Style

Dupa Afaceri: Velo-revolutia

02 iul 2009 310 afişări
Din aceeaşi categorie

„Diminetile mele de primavara - vara incep in jur de ora 7, de cele mai multe ori cu tenis. Vine apoi plimbarea spre birou. Pana la Arcul de Triumf imi fac loc printre masini si priviri amuzate. Nu sunt mai mult de 4 km de acasa pana la birou". Cati oameni din business se pot regasi in acest scenariu? Totusi, diminetile mai multor yuppies (young urban professionals) incep sa arate astfel, chiar in Bucuresti.

Sunt 9 milioane de biciclete in Beijing, dupa cum numara un cantec recent. Si in Amsterdam sunt folosite zilnic o jumatate de milion. Nu avem o statistica pentru Bucuresti, dar am aflat ca din ce in ce mai multi tineri din mediul de afaceri folosesc acest mijloc de transport si sport. Mihai Dudoiu, avocat, spune ca in firma sunt mai multe persoane care folosesc bicicleta, Mihai Guia, tot avocat, si el biciclist, joaca tenis si se va inscrie alaturi de prieteni intr-un semi-maraton, iar Tereza Valcan, Managing Director al agentiei de comunicare CIVITAS Global Ketchum, spune si ea ca a corupt cativa colegi sa pedaleze catre birou sau in afara orasului.
Mihai Dudoiu, Managing Associate si coordonator al echipei Banking&Finance in cadrul societatii de avocatura Tuca Zbarcea si Asociatii, tocmai pregatea doua tranzactii cu documentatie stufoasa, dar nu se gandea sub nicio forma sa renunte la weekend-ul cu traseu pe bicicleta de 70 km in imprejurimile Sibiului.
„O actiune colectiva" intamplata saptamana trecuta, care a stabilit cel putin un record: cea mai mare densitate pe kmp de avocati pe bicicleta. „Promovez ideea in cadrul firmei", spune el, „pur si simplu, suntem prieteni, cam de aceeasi varsta si avem preocupari sportive comune. Nu sunt lucruri de marketing, asta e spiritul locului".
Firma sa a castigat de altfel si cupa de tenis a avocatilor.
In ultimele doua luni, bicicleta a fost pentru Dudoiu prima optiune pentru deplasarile in oras, inclusiv pentru a ajunge la intalniri cu clientii. „Nu cred ca e asa de important ca cei cu care (sau pentru care) lucrezi sa te vada coborand dintr-o limuzina, e poate mai important sa ajungi la timp si sa-ti pastrezi tinuta prezentabila". Avocatul nu a renuntat la masina pentru ca nu i-ar face placere sa mearga cu ea (dimpotriva, tine foarte mult la automobil). A fost doar rezultatul unor imprejurari, o idee conturata in etape.
Mai intai a fost motocicleta. „Am mers pe motocicleta incepand cu 2002, una din cele mai dragi amintiri fiind drumul pe care l-am facut pe „motor" pana in Atena, in vara lui 2007)." Apoi, in aprilie anul acesta a cumparat o bicicleta noua cu gandul de a o folosi in weekenduri si poate in plimbari de seara.
„A urmat descoperirea pistelor de bicicleta (pe care le observasem, fara a fi convins de utilitatea lor), care fac din Bucuresti un oras ceva mai european (chiar daca mai sunt oameni pentru care a parca masina de-a latul unei piste e un gest cat se poate de normal si inspirat)". Au ajutat si vremea -venise primavara - si norocul de a avea un traseu frumos, din zona Manastirii Casin pana in Piata Victoriei, cu variantele Kiseleff sau Aviatorilor.
Avocatul a adunat 1.000 de km in ultimele doua luni, pe bicicleta, plus cei 70 km facuti in jurul Sibiului. De fapt, de acolo si provine preocuparea pentru bicicleta, pentru ca Dudoiu e sibian autodeclarat, „in trecere" prin Bucuresti, iar in copilarie a pedalat mult prin zona.
Avantaje sunt multe. Cele practice: ignori blocajele in trafic; nu ai nevoie de loc de parcare. Pentru sanatate: e foarte relaxant psihic si tonifiant fizic. Dudoiu adauga: „Te simti bine cu tine ca esti eco-friendly, ceea ce e foarte la moda in zilele astea si ai acces la o lume foarte «bogata» (biciclete tot mai sofisticate si aspectuoase, echipamente diverse, competitii celebre (Turul Frantei), actiuni si subiecte de discutii cu prietenii." Singurul dezavantaj pare a fi ploaia. „Cainii si soferii agresivi pot fi evitati".
Dudoiu se intersecteaza probabil de multe ori cu colegul sau de breasla Mihai Guia, avocat Lina Guia, nu doar in tribunal, ci si in trafic. Acesta din urma are o vechime de un an in folosirea bicicletei prin oras.
In schimb, pentru el doar vinerile de vara sunt rezervate ciclismului, din motive organizatorice.
A inceput din nevoia de sport, mai precis folosea bicicleta pentru a ajunge la terenul de tenis unde joaca cu regularitate.
„Mai merg in weekend prin oras, uneori fac mountain biking, dar mai putin". Desi tine bicicleta la birou, nu a reusit sa transmita „microbul" si altor colegi. In schimb, se vor inscrie „in grup" la un semimaraton in toamna.
Desi are doi ani vechime in ciclism, Tereza Valcan, Managing Director CIVITAS Global Ketchum, inca vede ciclismul de oras ca pe unul extrem. „Spre marea mea parere de rau si in ciuda eforturilor facute de primarie sau de catre organizatiile non-profit, benzile de bicicleta nu sunt respectate de pietoni, iar conducatorii auto nu au prea mare consideratie fata de biciclisti.
Prin urmare, prefer ciclismul in afara orasului, la munte, la mare. In weekenduri mai merg cu bicicleta si prin oras, cand traficul auto e mai redus. Avantajele sunt nenumarate: mai putina poluare, de multe ori, transport mai rapid, mai sanatos (te mentine in forma).
Dezavantajul principal este legat de lipsa de siguranta pe soselele bucurestene. Si bineinteles, nu se preteaza la orice tip de tinuta sau ocazie de business", adauga ea.
Colegii sai incurajeaza acest obicei eco, ba chiar Valcan i-a „corupt" pe cativa dintre ei sa isi cumpere biciclete si sa adopte acest mijloc de transport. Sunt de asemenea multi oameni de business si cativa dintre clienti care ii impartasesc pasiunea. „Bineinteles ca altii privesc acest mod de transport cu scepticism."
Mihai Dudoiu incheie, inainte de a incaleca pe sa (si a merge la tribunal): „A merge pe bicicleta, chiar si in costum, nu cred ca e un lucru exotic. Celor care privesc cu neincredere le propun sa fie mai atenti la spectacolul strazii pe care-l ofera orasele Europei civilizate pentru a intelege normalitatea acestui mod de a te deplasa: Amsterdam, Paris, cu sistemul de biciclete publice VeloB, un program foarte apreciat de o comunitate pe care eu o percep a fi foarte evoluata social."
Vestea buna e ca au aparut cateva centre de inchiriere de biciclete si in Bucuresti, B' estfest are anul acesta o parcare de biciclete, iar un designer de la o companie de textile englezeasca a inventat costumul de purtat pe bicicleta: din material impermeabil si cu pantaloni trei-sferturi.