Style

Tiberiu Mercurian: Un marketing manager foarte curios

10 nov 2006 1271 afişări de Negoita Anca Maria
Din aceeaşi categorie
Tiberiu Mercurian: Un marketing manager foarte curios

Tiberiu Mercurian este marketing manager la Henkel din 2004. Pentru el, principala pasiune o reprezinta oamenii si nevoile lor. Urmeaza apoi concertele si sportul. Povestea lui Mercurian incepe prin ?96, cand a terminat ASE-ul si a primit doua burse la Universitatea din Viena - Integrarea Pietelor Europene si Marketing si Management in Comertul international. Viena a fost un mare avantaj pentru Mercurian pentru ca, "la vremea respectiva, pregatirea teoretica din tara era foarte subtire". In tara erau profesori veniti din Franta care "incepeau sa-ti povesteasca ce au citit ei din carti".
La Viena, in schimb, a avut profesori si colegi care au venit cu propria experienta, oameni din tari mult mai avansate in domenii ca marketingul si managementul. Urmarea - "Cred ca am venit cu o mentalitate putin schimbata, cu o alta perspectiva. Luasem legatura pentru prima data cu ceea ce insemna Uniunea Europeana la acea perioada (prima bursa a fost chiar pe teme de integrare europeana) si, cu cat cunosti mai mult, cu atat ti se largeste orizontul. Asa ca m-am intors in tara cu un alt punct de vedere. Imi place sa cred ca m-am dus cu ochii deschisi si m-am intors mai destept decat am plecat".
Cat despre motivul pentru care nu a ramas definitiv la Viena, marturiseste ca se simte foarte legat de Romania. "Eu provin dintr-o familie vorbitoare de limba germana, avem si ceva familie in Germania. Posibilitatea, cel putin teoretica, de a ramane in Vest a existat dintotdeauna".
Cu toate acestea, nu a cochetat niciodata cu gandul acesta, pentru ca a considerat ca locul lui este aici. "Poate ca a fost si o consecinta a felului in care am fost crescut. Ai mei au avut posibilitatea sa calatoreasca si pe vremea lui Ceausescu. Ar fi putut chiar sa ramana acolo. Din cauza asta, un factor important in a nu ramane in Vest a fost intotdeauna libertatea de a alege sau accesul permanent pe care l-am avut la strainatate. Nu era ceva interzis", povesteste Mercurian. In plus, familia si prietenii au fost intotdeauna "un carlig" care l-a tinut in Romania. "Cred ca sunt om de familie si unul care se simte foarte bine cu prietenii". Asa ca, dupa cele doua burse, s-a intors in tara. Primul job in Romania a fost acela de consultant la Delegatia Economiei Germane.
In 2000, insa, contractul cu Delegatia Economiei Germane avea sa se incheie. "La un moment dat ne-a venit un sef neamt. Era pentru prima oara cand lucram serios cu un neamt. Intr-o zi m-a chemat sa-mi spuna sa-i fac un plan de marketing pentru institutia noastra. Planul respectiv s-a rezumat numai la promovare pentru ca asta era nivelul meu de atunci, iar rezultatul nu a fost unul bun. Seful mi-a pus in vedere ca drumurile noastre se despart din momentul acela.
Ceea ce i-am prezentat eu nu era pe masura asteptarilor", isi aminteste marketing managerul de la Henkel. Dupa ce si-a negociat plecarea cu o intarziere de 3 luni, Mercurian s-a vazut nevoit sa-si caute un nou job. "La Henkel am ajuns absolut intamplator". A aflat ca firma cauta oameni si, incurajat de o colega, s-a hotarat sa trimita un CV. Dupa doua saptamani a fost chemat la un interviu pentru postul de product manager. "Am inceput sa ma interesez pe la prieteni ce inseamna product manager, cat castiga, daca are oameni in subordine". Numai ca, dupa primul interviu, i s-a spus ca pregatirea sa profesionala este zero pentru ceea ce aveau ei nevoie. Dar, "mi-au mai zis si ca le place mult de mine si vor sa lucrez pentru ei, pentru ca am potential. Aveau un post de training in marketing si ei credeau ca merita incercat".
Mercurian a acceptat postul si asta pentru ca marketingul il atragea inca de pe atunci. Pasiunea lui venea din placerea de a lucra cu oamenii. "Ma consider un om de marketing si cred ca, in aceasta meserie, prima si cea mai importanta calitate pe care trebuie sa o ai este aceea de a fi capabil sa asculti oamenii, sa incerci sa le intelegi nevoile si sa combini cumva resursele pe care le ai la indemana cu cerintele lor si astfel sa incerci sa le satisfaci doleantele". In plus, la Henkel i s-a confirmat faptul ca majoritatea companiilor mari nu cauta neaparat oameni cu o experienta profesionala extraordinara. "Dupa sase ani de zile si experienta manageriala pe care o am, pot sa spun ca nu era chiar cum credeam noi, ca trebuie sa ai experienta si ca trebuie sa stii foarte mult marketing pentru a fi angajat", spune Mercurian.
De fapt, ceea ce cautau la vremea respectiva si ceea ce cauta si marketing managerul de la Henkel, atunci cand face recrutari, nu sunt niste profesionisti in domeniu, ci oameni cu o personalitate care poate fi modelata, pentru ca, in final, conteaza foarte mult profilul uman al angajatului si mai putin cunostintele care, oricum, se pot invata. "Cred ca asta a fost si criteriul pe baza caruia am fost ales. Si as putea spune ca nu s-au inselat", marturiseste Mercurian. La Henkel a plecat de pe postul de "invatacel". Primul proiect de care s-a ocupat, si cu ocazia caruia a reusit sa-si dovedeasca abilitatile de bun organizator, a fost o actiune pe litoral, in care Henkel facea promotie timp de doua luni la produse cosmetice si detergenti.
A pus la punct un plan de bataie foarte detaliat, dupa care a mai demarat un proiect, tot in acel an, in toamna. Era vorba despre un pro-gram educational pentru copii, "Henkel in scoli". Acest proiect s-a derulat pe parcursul a trei ani. In primavara lui 2001 i s-a oferit primul brand. Era vorba despre Bref, "copilul meu de suflet". Deja ocupa pozitia de assistant product manager. In vara acelui an a primit inca doua branduri si a devenit product manager. In toamna lui 2001 au venit in Romania cativa colegi de la Viena. "Am avut niste intalniri cu ei si probabil ca i-am cucerit. Asa ca mi-au facut prima propunere de a merge la Viena sa lucrez in sediul central Henkel. O prima propunere pe care am refuzat-o, pe motiv, la vremea respectiva, ca nu sunt pregatit suficient. Am considerat ca era cam devreme. Eram ferm convins ca nu sunt copt", marturiseste Mercurian.
A doua propunere nu a intarziat sa apara. In primavara lui 2002, Mercurian a acceptat oferta colegilor din Viena si, de la 1 noiembrie, avea sa inceapa treaba in sediul central Henkel ca brand manager CEE pentru brandul Perwoll. A doua oara la Viena "a fost o experienta foarte frumoasa pentru ca, avand in vedere structura organizatorica a Henkel (in general in afara tarii se face mai mult marketing executiv, iar marketingul strategic, de produse, se face mai mult la Viena), sansa de a face si marketing strategic a fost bine-venita". Acolo a avut ocazia de a lucra cu un specialist in marketing, un manager pregatit patru ani la o companie Henkel din America. "Mi-am dat seama ca exista o mare diferenta intre marketingul facut la o scoala americana si cel din Europa. In SUA sunt oameni mult mai pragmatici, foarte concentrati pe consumator, care isi conduc afacerea urmarind foarte atent nevoile consumatorului.
In Europa suntem putin mai poeti. Tindem sa ne uitam prima data ce putem noi sa oferim si sa incercam sa ii impunem consumatorului solutia pe care noi o avem. Incercam sa-l convingem pe consumator ca ceea ce avem noi este ceea ce ii trebuie. Lucru care nu se intampla deloc in State. De fapt pe asta se bazeaza cele mai multe povesti de succes: pe cunoasterea foarte buna a clientului tau, a omului care iti plateste leafa", spune Mercurian. Experientele "vieneze" au avut parti bune si rele. Pe de-o parte era orasul minunat, multi-cultural, asa ca a avut ocazia sa mearga la foarte multe concerte, sa descopere ce este marketingul adevarat si sa viziteze cat mai multe locuri. De cealalta parte a fost insa singuratatea - "Eu m-am dus acolo cu gandul la meserie. Partea personala nu m-a interesat prea mult, am zis ca ma voi descurca eu intr-un fel sau altul. Am avut si sansa sa vorbesc limba, iar echipa de acolo era una deschisa, asa ca, intr-un final, m-am descurcat. Echipa era foarte pestrita. M-am inteles foarte bine cu ucrainenii, cu austriecii, cu sarbii.
M-am simtit foarte apropiat de sarbi, cred ca seamana foarte mult cu noi", povesteste acesta. In Viena a stat un an si opt luni - un an si doua luni a lucrat in marketing si sase luni in vanzari. "Eram foarte curios cu ce se mananca si vanzarile. Asta e poate o calitate si-un defect al meu. In general sunt un tip foarte curios", explica Mercurian, care spune ca a fost uimit cum la austrieci, "vorba spusa face, de multe ori, mai mult decat un lucru scris". In 2004 s-a intors in Romania, dupa ce a fost propus pentru functia de marketing manager. De data aceasta nu a mai refuzat. Chiar daca, si la vremea respectiva, a considerat ca este un pic devreme. Acum, Tiberiu Mercurian este parintele unui copil de 1 an si 4 luni. "Asta imi ocupa foarte mult timp. Vreau sa-i dau foarte mult timp copilului meu, sa-i dau ce am primit si eu de la parintii mei. Cred in ceea ce primesti de la parinti, in acea educatie din primii ani", spune marketing managerul de la Henkel.
Largirea familiei nu ii afecteaza deloc cariera - "cred ca voi renunta la hobby-uri, nicidecum la job". Asadar va juca probabil mai putin fotbal si mai putin tenis, nu va mai asculta atat de multa muzica si nu va mai avea timp de concerte. Are insa amintiri placute: "Billy Idol a fost "outstanding". Cred ca a fost cel mai bun concert pe care l-am vazut in viata mea. Si am fost la o multime de concerte in tara si in strainatate. E undeva acolo sus, langa Red Hot Chili Peppers".