Ceasuri & Bijuterii

De ce prinde luxul în România: „Oamenii vor să arate că au bani“

24 oct 2010 281 afişări de Negoita Anca Maria
Din aceeaşi categorie
De ce prinde luxul în România: „Oamenii vor să arate că au bani“

Noam Lenzini, managing di­rec­tor Rafael & Sons Diamonds & Jewelries, o companie isra­eliană producătoare de dia­mante şi bijuterii, explică de ce crede că România este locul ideal pen­tru afacerea sa: "Am văzut aici maşini pe care nu le-am văzut în Milano sau în Israel. În Israel cred că avem unul sau două Ferrari în toată ţara şi suntem o naţiune bogată".

Lenzini are puţin peste 30 de ani, dar lucrează în compania pe care o conduce astăzi de aproape zece ani, scrie revista După Afa­ceri Premium. "Am devenit managing direc­tor în 2005, atunci când compania a început să producă şi bijuterii. Călătoresc foarte mult. Stilul meu de viaţă se împarte între Tel Aviv, Bucureşti, Hong Kong, New York, Aruba, Roma, Tbilisi, Barcelona şi Paris", povesteşte el şi adaugă că i-ar fi foarte greu să se decidă asupra destinaţiei favorite: oscilează între Hong Kong şi România.

Care este povestea Rafael & Sons?
Rafael & Sons a fost lansată acum 35 de ani de către tatăl lui Lenzini, Rafael Zakai. Cu timpul s-au implicat şi fiii în afacere. La început era o companie producătoare de diamante polisate - acţionarii mergeau în Statele Unite, Hong Kong, Europa, Rusia şi cumpărau diamante, le prelucrau şi apoi le vindeau mai departe bijutierilor.
"Apoi am vrut să ne dezvoltăm afacerea şi ne-am gândit: «De ce să nu creăm bijuterii cu diamantele pe care le comercializăm?». În plus vo­iam să vindem şi idei, nu doar materia pri­mă. Aşa că în 2002 am început să facem pro­priile bijuterii. Iar în 2005 am intrat pe piaţa din România."

De ce au ales România
"Ştiam că România este o ţară în dezvoltare, că oamenii muncesc foarte mult ca să nu mai aibă o situaţie financiară precară, că încep să fie din ce în ce mai deschişi la ţările capitaliste şi de aceea cred că este ideală pentru un business de genul acesta. În plus Statele Unite, Marea Britanie, chiar şi Israel sunt pline de competiţie", spune Lenzini, care speră ca în câţiva ani să deţină monopolul în piaţa de bijuterii şi diamante din România.
"În România sunt din ce în ce mai mulţi oameni care îşi permit produse de lux. Aici, numai pe drumul de la aeroport până în centrul Bucureştiului am văzut două Ferrari. Ceea ce înseamnă că oamenii au bani şi că vor să arate asta".

Ce caracteriza piaţa de diamante din România în anul 2005?
La început, mai ales în Statele Unite, cei cu adevărat bogaţi veneau cu prietenele şi alegeau împreună diamantul pentru inelul de logodnă, după care era creat inelul propriu-zis în funcţie de diamantul ales. În România, lucrurile nu stăteau tocmai aşa, astfel că pentru afacerea celor doi riscul a fost destul de mare.
Cel mai mare şi mai scump diamant vân­dut în România a costat aproximativ 70.000 de euro şi s-a vândut anul acesta. Com­pa­nia a avut din al doilea an o mică creştere de vânzări în România, însă în 2009 vânzările au scăzut (aproximativ 4 milioane de euro ci­fră de afaceri), iar despre anul acesta Lenzini spune că "este unul dintre cei mai buni ani pentru afacerea noastră" şi estimează o cifră de afaceri de 4,5 milioane de euro.

"Vrem să ne extindem şi în piaţa de diamante şi bijuterii pentru pătura de mijloc a populaţiei. Adică vom vinde inele din aur de 18 carate cu diamante la preţul de 2.000 de lei. Apoi, dacă în anii trecuţi produceam 1.500 de piese, acum am redus producţia la 750 sau chiar mai puţin. Şi, în acelaşi timp, vom avea grijă să creăm piese pentru toate buzunarele. Dacă vii cu 10.000 de euro în magazin, ai ce cum­păra, dar şi dacă vii cu 2.000 de lei, ai ce cumpăra."
Bijuteriile nu sunt produse care să intre la categoria "necesitate", aşa cum sunt maşinile, de exemplu.
De aceea, piaţa de lux a fost mai mult afectată în acest segment.