, acţionează sistemul de frânare pe roţile care repun maşina pe traseul dorit, şi nu sistemul de servodirecţie.

Industria auto de lux, la fel ca şi cea a iahtu­rilor, a ceasurilor şi bijuteriilor, se dezvoltă în continuare, indiferent de situaţia economică din Europa deoarece întotdeauna se va găsi un nou client în Orient sau în SUA, mai ales când vine vorba  de confort pe patru roţi, sub un cer senin, de vacanţă.