Ceasuri & Bijuterii

Pe aripile vantului

25 nov 2009 398 afişări
Din aceeaşi categorie

Motivele pentru care cineva si-ar lua un avion privat sunt destul de evidente: e rapid, e confortabil, e un plus imens la capitolul imagine; intr-un cuvant, e un rasfat de prima mana. Motivul pentru care sunt, in schimb, o multime de oameni care pot foarte bine sa-si duca existenta si fara un asemenea accesoriu, este si mai evident: un avion privat costa cat o casa mare si luxoasa. Sau cat doua. In unele cazuri, chiar cat un oras intreg.

Concret, pretul unui avion particular pleaca de la cateva sute de mii de euro si poate ajunge la cateva zeci de milioane - in functie de producator, de model, anul de fabricatie, dotari sau numarul de locuri. Sunt, desigur, si aparate mai ieftine - pot costa si 50.000 de euro - dar sunt la mana a doua si vin, in general, in variante standard. Cele cateva zeci de avioane private aflate in posesia unor romani au atat piese din categoria medie de pret, cat si din cea de lux. Ion Tiriac, unul dintre cei mai bogati oameni de afaceri din Romania, are cel mai scump avion privat detinut de un roman. Este vorba despre un Bombardier Global 5000, al carui pret depaseste 40 de milioane de dolari. Si Dinu Patriciu este proprietarul a doua aeronave private, un Bombardier Challenger 604, de noua locuri, si un Cessna Citation Excel 560, de opt locuri, ambele in valoare de 34 de milioane de euro.

Mai ales de cand cultura europeana de business s-a schimbat si in ceea ce priveste modul in care executivii prefera sa calatoreasca dintr-un oras in altul, dintr-o tara in alta sau de pe un continent pe altul, si oamenii de afaceri romani au fost nevoiti sa se adapteze. Din Bucuresti pana la Sinaia, spre exemplu, zborul dureaza in jur de 30 de minute, iar pana in Grecia putin peste o ora. Adica, atat cat ii ia unui bucurestean sa ajunga dimineata, cu masina, din Drumul Taberei in Baneasa.

Chiar si asa, la noi, avioanele private inca reprezinta un bun pe care putini si-l permit. Aproape toti proprietarii de private jet-uri sunt oameni de afaceri, care si le cumpara pentru a se deplasa mai repede dintr-un loc in altul, dar si din ratiuni strategice - ca si o pictura, o colectie de vinuri sau de ceasuri sau o masina in editie limitata, si avioanele private sunt privite ca o investitie in imagine, pe termen cel putin mediu.

In afara insa, targetul celor care vand avioane private este mult mai larg - oameni de afaceri, politicieni si celebritati. Actorul John Travolta, spre exemplu, este un cunoscut impatimit al avioanelor si un pilot cu experienta pe aparatele mici. Tocmai de aceea, a ajuns sa detina cinci avioane private - un Boeing 707, personalizat, in valoare de peste doua milioane de dolari, trei aparate de zbor Gulfstream si un Learjet.

Cele mai luxoase avioane private sunt dotate cu baie, dormitor, spatiu special conceput pentru luat masa, iar interioarele sunt personalizate. Daca in mod normal, pentru un avion standard, de serie, timpul de asteptare, din momentul in care este facuta comanda si pana la livrare, este de cateva luni, in cazul acestor aparate unicat, proprietarul trebuie sa astepte de doua-trei ori mai mult.

Pentru a intelege senzatia pe care o creeaza zborul la bordul unui avion privat, este suficient sa ne imaginam un bolid pe patru roti, care incepe sa se ridice in aer si sa planeze deasupra solului. De altfel, si greutatea pe care o au avioanele usoare si ultrausoare, de aproximativ o tona, o tona si jumatate, este comparabila cu cea a masinilor mari.

La costurile de intretinere apar insa diferente. Pentru inceput, trebuie luat in calcul combustibilul. "Consumul nu este foarte mare. Un avion Cirrus, spre exemplu, consuma cam 40 de litri de AvGas pe ora (benzina aviatica), iar un litru costa aproape doi euro", spune Mihai Simonis, directorul operational al Cirrus Romania, compania care importa avioanele Cirrus la noi. Enumerarea continua cu costurile pentru parcare - 170 de euro pe luna daca avionul este tinut afara sau 300 de euro, daca este tinut intr-un hangar acoperit plus reviziile regulate, care se fac la 50 si 100 de ore de zbor si costa intre 1.000 si 1.500 de euro. Simonis mai atrage atentia si asupra unei alte categorii de cheltuieli, cele pentru aterizare, care se ridica la aproape 300 de euro, pentru fiecare aterizare, bani incasati de aeroporturile pe care ajung avioanele. Practic, prin acesti bani, proprietarii avioanelor isi platesc dreptul de a ateriza si de a stationa pe un anumit spatiu. De fapt, acesta reprezinta un puternic motiv de nemultumire pentru proprietarii romani de avioane private, in conditiile in care in alte tari aterizarea costa chiar si de 10 ori mai putin.

Interesant este faptul ca majoritatea celor care isi cumpara un avion o fac nu doar din motive care tin de utilitate, ci si din pasiune, astfel incat urmeaza si cursuri de pilotaj si ajung sa detina brevet. Cursurile dureaza cateva luni si costa intre 5.000 si 10.000 de euro, in functie de clubul la care se face pregatirea. In momentul de fata, cei care doresc sa obtina brevet au mai multe optiuni: se pot inscrie la cursurile Aeroclubului Roman, la clubul Aurel Vlaicu, dar si la cluburi din afara Bucurestiului, precum cel de la Tuzla, de langa Constanta, sau de la Geamana, din Arges.

Cei care sunt fideli transportului aerian chiar si pentru cursele interne, dar care nu detin propriul avion, pot folosi serviciile de aerotaxi pe care, in prezent, le ofera mai multe companii, atat autohtone - Direct Aero Services, detinuta de omul de afaceri Nelu Iordache, cat si straine precum Mia Airlines. Pretul unei ore de zbor este de 250 de euro, fara TVA si, din fericire pentru companiile care activeaza pe acest segment, cererile pentru inchirieri nu au scazut in acelasi ritm cu vanzarile de aeronave private. "Inchiriem aeronavele companiilor care fac deplasari sau au evenimente prin tara. Avem cam sase, sapte ore de zbor pe saptamana", spune Simonis.