Gastronomie

Cursul de dans sau zborul cu balonul, alternativa la cadourile clasice

20 oct 2010 157 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie
Cursul de dans sau zborul cu balonul, alternativa la cadourile clasice

"Cele mai vândute cadouri sunt cele care promit senzaţii tari - zbor cu avionul, zbor cu balonul sau cele care răsfaţă, cum este cazul şedinţelor spa", spune Rodica Şuteu, unul dintre fondatorii White Rabbit, companie de pe piaţa locală care oferă cadouri experienţe. Ideea acestei afaceri a apărut în urmă cu mai mulţi ani, după ce Rodica Şuteu a citit despre o companie de profil din Franţa, care s-a dezvoltat foarte rapid, fiind acum prezentă în 19 ţări.

Smartbox Weekendesk a fost primul site care a oferit cadouri experienţe în Hexagon. După ani la rând în care a vândut cadouri surprinzătoare pentru francezi, compania şi-a extins operaţiunile în mai multe ţări din Occident, printre care Marea Britanie, Germania, Spania, Elveţia şi Suedia. Mai mult, a trecut şi Atlanticul, promovând ideea cadourilor experienţe în Statele Unite şi în Brazilia. Grupul francez a ajuns chiar şi "la capătul celălalt al lumii", în Japonia.
Companii precum Smartbox Weekendesk nu au pătruns şi pe piaţa din România, considerată prea mică şi poate prea săracă, lăsând astfel locul unor companii locale. În 2009, 2Xperience începea să ofere clienţilor individuali şi corporate cadouri experienţe. În următorii ani, compania intenţionează să intre pe piaţa elveţiană, urmând a-şi deschide un punct de lucru la Geneva. În acest sens, se pregăteşte relansarea site-ului în 5 limbi. "Ideea 2Xperience ne-a venit după ce am primit un astfel de cadou-experienţă", îşi amintesc Andreea-Cristina Dincă, în vârstă de 24 ani, şi Bogdan Romaşcu, 27 ani.

"Atât impactul extraordinar pe care acesta l-a produs, dar mai cu seamă dificultăţile necesare realizării ne-au determinat să punem la punct un astfel de serviciu prin care doritorii de cadouri şi experienţe inedite să-şi poată materializa dorinţele", explică cei doi antreprenori.
De la o idee şi până la apariţia primilor clienţi totul a evoluat rapid. Strategia de acţiune a presupus crearea unui site, realizarea unei baze de date ce cuprinde prestatorii de servicii, contactarea acestora şi negocierea de contracte de colaborare sau contracte de exclusivitate.

"Primii clienţi au apărut când încă nici nu lansasem pagina web. Chiar firma care ne-a creat-o a devenit unul din primii clienţi", spun fondatorii 2Xperience.
Experienţa nu este necesară pentru a porni la drum, spun cei care au un business în domeniu. Cu atât mai mult pentru că nu existau precursori pe piaţa românească, primele afaceri din domeniu au fost cele care au creat piaţa şi au trasat principalele tendinţe. Un cadou experienţă e mai mult decât o surpriză pentru cel care îl primeşte şi mai mult decât o simplă încercare de a face un cadou pentru cel care le cumpără. "Românii au primit extrem de bine această idee, fapt demonstrat de numărul mare de solicitări. Este drept că mulţi dintre cei care ne contactează doresc doar să se informeze, să caute idei originale şi încearcă de multe ori să le pună în practică fără ajutorul nostru", spun reprezentanţii 2Xpe­rience.
Asta nu este neapărat o problemă, dat fiind faptul că firmele din acest domeniu se bazează pe servicii şi tarife exclusiviste, în urma negocierii cu prestatorii de servicii. În plus, sunt şi surprize care ar putea fi mai greu de realizat de o persoană fizică, fiindcă aceasta nu ar avea acces la baza de furnizori a unei firme. "Am avut un client care şi-a dorit o masă la restaurant, într-un salon privat, cu un violonist. Am reuşit să îi împlinim dorinţa în 24 de ore", spun reprezentanţii White Rabbit, firmă înfiinţată în 2009 de trei arhitecţi: Rodica Şuteu, Adriana Rădulescu şi Florin Ştefan.

Publicul-ţintă al celor două firme sunt deocamdată doar românii, în condiţiile în care livrarea se face gratuit pe teritoriul ţării în cel mult 2 zile, iar dintre români se detaşează femeile, care optează în număr mult mai mare pentru cadouri experienţe.
"78% dintre clienţii 2Xperience au fost de sex feminin, beneficiarii cadourilor fiind prietenii, soţii, iubiţii sau şefii. Potenţialul client trăieşte în mediul urban, vârsta este cuprinsă între 18 şi 50 de ani, iar venitul urcă peste medie", spune Andreea-Cristina Dincă, într-o încercare de a contura profilul clientului care este dispus să cheltuie un buget care poate merge şi la câteva sute de euro pentru un cadou experienţă.
Faptul că mulţi români se află şi peste graniţe i-a determinat pe cei cu afaceri în domeniu să îşi facă reclamă şi în afara ţării. "Este îm­bu­cu­ră­tor interesul acordat produselor 2Xpe­rience de către ro­mânii din afara graniţelor ţării. Am primit numeroase recomandări şi către străini. În doar un an de la înfiinţare am reuşit performanţa de a furniza cadouri experienţe în toate colţurile ţării. Numărul de comenzi a fost de 126, cu o valoare totală de 73.000 de euro", spune Andreea-Cristina Dincă. Mai mult, printre clienţi s-au numărat şi cetăţeni străini din ţări precum Statele Unite, Canada, Australia, Japonia, Singapore, Georgia, Maroc, Chile, Brazilia, Turcia, Israel, Norvegia şi numeroase ţări din Uniunea Europeană.

Nu doar persoanele fizice poartă însă statutul de client. În cazul 2Xperience, 40% dintre clienţi sunt persoane juridice. Com­pania nu oferă doar cadouri personalizate. Pentru clienţii corporate se pot organiza team-building-uri în orice loc din ţară şi, la cerere, în afara ţării.
Lista de cadouri creşte însă constant, adaptându-se profilului clienţilor şi cerinţelor acestora. "Am pornit de la şedinţe spa, cursuri de dans şi echitaţie, în special pentru cei din Bucureşti. Apoi ne-am extins şi am realizat oferte şi pentru alte oraşe, de pe tot cuprinsul ţării. Deseori clienţii ne-au spus că nici nu îşi imaginau că sunt atâtea lucruri interesante de făcut în oraşul lor", spune una dintre fondatoarele White Rabbit.
Printre cele mai noi cadouri se numără expediţia offroad în munţii Sibiului, nunta subacvatică la Braşov şi abonamentul la salină în Bucureşti.
Reprezentanţii 2Xperience spun că într-un top al celor mai căutate cadouri se găsesc activităţile aeronautice, ritualurile de relaxare tip spa şi petrecerile tematice gen majorat sau petrecerea burlacilor. Totuşi, este dificil de realizat un top al celor mai căutate astfel de cadouri, deoarece, "aproa­pe toate expe­rienţele oferite au avut solicitări". Iar clienţii nu au fost primii care au testat zborul cu balonul, raftingul sau cinele ro­mantice: cele mai multe dintre experienţele oferite au fost testate întâi de echipa 2Xperience.
În cea mai mare parte, clienţii 2Xperience sunt persoane cu venituri medii şi mari. Cu toate acestea, printre clienţi s-au numărat şi "adolescenţi sau tineri cu mijloace materiale limitate".
Cel mai ieftin cadou experienţă oferit, o şedinţă foto retro, costă 30 de lei, iar cel mai scump trece de 18.000 de lei, spun re­pre­zentanţii companiei fără a oferi mai multe explicaţii.
Un cadou mai ieftin interesant, spun reprezentanţii White Rabbit, este turul centrului Braşovului cu segway, cu un preţ pornind de la 200 de lei. Cadourile cele mai scumpe sunt în zona de team-building, unde un curs de pilotaj auto ajunge la 40.000 de lei. Pentru persoanele fizice, se poate opta pentru tipărirea unei cărţi (6.500 de lei), pentru un zbor dus-întors cu elicopterul sau pentru o şedinţă de golf (3.500 de lei).
Există însă categorii diferite de experienţe în funcţie de ocazie şi de persoana căreia îi este adresat cadoul.
"Astfel, în cazul unei cine romantice într-un restaurant exclusivist se poate opta pentru prepararea bucatelor preferate, închirierea întregului restaurant, aducerea unui solist pentru pian, vioară sau chitară. Florile preferate pot decora întreg localul, iar o serenadă cu filarmonică poate fi interpretată sub balcon", spun reprezentanţii 2Xperience. Practic, orice se poate, atât timp cât există dorinţa de a surprinde şi bugetul care să se încadreze solicitării respective.