Style

Cum a revoluţionat un om industria parfumeriei folosind cea mai simplă reţetă? Rezultatul a fost "aroma" cult a generaţiei sale

28 dec 2015 2848 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie

Radicale şi minimaliste, lipsite de pretenţiile parfumeriei clasice sunt creaţiile lui Geza Schoen, cel care a luat lumea prin surprindere în 2006 când a lansat primul parfum bazat pe o singură aromă-moleculă. Iso E Super, ingredientul folosit timp de decenii doar în amestecuri, a fost izolat de Geza pentru a crea provocatorul Molecule01, creaţie devenită un cult în Marea Britanie. Prezent la Bucureşti pentru a-şi prezenta creaţiile în parfumeriile Beautik, Geza Schoen vorbeşte într-un interviu acordat După Afaceri Premium despre „excentricitatea“ de a fi simplu.

Geza Schoen este artizanul a ceea ce ar putea fi descris drept „parfumerie futuristă“. Con­cep­tul din spatele Escentric Molecules, casa de parfumuri pe care lansat-o în 2006 pe cont propriu, este simplu, dar emblematic: folosirea unei singure molecule drept ingredient pentru parfum. A revoluţionat parfumeria de nişă cu al său Molecule 01, ce foloseşte molecula Iso E Super. Parfu­mul a ajuns să fie best-seller în Marea Britanie în scurt timp de la lansare, probabil şi graţie efectului de feromon.

Simplitatea îi defineşte nu doar creaţiile, ci şi personalitatea pentru că Geza Schoen nu se înscrie în tipologia parfumierului excentric asemeni lui Roja Dove şi nici în cea a creatorului-rebel asemeni lui Romano Ricci. Geza este un om ca noi toţi, de o sinceritate şi modestie uneori copleşitoare.

„Nu cred în ideea că un parfumier trebuie să fie fermecător sau ostentativ, nu mi se potriveşte. Sunt un parfumier şi fac asta de mult timp“, spune Geza, care înainte de a se lansa pe cont propriu a creat pentru Clive Christian şi Diesel.

Prin „Escentric Molecules“, Geza a făcut un lucru nemaiîntâlnit în parfumerie: a creat două parfumuri diferite construite în jurul unei singure arome chimice ce în mod obişnuit este folosită doar în cantităţi reduse şi în combinaţii. Creaţiile sale sunt perechi binare: molecula şi escentric. În cazul Molecule 01, molecula este Iso E Super, ingredient folosit aproape în toate parfumurile, însă tot timpul în combinaţie cu alte ingrediente. Escentric 01 este varianta parfumului propriu-zis, ce combină molecula cu alte ingrediente menite să îi amplifice calităţile.

Geza a fost primul care a izolat Iso E Super şi l-a folosit drept „one man show“.

Au urmat apoi Escentric Molecule 02 bazat pe ambroxan şi 03 bazat pe molecula de acetat de vetiveril. Parfumurile sunt disponibile în România în magazinele Beautik.

„Nu m-am gândit niciodată că Molecule01 va ajunge să aibă atât de mult succes. Am fost însă conştient din start de efectul pe care Iso E Super îl are odată pulverizat pe piele încă de la începutul anilor ’90 când am izolat această moleculă pentru prima oară. M-am gândit apoi cine ar fi atât de deschis încât să îşi dorească să poarte o singură moleculă în loc de un amestec de arome. Când

l-am lansat, mi-am spus că dacă vom vinde câteva sute de bucăţi, va fi bine. Succesul său ne-a depăşit însă toate aşteptările“, spune Geza.

Teoria din spatele Molecule 01 şi Iso E Super constă în crearea unui efect de atragere pentru cei care miros purtătorul fără ca acesta să fie perceput ca un "parfum". Este parfumul-suprem, ar zice unii.

Din ce „molecule“ este însă compus un parfum de succes?

„Dacă vrei ca un parfum să devină un succes, trebuie să fie o compoziţie extrem de bună. Dacă parfumul nu este reuşit, îţi va fi extrem de greu să îl vinzi oamenilor, indiferent cât de mult investeşti în marketing. Apoi, dacă „sucurile“ miros bine, trebuie să ai un concept bun în jurul lor. Nu este suficient să spui că este un nou parfum pentru bărbaţi. Poate în ani ’60 sau ’70 acest lucru ar fi fost suficient pentru că fiecare din marile branduri avea un parfum-emblematic în portofoliu. Armani, de exemplu, a avut un singur parfum pentru femei şi un singur parfum pentru bărbaţi timp de mulţi ani. În acele vremuri era mult mai uşor să devii emblematic. În prezent însă... cum am răspunde la întrebarea care a fost ultimul parfum cu adevărat original lansat în piaţă?“, continuă Geza.

Cu simţul estetic cultivat încă din copilărie, având în vedere că a crescut într-o familie în care arta şi frumosul erau mereu prezente graţie tatălui său care era profesor de artă, Geza mărturiseşte că a fost atras de parfum pentru că era o formă de expresie artistică neobişnuită, bizară chiar, excentrică mai ales.

„Când eram copil, erau mereu oameni „funny“ veniţi în vizită la ai mei: artişti, persoane boeme, colecţionari de artă, iar acest lucru m-a ajutat în a-mi cultiva simţurile şi mi-a dat încredere în mine că pot crea ceva pe cont propriu. Înainte de a deveni parfumier, m-am ocupat de cu totul alte lucruri: am avut o maşină de sudat cu care am creat obiecte din metal, am făcut mobilă, bijuterii, tricouri. Parfu­meria însă m-a atras pentru că era lucrul cel mai bizar dintre toate formele de expresie artistică.“

A urmat apoi educaţia: de la vârsta de 20-21 de ani a lucrat pentru compania germană Symrise, printre cele mai mari producătoare de parfum din lume. A fost în contact cu Symrise de la vârsta de 16 ani, le-a scris scrisori, le-a făcut vizite, pentru ca într-o zi, probabil sătul de insistenţele sale, parfumierul-şef al Symrise să îl cheme la o discuţie. După ce şi-a terminat studiile, a fost angajat la Symrise.

Cu o experienţă de peste două­zeci de ani în parfumerie, Geza îşi defineşte stilul drept cel al unor creaţii simple, uşoare însă emblemtice şi nu se sfieşte să definească cele mai slabe tendinţe: „Oud-ul este dezgustător, piaţa arabă consumă foarte mult parfumurile cu oud, motiv pentru care multe case de parfumuri lansează astfel de produse. După parfumurile cu note acvatice, cred că parfumurile cu oud sunt cea mai insuportabilă tendinţă prin care a trecut parfumeria.“

În prezent, lucrează la următorul capitol al Escentric Molecules, cel cu numărul patru, şi în acelaşi timp pregăteşte lansarea unui nou brand alături de granzii Mark Buxton şi Bertrand Duchaufour.

„Lucrez la un nou brand alături Mark Buxton şi Bertrand Duchau­four, care se va numi Renegates.

L-am cumpărat de la Coty cu câteva mii de euro. Urma să îi expire licenţa pentru că Coty nu a produs nimic timp de mai mulţi ani. Sticlele de parfum vor avea gravate câte un chip de-al nostru, fiecare dintre noi va avea creaţia sa. Probabil că îl vom lansa în februarie mai întâi în online, pentru ca apoi să avem o distribuţie exclusivistă, un singur magazin în fiecare ţară.“