Arts & Design

De la „cartier-dormitor" la „urban-lounge"

16 iul 2009 403 afişări
Din aceeaşi categorie
De la „cartier-dormitor" la „urban-lounge"

De la „cartier-dormitor" la „urban-lounge" e cale lunga si grea, dar nu imposibila. Chiar daca zona Uranus-Rahova nu s-a schimbat foarte mult in ultimii doi-trei ani, imaginea ei in ochii bucurestenilor este din ce in ce mai buna. Si asta numai datorita oamenilor.
Cu toate ca in 2006, potrivit unui studiu realizat de British Council in colaborare cu CIAC, Uranus-Rahova era o zona in care oamenii veneau doar pentru a dormi, a manca si, in principal, pentru a sta in casa, acum datele s-au mai schimbat.
Evolutia nu este dramatica, dar incepe sa fie vizibila.
Fabrica de Bere si Palatul Bragadiru, fosta Bursa de Marfuri - actuala The Ark Bursa de Marfuri Creative (foto sus), turnul de apa unde, pentru o vara, a fost E-Uranus, piata de flori, centrul de mobila Bell'Agio Casa, restaurantul Jaristea, toate sunt simboluri mai vechi sau mai noi ale zonei Uranus-Rahova. Unele au disparut, altele au rezistat cu stoicism si cateva au fost restaurate. Majoritatea au o arhitectura moderna, dinamica, flexibila.
„Spiritul Bucurescilor" se zbate sa iasa de sub daramaturi nu numai in Centrul Istoric astfel ca, mai ales in ultimii doi-trei ani, zona Uranus-Rahova a castigat teren. Iar o parte din merit le apartine celor care au initiat proiectul The Ark, aceiasi oameni care si-au propus sa transforme Uranus-Rahova intr-un „urban-lounge" al Capitalei.

Doru Frolu, arhitect si partener DC Communication (una dintre agentiile care a dezvoltat proiectul The Ark), spunea cu doi ani in urma ca „aceasta zona va deveni un fel de Soho al Bucurestiului pentru ca are doua caracteristici speciale - un patrimoniu unic de cladiri industriale si mult spatiu liber".
Ce s-a intamplat intre timp? Au aparut, pe rand, Bursa de Marfuri Creative, Bell'Agio Casa, Bari Lounge&Restaurant, Il Cantuccio Cafe. In plus, e loc si de alte proiecte. Piata de Flori George Cosbuc, cea mai mare piata de flori din Bucuresti, „s-ar putea transforma rapid intr-un adevarat obiectiv turistic mai ales ca se afla in proximitatea Casei Poporului pe care nu o rateaza niciun vizitator strain", spune Frolu.
In Bucurestiul de acum un secol cladirea de pe Calea Rahovei (monument clasa B) simboliza conectarea Romaniei la economia europeana.
Astazi este cladirea de patrimoniu cel mai recent renovata din Capitala si gazduieste mai multe organizatii independente din industriile creative cum ar fi DC Communication, Headvertising (unul dintre dezvoltatorii proiectului), Media Factory, Interactive Look, Reply, Space Syntax, CIAC (Centrul International de Arta Contemporana) si Grupul de Initiativa Radu Anton Roman.
„Spatiile de lucru au in comun o sala de jocuri, o sala multimedia si o terasa «plaja» pe acoperis de peste 200 mp. Perioada nu este prea fericita pentru dezvoltarea unui astfel de proiect, dar este important ca nu am abdicat nicio clipa de la concept si rezultatele se vad", spune acum Frolu.
Astfel ca la The Ark au avut loc deja concerte, prezentari de moda, conferinte, lansari de produse, expozitii de arta. Targul Taranului este un eveniment permanent, in special de cand a fost validat de SlowFood International.
Cafeneaua French Bakery este si ea deschisa incepand de saptamana aceasta, iar in curte se va lansa terasa Musafir (sub conceptul „indofussion") care va avea bucataria intr-un container recuperat.
„Zona nu s-a schimbat. Noi am schimbat perceptia asupra ei. De un an auzim necontenit fraza «habar nu aveam ca exista asa ceva in Bucuresti»", spune Frolu.
Nu de aceeasi parere este Sorin Nicolau, managerul restaurantului Jaristea, care are 18 ani de activitate - „S-a refacut strada (George Georgescu), s-au construit si cateva cladiri, dar atat. Ba chiar pot spune ca noile cladiri nu au nicio legatura cu arhitectura zonei. Sunt doar niste colosi de sticla". Nici in ce priveste restaurantul Jaristea nu este zona aceea care ii confera succesul, ci oamenii.
„Pe noi nu ne influenteaza felul in care se transforma zona. Clientii nostri sunt vechi si sunt fideli. De aceea ne-am propus sa mai deschidem inca un restaurant tot aici, pe aceeasi strada".
Spre deosebire de Jaristea, Bari Lounge&Restaurant isi culege clientii de la companiile din zona. „Sunt multe firme (Pepsi, Bursa de Marfuri Creative), iar angajatii lor au devenit clientii nostri", spune Alina Tanasa de la Bari Lounge&Restaurant. Bari s-a lansat cu doar o luna in urma.
„Pentru un local deschis intr-un sezon in care lumea prefera sa mearga la mare, in parc sau la piscina, Bari s-a descurcat destul de bine. Nu ne putem lauda cu foarte multi clienti pe timpul serii in zona de lounge, dar ne putem lauda cu un numar considerabil de clienti la ora pranzului", explica Tanasa.
Proprietarii au ales Uranus-Rahova pentru a deschide Bari dintr-un „motiv evident. Este o zona care se dezvolta". Cat despre previziuni, „este greu de zis.
As vrea sa fiu vizionara si sa spun ca va ajunge mai ceva ca Vitanul.
Deocamdata e important ca oamenii de afaceri sa continue sa investeasca in aceasta zona, iar clientii sa nu se teama sa-i calce pragul", spune Alina Tanasa.