Style

Brandul de pantofi Hardot, originar din Sibiu, o încalţă pe Jennifer Lopez. Pe cine şi-ar mai dori fondatoarele să încalţe şi nu au reuşit încă? „Beyonce ar fi următoarea!“

15 sep 2023 678 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Jennifer Lopez este, fără îndoială, una dintre cele mai apreciate artiste ale lumii şi, totodată, una dintre cele mai frumoase femei de pe planetă. Tot ce ea poartă, pe scenă sau în afara ei, devine imediat „hot topic“, aşa că nu e de mirare că, după ce actriţa şi cântăreaţa a fost fotografiată încălţată - în două rânduri - cu două perechi de pantofi Hardot, un brand românesc originar din Sibiu, aceleaşi creaţii au urcat rapid în topul preferinţelor consumatorilor. Dar, de fapt, nimic nu e întâmplător.

„Ţinta noastră, încă de când am înfiinţat brandul, a fost să o încălţăm pe J Lo. Nu ştiu dacă va mai fi cineva ca ea, care să aibă acest efect asupra ima­ginii Hardot“, spun Dana Iuga şi Alina Popa, cele două fondatoare ale mărcii originare din Sibiu.

Se cunosc încă de mici, părinţii uneia dintre antreprenoare fiind naşi pentru cealaltă pereche de părinţi. Totuşi, ele nu au păstrat legătura în permanenţă, una fiind plecată la studii la Cluj, iar cealaltă fiind rămasă la Sibiu. S-au regăsit abia în 2007 şi, de fapt, atunci începe povestea Hardot, dar până când aceasta s-a conturat în forma ei actuală a mai trecut o vreme.

Dana Iuga a studiat la Universitatea de Arte şi Design din Cluj, iar în anul al doilea de facultate a participat la un concurs de design vestimentar. Pentru că avea cunoştinţele necesare şi pentru că şi-a dorit, a creat şi pantofii care să se potrivească perfect cu hainele ce aveau să fie prezentate pe scenă. Iar la final, încălţările au fost cele care au căpătat cele mai multe aplauze.

„Industria a fost cea care m-a ales pe mine.“

După ce a absolvit facultatea, ea a urmat şi un masterat în domeniu, iar dizertaţia ei a purtat titlul „Pantoful, de la obiect utilitar la operă de artă“.

„Am şi un doctorat în modă, iar lucrarea mea este despre evoluţia tocului înalt, despre încărcătura psihologică şi economică pe care acest element o are. Inspiraţia tocului provine din zona de fetiş, dar semnificaţia lui e mult mai adâncă de atât“, povesteşte Dana, a cărei lucrare de doctorat se numeşte „Evoluţia pantofului cu toc, de la Chaterine de Medici la Christian Louboutin“. Toate aceste studii au fost de fapt precursoarele Hardot. Dar pentru ca brandul să prindă viaţă, dincolo de creativitatea Danei a fost nevoie şi de spiritul practic, de business, al Alinei.

„Eu am absolvit Dreptul şi mi-am dorit iniţial să profesez în domeniu, doar că pe zona de notariat a fost greu să intru, aşa că mi-am îndreptat atenţia către zona de business, iar timp de zece ani am lucrat alături de tatăl meu.“ Apoi, a vrut un business propriu. După ce a absolvit un MBA la CNAM Paris, a decis să îşi deschidă un magazin dedicat designerilor români, iar asta acasă, în Sibiu. Acesta a funcţionat câţiva ani, iar după aceea a apărut Hardot.

Brandul e pe piaţă din 2014, iar numele este de fapt o asociere de două cuvinte „hard“ şi „dot“, care aduse împreună reprezintă punctul forte al unei femei.

„Ne-am dorit să venim cu un design nou şi diferit faţă de ce exista în piaţă. La început, recunosc, m-am uitat în piaţă, dar succesul a venit abia atunci când am creat ce am vrut eu“, spune Dana.

Dacă urmăreşti tendinţele, dacă ai colaborări cu fabrici de încălţăminte, ce va rezulta va fi un produs comercial, vandabil, adaugă cele două antreprenoare.

„Noi nu ne-am dorit să fim în tendinţe, nu am vrut să construim un brand mass-market. Am mizat pe un produs artizanal.“

Astăzi, în continuare, chiar şi după atâţia ani, Dana este cea care se ocupă de tot ce ţine de produs. De la prima schiţă până la produsul final, e posibil ca lucrurile să se schimbe şi de zece ori. Tocmai de aceea, fondatoarele Hardot şi-au creat şi propriul atelier de producţie.

„Nu aveam cum să fac toate aceste modificări dacă lucram cu fabrici partenere.“

Iniţial ele au avut o serie de colaboratori, dar au optat pentru un business integrat, deşi recunosc că nu e deloc calea cea mai simplă. Totuşi, acest model de afacere le oferă un control mai bun asupra produsului final, cel care ajunge la consumator.

„Pot să creez şi zece modele pe zi, dar pe care apoi să le schimb şi să le dezvolt pe parcurs. Brandul nostru nu este unul care mizează pe colecţii periodice, ci pe elementul său distinctiv.“

Care e acesta? Sistemul de prindere de la spate, sistem care este înregistrat la OSIM încă de acum circa patru ani.

„Acesta cred că este de fapt momentul în care putem vorbi despre lansarea Hardot în forma lui actuală. Până atunci au fost doar o serie de încercări ale noastre de a ne găsi o direcţie.“

Regula numărul unu când vine vorba de încălţări este aceea că la pantofii închişi la spate pielea ce ia contact cu călcâiul trebuie să fie foarte fină.

„Ce am făcut eu a fost să tai materialul şi să pun metal pe piele. Nimeni nu a crezut că va funcţiona, dar, de fapt, e mai comod aşa.“

Iar înainte de a pune pe piaţă astfel de creaţii, Dana le-a testat chiar pe pielea ei pentru a se convinge. Din momentul în care sistemul de prindere a fost patentat, designerul a creat sute de modele. Multe dintre ele nu sunt pe site-ul propriu însă.

„Sunt şi aşa multe creaţii pe platforma noastră. Când există prea multe opţiuni, devine greu de ales pentru clienţi.“

Atunci când creează, Dana se lasă inspirată de tot ce o înconjoară, de la mirosuri la imagini. Dar, în final, totul se rezumă la un crez, trebuie să iasă din tipare, să spargă normele şi să nu ţină cont de convenţii. De altfel, pantofii Hardot pot fi personalizaţi până în cele mai mici detalii, de la culoare la tipul de piele şi mai departe, la formă în funcţie de picior şi de fiecare persoană în parte.

„Majoritatea clientelor noastre comandă online, din oferta deja existentă, mai puţine sunt cele care aleg un produs personalizat. La atelier ajung, în special, clientele fidele.“

Showroomul şi atelierul brandului se află undeva în inima Capitalei, însă există un showroom şi în Sibiu, locul de unde începe povestea Hardot.

„Lucrăm exclusiv pe comandă, aşa că avem stocuri doar de componente pe care le aducem din Italia.“

În ceea ce priveşte vânzarea prin parteneri, antreprenoarele spun că au colaborări cu magazine din Madrid – Spania, din Mongolia, Ahu Dhabi şi Dubai, dar şi din România, cum ar fi multibrandul Victoria 46.

„Acestea sunt ţările de unde am primit cele mai recente comenzi. Vindem câteva sute de perechi pe lună în total.“

Cele mai căutate modele sunt cele două purtate de Jennifer Lopez. De regulă, clientele preferă creaţiile pe negru, doar vara optează pentru modele mai colorate. Când vine vorba de tocuri, româncele aleg, de obicei, varianta de 10 centimetri, pe când comenzile din străinătate sunt pentru opţiunea de 12 centimetri.

„Vrem să fim recunoscute pentru design şi pentru calitate. Românii produc pantofi de calitate. Pentru clientul final nu contează unde este realizată o pereche de încălţări, dar pentru magazinele multibrand cu care noi colaborăm contează. Ne luptăm cu «made in Italy», dar nu am vrut să renunţăm la originile noastre.“

Iar, în final, nici nu a fost nevoie.

Foarte mult a contat pentru Hardot colaborarea cu artişti şi vedete. Prima persoană publică care a purtat creaţiile antreprenoarelor din Sibiu a fost fotomodelul Heidi Klum, cu ocazia moderării show-ului Germany Next Top Model. În total, 13 perechi de pantofi Hardot a încălţat Heidi Klum. Au urmat Demi Lovato, Thalia, Rita Ora şi Catrinel Marlon. Iar apoi, J Lo – atât la premiera filmului „Marry me“, cât şi cu ocazia lansării propriei linii de cocktailuri.

„Stiliştii lor au ajuns la noi şi asta din Instagram. Online-ul ne ajută, dar e un mediu puternic concurenţial.“

Cele două antreprenoare spun că, de fapt, ţinta lor a fost dintotdeauna să ajungă să încalţe persoane publice, cu vizibilitate pe măsură. „Eşti în top sau nu eşti. Iar rezultatele muncii noastre se văd.“

Pe cine şi-ar mai dori să încalţe şi nu au reuşit încă?

„Beyonce ar fi următoarea!“

Iar paşii fireşti pe mai departe pentru Hardot ar fi intrarea în mai multe magazine multibrand puternice, deschiderea propriilor buticuri, dezvoltarea apoi de francize şi, ulterior, vânzarea brandului. Dar asta, în timp.