Gastronomie

Noua vedetă din lumea tăriilor: "Romul era văzut ca o băutură de mâna a doua. Lucrurile se schimbă"

07 dec 2016 1559 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

John Georges, un maestru al preparării romului, a sosit la Bucureşti într-o friguroasă zi de joi, cu un cer plumburiu şi greoi, ce parcă se pregătea să reverse peste oraş ploi mărunte, reci şi de durată. O zi obişnuită de toamnă. A fost prima dată când a călcat pe pământ românesc, după ce anterior vizitase Europa pe ruta Londra - Praga - Berlin. A poposit la Bucureşti în timpul pelerinajului său prin Bătrânul Continet pentru a preda în România câteva lecţii despre rom. Era şi timpul.

Whiskey-ul are deja un statut bine stabilit, ca un moştenitor al unei familii de nobili care îşi poartă mai departe istoria. Nu mai trebuie să demonstreze nimic. Cognacul are şi el propriul loc în lumea esenţelor tari. Romul însă abia acum îşi face din nou loc în aceste sfere înalte, după ce mult timp a fost privit ca o băutură de mâna a doua, spune John Georges. El este însă sigur că o să vină momentul când connoisseurii vor realiza că romul este mult mai versatil decât cognacul spre exemplu, şi asta datorită zahărului dat de trestia de zahăr.

„Romul se poate transforma în orice dacă ştii să îl distilezi şi să îl învecheşti“, spune John Georges, master distiller pentru producătorul de rom Angostura. Compania din Trinidad şi Tobago, fondată cândva în jurul anului 1830, este cunoscută pentru bitterele de Angostura inventate de fondatorul businessului. Sub umbrela Angostura sunt însă şi câteva tipuri de rom care îşi caută acum loc pe piaţa internaţională. În România brandul este distribuit de compania Heinrig Distribution care are un portofoliu variat de esenţe tari.

John Georges lucrează pentru Angostura de circa 25 de ani, iar de un deceniu este master distiller, mai exact acel magician care cu puterea mirosului şi a gustului creează bledurile de rom ce ajung apoi în pahare.

„Angostura are 80.000 de butoaie de rom pus să învechească, iar angajaţii noştri lucrează continuu, experimentează în permanenţă pentru a creea ceva nou. Ca să lansăm însă pe piaţă un produs avem nevoie de ani de zile de muncă.“

Spre exemplu, pentru ediţiile limitate ale romului Angostura s-a lucrat în total şase ani, după ce în final romul a fost ţinut o vreme în butoaie de cognac. Creearea Legacy by Angostura (cel mai scump rom din lume potrivit oficialilor casei) a durat de asemenea 5-6 ani. De la idee la produsul final.

John Georges a participat la crearea multora dintre esenţele casei Angostura, el angajându-se aici la scurt timp după ce a absolvit facultatea de inginerie chimică. Prima lui poziţie a fost de director de fabrică, pentru ca apoi, după doar cinci ani, să se ocupe de operaţiunile de distilerie, iar ulterior să preia poziţia actuală.

„Am avut norocul să găsesc jobul acesta, într-o ţară specializată în industria petrolieră.“

El povesteşte că ţara lui avea doar două distilerii, iar el a aplicat pentru o poziţie doar la una dintre ele şi a primit jobul. „Odată ce ai intrat în acest domeniu nu mai pleci. Eu abia după 15 ani am realizat cât de implicat eram.“

Primise o vizită de o firmă din Marea Britanie care voia să distribuie romurile Angos­tura. După ce le-a făcut prezentarea şi turul distileriei, britanicii i-au spus că vor să îl angajeze pentru că ei nu pot să prezinte lucrurile cu la fel de multă pasiune şi entuziasm ca el. I-a refuzat, însă atunci a realizat că educaţia în domeniul romului este de durată şi implică vaste cunoştinţe de istorie, cultură şi multă pasiune.

„De-a lungul carierei mele m-am ocupat de multe, de la producţie la ambalare şi de la distilare la crearea de produse. În final, ce contează este ca produsul să fie sigilat perfect pentru a se dezvălui consumatorului atunci când îl desface.“ Controlul calităţii la rom începe cu mirosul şi se continuă cu gustul, şi este un proces ce se derulează încă dinainte ca blendul să ajungă în laborator.

Când lucrează la crearea unui nou produs spune că porneşte întotdeauna din prezent, de la elementele de bază, însă este cu gândul la viitor.

„Cu cât am căpătat mai multă experienţă am devenit mai conştient de istoria brandului şi de faptul că vorbim de o companie ce provine din două insuliţe - Trinidad şi Tobago, două insuliţe pe care noi le vedem ca o singură ţară. Astfel, mi-am dat seama că trebuie să protejez ceva preţios, mai ales că în Trinidad nu se întâmplă de multe ori să ne folosim creativitatea pentru ceva ce ajunge a fi un produs internaţional.“

Cele două insule din zona Caraibelor sunt cunoscute pentru petrol şi gaze naturale mai degrabă decât pentru altceva, spune John Georges. Totuşi, bitterul Angos­tura este prezent în peste 200 de ţări. „Doar în Coreea de Nord nu avem dovada că am ajuns. Am auzit că suntem şi acolo, dar nu avem dovada.“ Acum misiunea lui este să ducă şi romurile companiei în barurile din 50 de ţări.

„Pariem pe romurile premium, care se savurează seci, alături de un trabuc bun, spre exemplu.“

Aşa îi place şi lui să îşi savureze romul. Preferatul său este An­gostura 1824. Portofoliul interna­ţional al companiei cuprinde însă şase tipuri de rom, Rezerva de trei ani, de cinci ani şi de şapte ani, Angostura 1919 şi 1824. „Am avut şi două ediţii limitate, însă nu cred că mai sunt disponibile. Una dintre ele ştiu sigur că s-a epuizat.“ El spune însă că cele şase sortimente dezvăluie fiecare alte caracteristici ale romului, o băutură caracteristică zonei Caraibelor. Da, mai există rom şi din alte zone ale lumii, însă adevăratul rom este produs în Caraibe. adaugă John Georges.

„Timp de mulţi ani romul a fost o băutură discriminată pentru că venea din colonii şi tot ce era adus de acolo era văzut ca un produs de mâna a doua.“ Lucrurile încep însă să se schimbe, crede el.

John Georges spune că are o colecţie, însă de mici dimensiuni, de romuri primite din St. Lucia sau din Barbados. Îi place să îşi savureze romul acasă, când şi-a lăsat maşina în garaj şi se poate relaxa. Cu un trabuc alături. Dacă nu bea rom, preferă cognacul, o băutură pe care o consideră a fi mai slabă decât romul, fără o caracteristică atât de proeminentă.

Pentru un neiniţiat în tainele romului, recomandă un pahar de Angostura de şapte ani sau un 1919, savurat sec. „Pentru o iniţiere delicată, treptată.“ Dar definitivă.