Style

În căutarea tocului perfect: Care este povestea omului din spatele Casadei, brandul care produce pantofii la care visează orice femeie

28 oct 2015 2630 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Cesare Casadei s-a născut acum 53 de ani, la patru ani după ce părinţii săi au creat prima pereche de sandale destinate turiştilor aflaţi în vacanţă pe riviera italiană. Născut în patria modei, creierul creativ al brandului de lux Casadei a îmbrăţişat moştenirea familiei şi a dus-o mai departe, fără a pierde din vedere în niciun moment sfatul tatălui său în jurul căruia a fost construită întreaga filosofie a businessului: „Nu crea pantofi în care femeile să nu poată merge.“

În 1958, într-o lume care reîncepea să guste viaţa după o lungă perioadă de războaie şi sărăcie, moda şi călătoriile mergeau mână în mână. Tot atunci, într-un mic atelier din San Mauro Pascoli, o comună de pe coasta de est a Italiei, Quinto şi Flora Casadei puneau bazele unui mic atelier de încălţăminte ale cărui creaţii i-au cucerit întâi pe turişti. Apoi, au ajuns să cucerească întreaga lume.

„Fabrica a fost întreaga viaţă a părinţilor mei, le ţinea loc de casă. Ei chiar au locuit lângă atelierul de producţie. Când eram copil, îmi amin­tesc că trăgeam un pui de somn după amiaza chiar pe stocurile de piele. Era singurul loc răcoros din fabrică pentru că pielea era ţinută, ca şi astăzi, într-o cameră întunecată pentru a nu se degrada“, îşi aminteşte Cesare Casadei.

Deşi de atunci au trecut circa patru decenii, timpul nu pare să îşi fi pus amprenta asupra fabricii, care este şi astăzi în acelaşi loc unde a fost fondată. Diferenţa este că acum 300 de oameni lucrează în producţia pantofilor Casadei care ajung în 22 de monobranduri şi în mult mai multe multibranduri din toată lumea.

În România brandul Casadei este prezent în multibrandul Dis­tinto de pe Calea Doro­banţilor, magazin controlat de familia de antreprenori Şeitan, care mai deţine şi monobrandurile Mos­chino, Brunello Cucinelli şi Ca­nali. „Povestea fabricii Casadei este de fapt povestea noastră, a familiei.“ Viaţa lui Cesare Casadei şi cea a companiei fondate de părinţii săi s-au intersectat acum mai multe decenii şi de atunci au mers mână în mână până astăzi.

„Din 1958 şi până în 2014 am trăit o adevărată aventură, a fost o călătorie minunată la care nu ne-am aşteptat. Uitându-mă în urmă cred că reţeta businessului nostru are câteva ingrediente cheie, atenţia pentru inovaţie şi pentru tehnologie, unicitatea materialelor şi măiestria artizanatului.“ Fiecare creaţie Casadei este produsă in house, cu materiale create de cele mai multe ori pentru brandul italian.

Cesare Casadei nu îşi imaginează că ar putea face altceva. Părinţii săi i-au transmis pasiunea pentru business şi astăzi Casadei este viaţa sa, după cum spune chiar el. „De când m-am născut viaţa mea s-a învârtit în jurul pantofilor. Am trăit şi am crescut într-o fabrică de încălţăminte.“

Ca adolescent a studiat în Elve­ţia, iar în anii ’70 a plecat într-o călătorie în jurul lumii, în căutare de noi orizonturi şi de libertăţi încă nedescoperite. S-a alăturat însă din nou businessului familiei în anii ’80, când abia schimbase prefixul în doi.

A lucrat iniţial în departamentul de retail, perioadă în care a înţeles mai bine clientul şi abordarea brandului faţă de produs.

Curând a devenit interesat de procesul creator şi în 1994 a preluat poziţia pe care o deţine şi astăzi, cea de creative director al Casadei.

Primele sale creaţii, realizate împreună cu zece artizani, au fost piese unisex, casual. După ani de muncă, Cesare Casadei a ajuns să creeze adevărate opere de artă, cu to­curi ameţitoare, cu design arhitectural, în culori deosebite. În spatele creaţiilor sale de astăzi stau adevărate experimente, muncă neobosită, tehnici complexe şi materiale ce nu au mai fost folosite anterior.

„Radicală, curajoasă“, glam“, aşa îşi descrie Casadei cea mai nouă colecţie, cea de toamnă-iarnă 2015-2016. Inspirat de anii ’60 şi de începuturile anilor ’70, Cesare Casadei spune despre cea mai recentă colecţie a sa următoarele: „Am vrut să fac o călătorie imaginară şi să mă las inspirat de cele mai curajoase stiluri din acea perioadă. Am vrut să aduc în prim-plan eleganţa femeilor care au pus bazele a ceea ce noi numim astăzi glamourul contemporan.“ Rezulta­tul? O colecţie care învăluie piciorul în „haine“ de piele şi blană cu design abstract şi culori tari precum mov, albastru Gotham, roşu Sassicaia şi verde crud. Pielea

neagră mată, sistemul de închidere prin cataramă şi tocurile lăcuite pentru a avea un aspect cauciucat sunt doar câteva din elementele pe care Cesare Casadei le-a folosit pentru a crea adevărate „arme de seducţie“ care confirmă încă o dată măiestria artizanilor italieni.

Deşi creează pantofi cu tocuri ame­ţitoare, Cesare Casadei recunoaşte că este obsedat de tenişi, atunci când vine vorba de el. „De regulă prefer stilul sport, dar cu accente deosebite, originale. Trebuie să îţi pui amprenta asupra hainelor.“

Designerul locuieşte în Rimini, un oraş mic din Italia, aproape de coasta de est. Şi-a stabilit casa lângă fabrică pentru că pentru el viaţa personală şi cea profesională sunt într-un dans permanent una cu cealaltă. Nu există pereţi în viaţa sa, prototipurile, materialele folosite în producţie, creaţiile, pe toate le găseşti şi acasă, şi la fabrică şi în depozitul Casadei.

„Zilele mi le petrec la fabrică unde nu fac altceva decât să îmi alimentez pasiunea de a crea pantofi pentru femei. Când pe stradă văd o femeie că îmi poartă creaţiile am senzaţia că ele prind viaţă.“ Astăzi pantofii Casadei sunt purtaţi de cliente din întreaga lume. Primul showroom Casadei a fost deschis în 1990 la Milano, iar patru ani mai târziu designerul a preluat poziţia actuală. Într-o lume în plină globalizare, pantofii Casadei sunt vânduţi în prezent de la New York la Milano şi de la Cannes în Shanghai. „Încerc să fiu prezent la toate deschiderile, însă depinde de cât de aglomerată este o anumită perioadă. Iubesc să călătoresc şi fac mult asta datorită muncii mele, dar uneori o fac şi în vacanţe.“ Destinaţia lui preferată este, fără îndoială, New York-ul, datorită energiei uimitoare pe care o transmite. Pentru că munca îi ocupă o mare perioadă din zi, spune că adevăratul lux este „să petreacă timp de calitate alături de familie şi de prieteni“. Când vine vorba de familie aminteşte entuziasmat şi că a primit recent un Apple Watch de la fiica lui. „I loved it!“, explică el. Nu la fel de entuziasmat ca atunci când vorbeşte despre pantofi, însă.