Ceasuri & Bijuterii

Romania intra pe harta haute horlogerie

24 sep 2009 83 afişări
Din aceeaşi categorie

IWC: "In vremuri de criza si nesiguranta economica, oamenii se indreapta catre valorile sigure"

Henrik Ekdahl, directorul general IWC pentru Europa de Nord, s-a aflat saptamana trecuta la prima sa vizita in Romania, o piata despre care spune ca a fost afectata de contextul economic dificil, dar e convins ca investitiile sunt o strategie corecta, deoarece vor ajuta la deblocarea vanzarilor de ceasuri de lux.

"Zona aceasta, de care sunt responsabil, include 17 tari, atat pietele «consacrate» precum Germania sau Austria care performeaza bine chiar si in criza, cat si tarile baltice, unde PIB-ul a cazut cu pana la 25%. Din fericire, cifra noastra de afaceri e realizata cu preponderenta in pietele majore, dar am observat o evolutie imbucuratoare si in unele tari estice precum Polonia sau Cehia. Si cred ca acest magazin va impulsiona vanzarile si in Romania", spune Ekdahl.

Oficialul IWC afirma ca brandul nu va recurge la disponibilizari avand in vedere ca este una dintre putinele companii din domeniu care nu au decretat somaj partial.

"Dar trebuie sa recunosc ca am remarcat unele schimbari - de pilda, ne e mai greu acum sa vindem modelele din platina, care altadata zburau din manufactura. Clientii tind sa aleaga acelasi model, dar varianta din otel sau aur. Sansa noastra este ca avem o gama foarte larga de modele consacrate, de la ceasuri sport pana la ceasuri clasice, de la ceasuri simple pana la modele complexe precum Grande complication, astfel incat avem libertate de miscare intre diferitele linii de produse."

Ekdahl spune ca, pana acum, o problema majora a fost efortul de a produce cantitatea de ceasuri pe care o cere piata - de pilda, noul Aquatimer, prezentat din ianuarie la Salonul de la Geneva, de-abia a fost lansat. "Dar asta nu inseamna ca ne vom complacea sau ca vom deveni aroganti, ci ne concentram sa depasim acest moment, printr-o serie de masuri. De exemplu, incercam sa avem relatii tot mai bune cu retailerii, a caror performanta este cruciala in aceste conditii."

O parte buna a crizei, daca se poate spune asa, este faptul ca publicul se indeparteaza de "experimentele orologere, acele marci a caror intreaga productie era rezultata din outsourcing si a caror contributie se limita la plasarea logo-ului pe ceasuri", spune Ekdahl.

"In vremuri de criza si nesiguranta economica, oamenii se indreapta catre valorile sigure, verificate de-a lungul timpului, isi doresc ceasuri bune, pe care sa nu regrete ca le-au cumparat dupa 6 luni sau 6 ani", adauga oficialul IWC, care povesteste ca, in urma cu un an, cand a lovit criza, managementul a ajuns la concluzia ca nu numai ca brandurile puternice, istorice vor supravietui, dar vor si castiga cota de piata de la "experimentele de marketing". "Si am avut dreptate pentru ca acum cel mai bine vindem produsele conscarate, celebre - gama Portuguese si Pilot, care sunt o alegere foarte buna pentru clientii cu aversiune fata de risc."

Ekdahl se declara bucuros ca zona sa include nu numai piete mature precum Germania sau Austria, ci si Europa Centrala si de Est, care e "mai interesanta, mai dinamica, un fel de noua frontiera. Aici oamenii sunt mai interesati, iar retailerii sunt cel putin la fel de performanti ca si cei din Germania. In plus, cei din aceste piete sunt mai deschisi la cele mai noi metode de tehnologie."

Henrik Ekdahl, directorul general IWC pentru Europa de Nord: "In vremuri de criza si nesiguranta economica, oamenii se indreapta catre valorile sigure, isi doresc ceasuri bune, pe care sa nu regrete ca le-au cumparat dupa 6 luni sau 6 ani."

Vacheron Constantin: "Nu cred ca vom adopta o linie mai sportiva, linia clasica ni se potriveste cel mai bine"

Reprezentantii Helvetansa spun ca Vacheron Constantin este unul dintre cele mai bine vandute branduri in Romania.

"Romania se afla in top 3 in Europa Centrala si de Est in functie de vanzari. Chiar si in aceasta perioada vanzarile s-au mentinut stabile, atat in Romania, cat si in Polonia, spre deosebire de tarile baltice unde scaderile au fost semnificative", a spus pentru Dupa Afaceri Sébastien Knop, brand manager Vacheron Constantin pentru Europa de Nord. In Romania, Knop spune ca cele mai bine vandute colectii sunt Patrimony, Overseas sau Malte.

Avand in vedere ca este cea mai veche manufactura de ceasuri din lume (cu activitate neintrerupta), Vacheron Constantin a traversat pana acum numeroase crize majore, iar reprezentantul brandului spune ca portofoliul de lectii este nepretuit. "Dupa fiecare criza am reinventat ceasurile, am combinat istoria brandului cu inovatia si asta ne-a mentinut pe piata. In plus, criza aceasta nu ne afecteaza foarte mult pentru ca suntem un brand traditionalist, iar consumatorii se intorc la valorile traditionale in timp de criza."

Intr-un moment in care specialistii se intrebau cat de mari pot deveni ceasurile, reprezentantul Vacheron Constantin sustine ca clientii se vor intoarce la dimensiunile clasice. "Cred ca acum au de suferit brandurile care au produs ceasuri mari, sport. Nu cred ca piata ceasurilor mari va creste, pentru ca toata lumea se intreba cat de mari pot deveni. Nu ne vom intoarce nici la ceasurile foarte mici, dar nici nu cred ca vor mai exista foarte multe ceasuri cu diametrul de 45 mm."

Spre deosebire de alte branduri clasice, care au "cedat" presiunii pietei si au lansat editii supradimensionate din materiale precum titan sau otel, Vacheron Constantin nu se va abate de la drumul clasic care a consacrat brandul.

"Nu cred ca vom adopta o linie mai sportiva, cred ca linia clasica ni se potriveste cel mai bine", spune Knop, adaugand ca cele mai mari ceasuri Vacheron Constantin sunt de 40 de mm.

Pe de alta parte, criza pare sa fi sporit dorinta de personalizare a clientilor, iar Knop spune ca cea mai noua colectie Vacheron Constantin, Quai de l'Ile, a avut mare succes. Oricine doreste poate alege dintre cele aproape 400 de combinatii de metal, cadran sau modalitati de finisare. "Ceasurile sunt imposibil de falsificat fiind realizate in colaborare cu firma Orrell Fussli Printing Ltd, cei care tiparesc bancnotele si pasapoartele elvetiene si care au acceptat pentru prima data sa-si imprumute o parte din tehnici industriei orologere."

Pentru salonul din ianuarie de la Geneva, Knop spune ca este posibil ca Vacheron Constantin sa lanseze modele noi pentru femei, in conditiile in care in ultimii ani s-a concentrat pe segmentul masculin.

Sébastien Knop, brand manager Vacheron Constantin pentru Europa de Nord: "Dupa fiecare criza am reinventat ceasurile, am combinat istoria brandului cu inovatia si asta ne-a mentinut pe piata."

Piaget: "Romania a fost intotdeauna in top 3 in regiune"

"Performantele boutique-urilor Piaget au scazut cu numai 1 sau 2 procente la nivel mondial, ceea ce demonstreaza ca amatorii de lux cumpara inca. Este adevarat, sunt mult mai atenti, dar imbucurator este ca nu au disparut", spune Christian Bartosch, general manager Piaget pentru Europa de Nord. Managerul spune ca diminuarea este mai accentuata pentru retailerii Piaget, din cauza reducerii stocului pe fondul nesigurantei induse de criza. Romania este totusi una dintre cele mai bune piete din regiune. "Este inca o piata mica, dar in zona central si est-europeana a fost intotdeauna printre cele mai bune piete, aflandu-se in top 3, impreuna cu Cehia si Bulgaria." Bartosch sustine ca piata a ajuns la urmatorul nivel prin deschiderea magazinului Helvetansa. "Cred ca este un semn clar ca oamenii privesc inainte, este curajos sa investesti in aceasta perioada. Este o miscare indrazneata si va schimba modul in care ceasurile si bijuteriile sunt percepute in Romania."

Bartosch spune ca una dintre cele mai importante lectii pe care le-au oferit crizele trecute a fost tinerea sub control a costurilor. "Avantajul Piaget este ca nu exageram, tinem sub control costurile si avem targeturi sanatoase. Nu visam la dublarea cifrei de afaceri intr-un singur an, evolutia se bazeaza pe o crestere sanatoasa."

Pentru Piaget, criza a adus si o schimbare de macaz. Casa de haute joaillerie, care produce 20.000 de ceasuri din materiale pretioase in fiecare an, tinteste mai nou segmentul tinerilor, pasionati de sport. Astfel, in cadrul liniei Polo, Piaget a lansat modele din otel sau titan, care, conform lui Bartosch, sunt la mare cautare. "In Frankfurt primul model a fost livrat in iunie si s-a vandut imediat. Deja au comandat al treilea ceas, dar nu poate fi livrat inca, trebuie sa asteptam pana anul viitor."

Pentru Piaget targul de la Geneva va insemna o intoarcere la origini. "In 2010 avem doua aniversari - 20 de ani de Possesion si 50 de ani de Altiplano, asa ca noile lansari vor avea legatura cu acestea." Possesion este una dintre cele mai bine vandute colectii de bijuterii ale Piaget, iar Altiplano include ceasuri extraplate specialitatea casei.

Christian Bartosch, general manager Piaget pentru Europa de Nord: "Romania este inca o piata mica, dar in zona central si est europeana a fost intotdeauna printre cele mai bune piete, aflandu-se in top 3, impreuna cu Cehia si Bulgaria."