Style

Cum îţi faci angajaţii să se reîntoarcă în companie după ce au fugit la concurenţă

03 iul 2012 3746 afişări de Corina Mirea
Din aceeaşi categorie

Într-o industrie IT aflată în continuă dezvoltare, ca anga­jator, trebuie să îţi reevaluezi oferta în mod constant şi să urmăreşti foarte atent toate mişcările competeţiei pentru a îţi păstra angajaţii aproape şi pentru a menţine un business puternic pe piaţă, este de părere Helene Speight, group head of talent management în cadrul Endava, companie furnizoare de servicii IT pentru business de pe plan local.

„Recrutarea a devenit mult mai dificilă în România şi pe măsură ce competiţia creşte ea va deveni şi mai competitivă. În Cluj, spre exemplu, oraşul în am petrecut foarte mult timp în ultimul un an, am observat un boom al industriei IT, precum şi multe companii noi care au intrat pe piaţa locală în căutare de talente. Cum baza de selecţie pentru oameni care să ocupe posturi de conducere este semnificativ mai mică decât în alte pieţe mai mature, unele companii fac oferte către persoane care au deja contracte de muncă, strategie pe care o consider foarte periculoasă de altfel, a spus  Speight. Da, competeţia este mare, însă consider că acest lucru poate fi un avantaj. Este un mod bun de a te evalua în relaţia cu angajatul, de a vedea ce îi oferi tu, ce îşi doreşte el de fapt şi ce poate primi de la o altă companie, dar şi de a afla planul de acţiune al competiţiei", a spus Speight. În prezent, Endava are 450 de angajaţi în cele trei sedii – Iaşi, Cluj, Bucureşti – şi speră ca anul acesta numărul lor să ajungă la peste 750.

În ceea ce priveşte metodele prin care angajatorii pot con­tracara aceste tehnici de recrutare la care apelează com­pe­titorii, Helene consideră că singurul mod prin care se poate rezolva o astfel de situaţie constă în comunicarea cu angajaţii şi în beneficiile pe care ei le pot oferi acestora.

"Nu cred că trucurile sunt o soluţie bună în încercarea de a face faţă acestei probleme. Trebui să ştii ce vor angajaţii şi ce cred ei despre business astfel încât să devină parte a acestuia. Din ceea ce am observat în România, cultura este de mare ajutor în acest sens, întotdeauna angajaţii îţi vor spune ce vor de la tine şi de la mediul în care lucrează", a explicat ea.

Un salariu mai bun nu înseamnă un câştig mai mare

Cu toate că pentru fiecare dintre cei 4,2 milioane de salariaţi de pe piaţa muncii în prezent chiar şi un mic procent în plus la salariu ar putea reprezenta un motiv suficient de bun pentru a accepta o nouă ofertă de muncă, Helene Speight spune că din experienţa pe care a avut-o de-a lungul timpului cu angajaţii din cadrul Endava, lucrurile stau altfel.

"Acest aspect ţine foarte mult şi de interesele angajatului. Sunt persoane pentru care salariul este motivul alegerii un loc de muncă şi altele care pun cariera mai presus de bani. Salariul trebuie să fie pe măsura muncii depuse, fără îndoială, dar experienţa a arătat că remuneraţia nu înseamnă totul", a spus Speight, referindu-se la cazurile în care unii angajaţi au decis să plece din companie pentru un loc de muncă mai bine plătit, dar care s-au întors în mai puţin de un an.  

Potrivit acesteia, orice companie matură trebuie să îşi evalueze oferta pe baza nevoilor angajaţilor.

"Dacă există un angajat care simte că nu este plătit cores­pun­zător responsabilităţilor pe care le are şi comunică acest lucru, angajatorul ar trebui să se concentreze întocmai pe acest aspect. Compania are acces la informaţii privind salariile din interiorul organizaţiei şi, alocându-şi timp să înţeleagă aşteptările angajaţilor, el le poate corela cu datele de la echipa de recrutare, care observă şi evaluează în permanenţă condiţiile de pe piaţă”, explică Speight. Totuşi, ea spune că este foarte important ca angajatorul să anticipeze aşteptările salariaţilor printr-o bună comunicare internă şi încurajarea feedback-ului, astfel încât să poată veni în întâmpinarea acestora şi cu altceva în afară de creştere salarială.  

"Dacă tot ceea ce ai de oferit este o creştere a salariului, într-o piaţă competitivă ca cea din România, pe termen lung, vei pierde. Prin urmare, în afara salariului şi a pachetului de beneficii care cuprinde printre alteleasigurare medicală sau abonamente pentru activitaţi sportive, noi le oferim angajaţilor posibilitatea de a se dezvolta şi a învăţa alături de companie. Astfel, ca parte a strategiei noastre de dezvoltare profesională, oamenii cu experienţă sunt încurajaţi să participe ca speakeri în cadrul unor conferinţe şi seminarii sau a unor evenimente de training pentru studenţii din universităţi”, a adăugat Speight.

Aceasta este de părere că atunci când un angajat stă într-un birou mai mic, unde se plictiseşte, iar mediul nu mai este atât de plăcut (nu beneficiază de o cantină, nu mai are contact cu aceiaşi colegi sau nu mai poate participa la petreceri organizate de companie), acesta ajunge să se întrebe dacă banii pe care îi câştigă în plus sunt suficienţi pentru a suplini lipsa acestor lucruri.

„Cinci zile din săptămână le petreci la serviciu. Vrei să fii fericit în tot acest timp, iar banii nu cred că ajung să mai conteze atât de mult", a explicat ea.

Sistemul de învăţământ din România are nevoie de oameni de afaceri

Cum tot mai mulţi manageri de pe piaţa locală întâmpină dificultăţi în a recruta tineri bine pregătiţi pentru piaţa muncii, Helene Speight spune că sistemul de învăţământ din România, şi nu numai, are nevoie de oameni care să îndrume tinerii şi să îi consilieze cu privire la alegerea unei cariere.

"Observ în România şi acesta a fost şi cazul meu atunci când am studiat în Marea Britanie, că tinerii nu ştiu la ce să se aştepte atunci când se gândesc să îşi aleagă un loc de muncă. De aceea, consider că este important aceştia să fie ajutaţi încă din facultate de către oameni de afaceri, care să vină în întâmpinarea lor cu sfaturi în ceea ce priveşte mediul de afaceri”, a spus managerul Endava.

Pentru a contribui la dezvoltarea profesională a angajaţilor, compania a demarat programul Endava University. În cadrul acestuia, angajaţii pot participa la cursuri de dezvoltare a competenţelor tehnice şi a celor soft skills, susţinute atât de traineri interni cu experienţă, cât şi de alţi furnizori externi de servicii  de dezvoltare personală.

Potrivit acesteia, compania plănuieşte să continue acest program, cursurile de training, dar şi vizitele în cadrul universităţilor din România pentru a îi ajuta pe tineri să se dezvolte odată cu compania.

Anul trecut Endava România a avut o cifră de afaceri de 9,2 mil. euro, în creştere faţă de 2010 cu 60%. Printre com­paniile care activează pe piaţa locală de IT se mai numără IBM, Xerox, Oracle, Microsoft, Genpact, Adobe sau HP.