Gastronomie

Foie gras sau carnatii din camara bunicii?

29 oct 2009 1066 afişări
Din aceeaşi categorie

In urma cu cativa ani se deschidea in Bucuresti prima delicaterie, Delicateria Traiteur ce atragea gurmanzii din Capitala cu promisiuni din ciocolata belgiana, prajituri minione si foie gras frantuzesc. La ceva vreme, brandul a mai deschis trei magazine dupa acelasi principiu si, pentru ca apetitul romanilor pentru mancare rafinata a crescut, in ultimul an s-au mai deschis Gala, o delicaterie dedicata doar produselor portugheze, si Gourmandise Traiteur, un fusion de produse sofisticate. Dar tot in ultimul timp au devenit populare pe piata extravagantelor culinare si toba, carnatii afumati si "poalele-n brau" ca la bunica, adica magazinele cu produse traditionale romanesti.

Magazine precum La Baciu sau Casa Traditiei Romanesti, care au acelasi target de clienti ca si delicateriile "venetice", au inceput chiar sa castige teren in fata produselor de haute cuisine, in ceea ce priveste numarul de clienti si vanzari. Mai mult, delicaterii precum Gourmandise Traiteur vor aduce alaturi de vinuri din Italia sau uleiuri extravirgine din Spania si produse traditionale romanesti chiar de la Casa Traditiei Romanesti.

Un exemplu bun pentru succesul romanesc pe piata, luand in considerare si contextul revolutiei bio, este magazinul La Baciu, de pe Calea Floreasca, unde se gasesc doar produse din Bucovina 100% naturale. Ion Baciu, proprietarul magazinului, spune ca afacerea a inceput de la succesul avut la un targ organizat de Muzeul Taranului Roman. Baciu a mai participat si la alte targuri organizate de Muzeul Satului si apoi a inceput sa-si prezinte produsele in fiecare weekend, in Piata Amzei. "Ne sunau clientii, ne cereau costita afumata, muschi bucovinean si ne intrebau de ce nu deschidem un magazin si la Bucuresti", spune Baciu. In cele din urma avand experienta altor doua magazine deschise la Campulung Moldovenesc si Vatra Dornei, a lansat in 2008 un magazin si in Bucuresti, deschis doar in weekend si cu produse in cantitati limitate.

Retetele de mezeluri ale lui Ion Baciu sunt mostenite din familie si sunt realizate in intregime din carne de animale crescute chiar de el sau de taranii din satul sau si taiate in abatorul propriu din Campulung. "Insa nu toti clientii au inteles de la inceput diferenta dintre produsele noastre si cele comerciale si prin urmare nici preturile mai ridicate de la noi, de exemplu unele dintre mezelurile noastre nu tin mai mult de 7 zile pentru ca nu au conservanti desi alte alte produse afumate tin pana la un an".

In magazinul La Baciu este totusi coada in fiecare weekend, partial datorita produselor autentice din podul si camara bunicii (de la carnati cu busuioc pana la zacusca din hribi si prajituri realizate in casa), dar si pentru atmosfera de gospodarie de la tara. In spatele tejghelei se afla fiicele si sotia lui Baciu care te servesc cu un zambet autentic, ca pe oaspetele lor cel mai de pret, afacerea ramanand astfel in familie.

Faima lui Baciu a ajuns si peste hotare, in Marea Britanie, unde a fost invitat la un targ bio la care a participat si printul Charles, care a degustat din produsele lui Ion Baciu si a comandat chiar pentru Casa Regala.

"A trebuit sa-i invat pe englezi cateva din retetele mele de pastrama de oaie, cu ingredientele lor, au gusturile lor specifice".

Produsele sale au ajuns chiar si pe masa Comisiei Europene din Bruxelles, unde diplomatii "s-au batut pe ele". De altfel, majoritatea clientilor fideli din Bucuresti sunt straini ce lucreaza la diverse ambasade din Capitala.

Baciu spune despre afacerea sa ca va ajunge anul acesta, pentru toate cele trei magazine, la cifra de afaceri de un milion de euro, dar nu vrea sa se extinda pentru ca nu poate ridica productia fara a renunta la specificul artizanal si natural. Clientii care vor insa ceva anume pot comanda chiar de la Ion Baciu lapte proaspat de vaca sau pui crescut in curte.

Pentru unele produse, insa, comparatia dintre delicaterii haute cuisine si cele traditionale romanesti ramane insa relativa pentru ca unele specialitati sunt specifice doar anumitor culturi culinare. De exemplu, doar delicateria Gala aduce anumite produse precum conserve artizanale din macrou cu muraturi, icre de sardine (se spune ca se gasesc mai greu ca icrele negre), peste Baccala (file de cod sarat si congelat care dupa ce e tinut la desarat doua zile e servit de portughezi crud) sau dulceturi exotice din rosii verzi, gulii, pepene verde cu pere sau castane si rom, iar in materie de bauturi - Vinho Verde, un vin racoritor specific portughez. Proprietara magazinului, Luiza Rudeanu, spune ca a decis sa deschida Gala (in martie 2009) in urma unei excursii in Portugalia unde a degustat dulceturile de rosii verzi sau gogonele si vinurile lor seci.

In Gala intra zilnic aproximativ 40 de clienti si "majoritatea cumpara ceva din curiozitate, cele mai cerute produse raman insa branzeturile "iuti" cu ardei iute si piper verde, dar si conservele de peste si dulceturile. Iar ca produse preferate pentru cadouri se cauta uleiul de masline portughez extravirgin prezentat intr-o cutie aparte sau seturile de 6 conserve artizanale de pate si peste, spune Luiza Rudeanu.

Diferenta dintre mancarea portugheza si cea romaneasca este ca cea dintai este mai grea prin combinatiile de sosuri, e mai "complicata", desi unii ar spune ca bucataria romaneasca e mai gustoasa, mai ales daca se folosesc poduse proaspete de tara.

Un alt magazin pentru astfel de produse traditionale romanesti este si Casa Traditiei Romanesti, unde gasesti iaurt fermentat natural, unt de casa, dar si suc de mere proaspat si o bautura de mult apusa si redescoperita, braga. Magazinul arata mai putin pitoresc decat La Baciu, insa nu e lipsit de ospitalitate si nici de un oarecare aspect rustic dat de mobila lucrata si pictata artizanal, la comanda. Dragos Bogdan proprietarul magazinului, intampina clientii cu povesti despre dulceturile de mure si petale de trandafiri, produse de gospodinele din Saschiz, despre retetele speciale pentru rulade din pui (aduse doar in weekend) si mai ales despre braga. "Aducem braga in magazin din aprilie pana in toamna, pentru ca e o bautura racoritoare. Are un aspect mai putin atragator, dar e foarte buna la gust si putin acidulata si, dupa cum spunea Andrei Plesu, care savureaza cu placere bautura, «de dragul continutului ii iertam infatisarea». Chiar si Radu Beligan a fost la noi in magazin si ne-a multumit in scris pentru ca a regasit la noi bautura copilariei sale". Acum in lipsa bragai, in magazin se vinde cel mai bine sucul de mere ce contine doar fructul respectiv, fara aditivi, produs la Sighisoara, iar ca produs alimentar, rotile de branza maturata de la Harghita. Magazinul are aproximativ 150 de clienti zilnic si chiar mai multi in weekend, iar majoritatea "ne-au devenit prieteni si ne cunoastem chiar familiile. De Craciun vreau sa fac si o lista pentru clienti ca sa le comandam ce vor si cat vor pentru pregatirea mesei de Craciun."

Casa Traditiei Romanesti va distribui mezeluri traditionale si naturale si pentru Gourmandise Traiteur, una dintre delicateriile cu specific international din Bucuresti, deschisa la inceputul anului.

"Am decis sa aducem in magazin delicatese culinare din toate colturile lumii, se pare ca merg bine si cele din Romania", spune Sebastian Soltan, managing partner Gourmandise Traiteur. In magazin intra aproximativ 30 de clienti in fiecare zi, iar cele mai populare produse sunt foie gras si pralinele produse chiar de companie in laboratorul propriu. "Pentru praline folosim ciocolata belgiana Callebaut, printre cele mai bune din lume, insa avem retete proprii de amestecuri de ciocolata cu infuzie de iasomie, cu fructul pasiunii sau absint."

Un kilogram de praline costa 220 de lei, iar Soltan spune ca se vand aproximativ 50-60 de kilograme de praline pe saptamana. Toate produsele din delicaterie vor putea fi gustate in curand si in resto bar-ul amenajat la subsolul magazinului, care va avea 30 de locuri si un meniu de platouri traiteur care se vor savura alaturi de un pahar de cognac sau vin. Managerul magazinului spune ca investitia in magazin si bar a fost de aproximativ 200.000 de euro, iar cifra de afaceri pentru anul acesta este estimata la 500.000 de euro.

Pe piata delicateselor sub forma de bomboane a intrat recent si Clipe, un mic magazin exclusiv pentru dulciuri si vinuri din Republica Moldova, situat pe Calea Dorobantilor, vizavi de Perla. Aici se gasesc 20-30 de tipuri de bomboane produse de fabrica Bucuria, cu denumiri ca Do Re Mi, Folclor, Chisinaul de seara si Miracol, si combinatii de ingrediente gustoase ca lapte de pasare, visine confiate si nuga. Proprietarul magazinului spune ca s-a gandit la afacere pentru ca de fiecare data cand venea de acasa, din Chisinau, cu pungi de bomboane, acestea dispareau pe loc in buzunarele colegilor sai de facultate care-l rugau mereu sa mai aduca. In magazin vor avea loc degustari de vinuri marca Cricova, dar si de bomboane.

Bomboanele de ciocolata par a fi de altfel la moda, dupa cum spune numele unui magazin de pe strada Odoarei, Chocofashion Shop. Aici se gasesc combinatii exotice de ciocolata cu marzipan si piure de zmeura sau ciocolata alba cu ganache sampanie, care impachetate "trendy" sunt un cadou nimerit pentru amatorii de dulciuri elegante.