Gastronomie

Strazi mici, afaceri mari?

30 apr 2009 344 afişări
Din aceeaşi categorie

Sufletul unui oras se cunoaste nu dupa marile bulevarde, ci dupa stradutele unde te duc localnicii. Tot acolo pare sa fie "sufletul comertului", pentru ca cea mai bine aprovizionata librarie sau cel mai sic magazin de haine incep sa prefere stradute laturalnice in locul marilor bulevarde impersonale, haotice si scumpe. Cat de castigatoare se dovedesc ele? Briolette, Caresse, Comtesse du Barry, French Bakery, Snack Attack, Derby's - nu e o poezie dadaista, ci o lista de magazine de pe strada Ion Campineanu (fosta Regala). Intr-un capat, un magazin de mobila high end (Armani Casa - Phylosophy), in celalalt, un club underground (Fever). Strada pare sa adune de toate: de la consiliere imobiliara (care promite "0 griji"!), la un magazin Mont Blanc, o cafenea numita L'Inventore (in Union Center), la libraria de carte engleza Miscellany si alte spatii mai obscure (Adams, Matiss - care nu e galerie, Gabriela, un salon de nunti inca nedeschis). Retailul de tip pop-up, cu magazine care apar si dispar, a ajuns la moda, fara intentie.

Mancarea pare sa salveze situatia. Aproape jumatate din spatiile de aici ii sunt dedicate. Pe Campineanu a fost deschis al doilea French Bakery (patiserie frantuzeasca artizanala) din totalul de 8. "Locatia am deschis-o dupa cea din Franklin, continuand ideea de a nu face magazine pe arterele mari", spune Dinu Cismarescu, proprietar.
"O cafenea ca a noastra isi pierde orice farmec pe o strada mare, ar fi strivita." Reteta pare usoara, ca la croissante, dar mai depinde si de maiestrie si noroc. "E de ajuns sa ai doua-trei magazine bune in imediata apropiere, chiar pe o strada laturalnica si treaba e ca aranjata. Iar aici e un mic pol gastronomic - ideea ca o cafenea deschisa langa alta ar afecta-o pe cealalta este stupida. Trebuie sa ai insa personalitate, un concept". Cismarescu intentioneaza sa extinda reteaua si sa o francizeze.
Cristian Preotu, de la Comtesse du Barry, magazinul de delicatese de alaturi, e insa pesimist. "Se anunta darea in folosinta a unui imobil de birouri de 12 etaje foarte aproape care va bloca circulatia". De aceea si din alte motive, magazinul de pe Campineanu se va muta in Episcopiei, rezultand un singur magazin de gastronomie si vinuri impreuna. Initial, boutique-ul de delicatese Comtesse du Barry, deschis in 2006, avea planuri mari aici, vrand sa deschida un fel de magazin in oglinda, pe aceeasi strada, vizavi. Managerul spune ca a avut o conventie cu proprietarul spatiului, care din pacate a cazut si locul a fost inchiriat altcuiva. "Pe urma am gasit spatiul de pe strada Episcopiei, langa Ateneu, care din punctul meu de vedere este in Top 10 spatii din Bucuresti pentru domeniul meu de activitate. Acum sunt aceiasi clienti care se plimba de la un magazin la altul in functie de cea ce au nevoie."
Putin mai sus, tot pe Campineanu, gasesti o librarie bine aprovizionata de carte in engleza (poti citi de la cazuri celebre de afaceri ilegale la literatura pentru copii). Mihai Antonescu, Senior partner la Roadrunner, care distribuie cartea Macmillan la noi prin libraria Miscellany, spune ca afacerea a scazut in ultimele luni cu circa 40%. "Desi la limita rentabilitatii, libraria asigura cash intr-o afacere cu oarecare delay in incasarea platilor mari. Avem o vanzare constanta in sprijinul activitatii generale, sezoniera prin profilul scolar." De altfel, in ultimii 20 de ani aici a fost mereu o librarie. "Dar amplasamentul este prost, asa cum se vede in tot centrul orasului, cu imposibilitatea de a parca, aspectul murdar al cladirilor si circulatia riverana neinteresanta. Puteti observa numarul mare de spatii comerciale libere, marcate disperat "for rent or forsale" precum si schimbarea frecventa de destinatie. Chiriile in scadere sunt inca departe de valoarea lor reala, de maximum cativa dolari pe metru patrat, pret de tara si de rentabilitate comerciala", adauga el.
Nu departe de aici, se afla alta strada care ar putea fi (si chiar este) un alt pol boem-cultural: Edgar Quinet. Celebra pentru cofetaria Capsa, ea s-a "umplut" in ultimii ani cu o librarie de succes (Carturesti), baruri si o ceainarie (Edgar's Pub,Yellow Bar, Rendez-vous).
Carturestiul din Quinet are in medie 70-80 de clienti pe zi. Nicoleta Dumitru, proprietar alaturi de Serban Radu, crede insa ca "numarul mai mic de clienti se datoreaza mai mult spatiului redus si nu neaparat potentialului comercial al strazii. Din contra, strada este situata intr-o zona destul de traficata, dar, din pacate, orasul e mult prea aglomerat in anumite zone, pe cand altele, pline de cladiri cu valoare istorica, sunt lasate in paragina sau sunt sufocate de masini. Orasul trebuie lasat sa respire".
Alegerea spatiului de pe Quinet a fost in cazul celor doi asociati o intamplare. "Doamna care ni l-a inchiriat, o fosta bibliotecara, s-a bucurat ca aceasta casa va gazdui din nou ceea ce mai gazduise cu 60 de ani in urma, aici fiind in perioada interbelica un anticariat." Pe strada mai erau atunci doar Capsa, Edgar's Pub si o farmacie, iar libraria celor doi era pe atunci doar o placere, un hobby serios. "Ne propuseseram doar sa nu depasim suma de 200 de dolari pe luna investiti din salariile noastre pentru a acoperi cheltuielile curente. A avut insa succes chiar din prima luna (decembrie) si s-a sustinut financiar. Dar este un magazin mic, de 40 mp si cheltuielile unui astfel de magazin nu sunt mari." In prezent, chiria spatiului din Quinet nu este cu mult mai mare decat chiria din 2000, cand s-a deschis, iar ritmul de crestere este departe de a se inscrie tendintei de crestere a chiriilor din piata, manifestata in ultimii ani, dupa cum afirma cei de la Carturesti.
In zona Dorobanti, pe strada Tudor Stefan, unde pana acum cativa ani era doar o ceainarie apreciata si cam atat, acum pare sa se instaleze moda high profile, conform cerintelor zonei. Traficul e salvator. E o strada cu sens unic si multi clienti au timp sa faca putin "window shopping" in timp ce stau in masina, a observat Julie Iacobescu, proprietara concept store-ului The Mews.
Iacobescu, care a deschis in toamna trecuta in locul unei ceainarii, spune ca ea insasi a descoperit spatiul din intamplare si s-a indragostit de el. "Pe atunci cautam ceva in zona Calea Victoriei, imi place mult strada Nicolae Golescu pentru atmosfera, dar si Dorobanti era atragator, pentru ca e aglomerat, dar lumea merge si pe jos. Imi place ideea ca oamenii isi lasa masinile si se plimba pe strada pentru mici cumparaturi (o cafea, niste mozzarella), e tipic european si o schimbare foarte placuta!", spune proprietara, care a trait in SUA o vreme.
Strada numara acum o delicaterie (Grano), o cafenea (Flavour), un magazin de cosmetice bio, o clinica de frumusete si primul magazin al Mihaelei Glavan, Sepala. "Cand refaceam spatiul, se pregatea si cafeneaua sa deschida, ceea ce mi s-a parut un semn bun", spune Iacobescu. Apoi Madison a deschis in Dorobanti si ne-am ajutat toti cu contacte, a fost foarte incurajator pentru mine sa stiu ca treceam toti prin aceleasi lucruri si m-am simtit intr-o mica familie".
La The Mews clientii sunt mai multi la mijlocul saptamanii, cand se pregatesc sa plece in weekend si isi mai iau ceva nou. Si Mihaela Glavan (Sepala) spune ca nu se bazeaza pe clientii intamplatori, ci o ajuta faptul ca brandul este deja cunoscut, iar clientela e fidela si vine special pentru pantofii sai.
"Spatiul a fost ales dupa o perioada relativ lunga de cautare. Zona Dorobanti a fost targetul principal, avand potential urias de dezvoltare pentru segmentul de retail".
Si Alexandru Preda, broker specializat pe spatii stradale din cadrul Colliers, sustine ca "alternativa ridicata in ultima vreme este zona Dorobanti (50 - 80 euro/mp ), unde au inceput sa deschida cativa retaileri de fashion. Pe strazile adiacente de tipul Campineanu, Berthelot, Mendeleev, Episcopiei, Biserica Amzei - preturile sunt cu 30- 40% mai jos decat pe bulevardele principale".
Desi putin ingrat, farmecul strazilor mici ramane istoria lor, dar si traficul pietonal. Iar criza poate avea efecte benefice in centru: scad chiriile absurde, paradoxurile Bucurestiului incep sa dispara.
"In Romana si Beller erau chirii mai mari decat la Paris, iar o cafenea de 100 mp in centru trebuie sa faca o vanzare de peste 6000-7000 de lei ca sa nu fie in pierdere", spune Cismarescu de la French Bakery. Magheru este in continuare cea mai scumpa zona (90 - 120 euro/mp), urmata de Calea Victoriei ( 70 - 100 euro/mp).