ZF Digital ’12 prima zi: tehnologia 4G va schimba radical modul cum comunică şi relaţionează oamenii

Autori: Andreea Mindrila , Andrei Cîrchelan 17.10.2012

Cei mai influenţi manageri executivi şi antreprenori din industriile online, IT şi telecom au vorbit despre viitorul televiziunii pe telefonul mobil, despre miza trecerii la tehnologia 4G şi schimbările pe care le va produce noua tehnologie în comunicare, dar şi despre cât de adaptate sunt companiile să comunice cu clienţii şi utilizatorii din mediul online. Executivii celor mai mari companii din telecom - Vodafone, Orange şi Cosmote -, reuniţi pentru prima dată la o discuţie despre piaţa locală de comunicaţii, au fost cei care au dat startul dezbaterilor la ZF Digital '12, organizat de Ziarul Financiar.



Cea mai mare licitaţie de spectru din Ro­mânia organizată recent de auto­ri­tatea de reglementare în comunicaţii a fost subiectul care a deschis prima zi de ZF Digital '12. Executivii celor mai mari trei ope­ratori de telecom au comentat modul în care a fost organizată licitaţia şi au făcut dezvăluiri despre preţul plătit.

Iñaki Beroetta, CEO al Vodafone România, Jean-Francois Fallacher, CEO al Orange România, şi Stefanos Theocharopoulos, CEO al Cosmote & Romtelecom, spun că procesul a fost bine organizat, transparent, însă preţul plătit a fost mare pentru această piaţă.

"Miza era foarte mare, şi tensiunile erau mari înainte de început, dar a fost foarte bine. Fireşte, preţul e mare. Ştiam acest lucru, dar noi credem în potenţialul României pe viitor", a spus Beroetta.

► ZF Digital '12: investiţiile vor continua în telecom, în ciuda crizei europene; preţurile rămân jos

În urma licitaţiei pentru spectru derulată de ANCOM, Cosmote, Orange, RCS&RDS, Vodafone şi 2K Telecom vor plăti în total 682,14 milioane euro.

Defalcat, Vodafone România va plăti 228,52 milioane euro, Orange România 227,14 milioane euro, Cosmote România 179,88 milioane euro, RCS&RDS 40 milioane euro, iar 2K Telecom 6,6 milioane de euro.

Jean-Francois Fallacher, CEO al Orange Ro­mâ­nia, a afimat de asemenea că preţul a fost mare, in­ves­tiţia fiind motivată şi de faptul că compania va rămâne în România pentru o perioadă îndelungată de timp.

StefanosTheocharopoulos, CEO al Cosmote & Romtelecom, a comentat că dispune de resursele financiare pentru plata licenţei. "În spatele nostru e un grup mare, deci vom avea banii pentru licenţe. În plus, am făcut deja planurile, avem investiţiile, suntem pregătiţi şi aşteptăm să intrăm în posesia licenţei".

În cadrul dezbaterii din prima zi a fost anunţată o tranzacţie. Muvix.ro, site-ul unde cinefilii pot vedea online filme sub licenţă produse de Studiourile Disney şi de alte case de producţie independente, a fost cumpărat de Romtelecom, a treia mare companie de pe piaţa locală de telecom. Muvix a fost lansat in decembrie 2009 de MediaPro Interactive, fosta divizie de online a Mediafax Group. "Romtelecom va prelua conţinutul de pe Muvix, care va fi integrat în platforma în Dolce TV", a afirmat Orlando Nicoară, directorul general al Mediafax Group (foto primul din stânga), în cadrul conferinţei ZF Digital '12, fără să precizeze valoarea tranzacţiei.

În replică, preşedintele autorităţii de reglementare în comunicaţii Cătălin Marinescu a declarat: "Înţeleg că operatorii se plâng că preţul licenţelor este ridicat, dar dacă au participat şi au decis să achite acest preţ, înseamnă că au făcut nişte calcule şi au considerat că este oportun să cumpere".

Despre implementarea tehnologiei 4G, şeful Vodafone a comentat:

"Sunt ocazii uriaşe pe 4G şi nu cred că are legătură cu preţurile pe voce. Industria va avea o schimbare semnificativă în felul în care noi şi clienţii vedem produsele".

Dan Bulucea, şeful Google România, a anunţat că în România compania a avut una dintre cele mai mari creşteri din regiune şi a atras atenţia că segmentul de comerţ online mai are de recuperat pe piaţa locală.

"Orice se poate vinde în lumea asta, mai devreme sau mai târziu se va vinde online. Mă aşteptam la diverse magazine care să se poată diferenţia într-un fel sau altul. Există investiţie şi creştere, dar la e-commerce România e în urmă şi trebuie să sărim etape şi să avem o creştere mult mai sănătoasă."

Florin Talpeş, directorul executiv al companiei de furnizare de soluţii de securitate IT Bitdefender, a declarat în cadrul ZF Digital '12 că în ceea ce priveşte listarea companiei aşteaptă să vadă cum se termină cazul Sima.

"Când vorbim de listare vorbim de valoarea companiei, iar aceasta depinde de venituri şi de profit. Valoarea companiei este dată de ceea ce ai unic pe piaţă, de ce aduci nou, şi asta e cartea pe care o jucăm acum, virtualizarea."

Severina Pascu, directorul executiv al UPC România, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de comunicaţii, a declarat că venitul mediu pentru abonat a crescut în ultimul an datorită dezvoltării portofoliului de servicii al companiei.

Radu Enache, directorul HP România, a fost de părere că zona produselor enterprise a fost afectată de con­textul economic dificil din plan european în acest an.

"Zona cea mai afectată a fost cea a produselor en­ter­prise, unde investiţiile au fost limitate. Com­por­tamentul companiilor private este previzibil, pentru că au strategii pe termen lung. Acest com­portament s-a manifestat prin investiţii foarte serios chibzuite, care să scadă costurile sau să crească competitivitatea."

Forumul ZF Digital '12, organizat de ZF cu susţinerea Vodafone, Intel, UPC, Lenovo, Schoen­herr şi Noerr, va continua astăzi, când vor vorbi printre alţii şi Călin Fusu, CEO la Neogen, Gabriel Ghiţă, business development manager CEE la MasterCard Europe, Cătălin Creţu, director general la VISA, şi Adrian Cioroianu, business development manager la Intel Corporation.

Jean-François Fallacher - CEO, Orange România

Stefanos Theocharopoulos - CEO, Cosmote & Romtelecom

Iñaki Berroeta - CEO, Vodafone România


Raed Arafat, fondatorul SMURD

Toată lumea, inclusiv UE, spune că trebuie folosită telemedicina pentru a îmbunătăţi asistenţa de urgenţă.

Utilizarea de fişiere electronice şi telefoane mobile pentru fişierele electronice este răspândită în lume.

Va deveni răspândită şi în România prin viitoarea implementare a cardului de pacient, dar există anumite reguli care trebuie respectate, pentru că datele pacientului sunt confidenţiale şi această confidenţialitate trebuie protejată.

Folosirea smartphone-ului cu cardul de pacient şi cu datele pacientului este viitorul, dar România face acum primii paşi prin crearea fişei electronice, după care se poate uita la soluţii de combinare cu smartphone-urile.

Avem un proiect-pilot deja pentru zone rurale şi tratament de bază.

Proiectul este foarte important pentru noi, pentru că ne va ajuta să ne conectăm la oamenii şi doctorii din zonele îndepărtate, care au nevoie de consultaţii.

Avem un proiect pentru zone din Delta Dunării, în colaborare cu SUA. Studiul ne va arăta unde avem nevoie să introducem acest sistem şi dacă este fezabil.

Telemedicina permite existenţa unui doctor "virtual" în fiecare ambulanţă. Avem unele ambulanţe cu doctori, dar majoritatea sunt fără doctori. Am introdus transmisiunea video, care e testată momentan, dar se dovedeşte foarte utilă. Vom putea evalua locul unui accident şi dacă e nevoie de alte ambulanţe.


Dan Bulucea - CEO, Google România

Foarte puţine dintre companiile care au site în România au şi o variantă pentru telefoanele mobile. O mare parte din companiile cu care lucrăm în România nu au nici măcar website. Majoritatea utilizatorilor de smartphone, când accesează un site, se aşteaptă să fie optimizat pentru smartphone.

Căutările pe mobil se dublează de la an la an. La săptămână, procentul căutărilor de pe mobil este mai mare decât cel al căutărilor de pe desktop. Aici intră şi weekendul, când oamenii intră pe net mai mult de pe mobil.

Avem planuri mari. Tot ce am făcut până acum e foarte puţin. Avem planuri foarte mari, în două direcţii: către utilizatori - servicii localizate, foarte utile - şi către business - punerea în valoare a online-ului mai are încă mult potenţial.

Pe piaţa de publicitate, toţi jucătorii sunt în creştere. Credem că mediul online este al doilea mediu de promovare în România după TV.

Orice se poate vinde în lumea asta, mai devreme sau mai târziu se va vinde online. Mă aşteptam ca diverse magazine să se poată diferenţia într-un fel sau altul. Există investiţii şi creştere, dar la e-commerce România e în urmă şi trebuie să sărim etape şi să avem o creştere mult mai sănătoasă.

Lupta patentelor e o luptă modernă în IT&C la acest moment. Proprietatea intelectuală şi protecţia proprietăţii intelectuale, sunt extrem de importante, la fel cum e şi deschiderea, transparenţa şi capacitatea de a inova.

Florin Talpeş - CEO, BitDefender

Ceea ce contează este să cucereşti piaţa. Ne alegem un segment şi încercăm să cucerim piaţa pe zona respectivă. Europa de Vest, SUA şi Japonia sunt principalele pieţe pe care ne focalizăm. Sper ca în curând să vă dăm veşti bune privind clienţi şi organizaţii mari. Pe zona de online, veniturile au crescut cu 30%. Piaţa românească a crescut foarte mult în acest an pe partea de online.

Nu te uiţi strict la Google, ci te uiţi la ceea ce folosesc utilizatorii şi te duci după ei. Dacă ei folosesc Facebook, Twitter, acolo te vei duce şi tu. Acum, în mod cert, Google domină acest spaţiu.

În ceea ce privesţe dezvoltarea de produse software, acestea sunt create 100% în România. Vorbim de inovaţie românească. Încercăm să menţinem în România partea de cercetare şi dezvoltare. Echipa din România este formată din 300-400 de oameni în Bucureşti, Iaşi, Cluj, Timişoara. Echipa de la Iaşi este cea mai mare, peste 100 de persoane, iar cea de la Cluj se caracterizează prin genialitate. În SUA, circa 30% din device-uri sunt infectate de viruşi, în România şi Coreea de Sud ponderea depăşeşte cu mult 50%.


Cătălin Marinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM)

Lucrul la licitaţia ANCOM a început acum doi ani. În paralel, s-au făcut alţi paşi. Constrângerile de timp ne-au obligat să facem multe lucruri în haos, în echipa ANCOM şi fără consultanţi mari. Ne-am dorit să lucrăm cu consultanţi internaţionali, dar nu aveam timp să ducem la capăt procedura de selecţie a consultantului, pentru că unele licenţe expirau la sfârşitul acestui an. Este o perioadă economică dificilă, e foarte greu să intri acum pe o piaţă ca a României ca operator nou şi să te aştepţi să fii printre primii doi. Licitaţia a întărit competiţia, acum avem operatori care pot lupta de pe poziţii oarecum egale.

Modalitatea de atribuire a licenţelor trebuie să se simplifice. Să nu facem proceduri complicate, cu resurse mari, după care să concluzionăm că nu există ofertanţi.

Mai avem o bandă, cea de 450, care acum e utilizată de Zapp. După finalizarea evaluării acestei benzi vom porni procedurile şi pentru celelalte benzi disponibile. Eu cred că scăderea nu va continua în piaţă. Probabil vom avea cifra de anul trecut, de 3,6 miliarde.


Severina Pascu - CEO, UPC România

Netcity e un efort pentru toată lumea, enorm pentru noi, atât operaţional, cât şi financiar, e ca şi cum ţi-ai construi o reţea dublă, pentru a o demonta pe cea iniţială. Dacă punem lucrurile într-un context mai larg, la nivel european penetrarea internetului e o prioritate şi o zonă de creştere economică.

Cred că televiziunea HD va fi vedeta portofoliului nostru, alături de Fiber Power. Ne aşteptăm la o dublare a vânzărilor HD anul viitor. Portofoliul nostru e complet digital acum. Vânzările de wi-fi vor înregistra şi ele un trend crescător.

Bucureştiul este piaţa cu potenţialul cel mai mare. La nivel de client, piaţa a atins un nivel superior în termeni de volum. Pe segmente, oportunitatea vine din internet, segmentul cu creşterea cea mai mare.

Principalele ameninţări la adresa UPC sunt contextul macroeconomic, pentru că diminuează abilitatea clienţilor noştri de a folosi servicii cu valoare adăugată, şi politicile fiscale, care în perioade dificile pot fi apăsătoare.


Cristian Dima, consultant financiar şi auditor la Noerr Finance & Tax

Până acum au existat scheme de ajutor de stat care targetau domeniul productiv. Noua schemă caută să stimuleze domeniul IT&C, inclusiv cercetare şi dezvoltare.

La ajutoarele de stat, Guvernul se comportă ca o bancă, care vrea să se asigure că primeşte înapoi taxe plătite de beneficiarul ajutorului de stat. Condiţia este ca pe perioada de monitorizare, de cinci ani, să se achite valoarea ajutorului de stat şi să se plătească ceva suplimentar.

În permanenţă Ministerul Finanţelor are de analizat 30-40 de proiecte. În trei luni ne aşteptăm să fie minimum cinci beneficiari. Chiar în hotărârea de guvern se menţionează că numărul total de beneficiari e estimat la zece.

Aplicarea pentru schema de ajutor de stat trebuie făcută până la finalul lui 2013. Sunt companii care sunt deja în stadiu avansat cu documentaţia şi au aşteptat publicarea deciziei.

Radu Enache, CEO HP România

În România vrem să dezvoltăm biroul comercial şi capacitatea de integrare de proiecte, şi să investească în knowhow.

A fost un an dificil, din cauza contextului economic internaţional. Zona cea mai afectată a fost cea a produselor enterprise, unde investiţiile au fost limitate. Comportamentul companiilor private e previzibil, întrucât au strategii pe termen lung. Comportamentul lor s-a manifestat prin investiţii foarte serios chibzuite, care să scadă costurile sau să crească competitivitatea.

Este nevoie de o responsabilizare mai mare în sectorul public faţă de investiţiile în IT. Dacă s-a acceptat un sistem IT, toţi funcţionarii trebuie să îl folosească, iar performanţa lor să fie evaluată şi pe acest criteriu.

Agilitatea cu care se ajunge de la proiect la implementare este un alt element de schimbat. Uneori durează şi ani de zile. În sectorul public nu ai sentimentul că există un nivel înalt de realizare a proiectului într-un anumit timp, cu rezultate din cele mai bune.


Tim Stevens, editor-chief la revista Engadget

Ritmul de dezvoltare al pieţei smartphone-urilor este extrem de rapid la nivel mondial. Telefoane şi tablete de acum 12 luni sunt învechite cu o generaţie sau două. Utilizatorii sistemului iOS sunt mult mai activi decât utilizatorii Android, consumă mai mult conţinut.

Producătorul Blackberry nu a mai scos telefoane noi de aproape un an, iar cota de piaţă este în scădere. În schimb, utilizatorii sunt foarte loiali, iar telefonul este concentrat pe productivitate. Blackberry 10 va fi foarte bun, iar utilizatorii sunt deschişi la aplicaţii premium. Producătorul oferă o garanţie de 10 mii de dolari pentru dezvoltatori, ceea ce înseamnă că dacă dezvoltatorul nu câştigă această sumă, i-o va oferi producătorul.

Costi Mocanu - Head of Voyo, VP CME

Utilizarea serviciilor de plată, a cardului, aici mai avem paşi importanţi de făcut. România e bine plasată în privinţa folosirii serviciului de plată cu cardul. Dintre toate ţările în care e prezent CME, în România avem cele mai multe plăţi cu cardul.

Voyo va fi brand-ul în care CME îşi aşază platforma de paid services.

Asta nu înseamnă că luăm aceşti bani. Înseamnă că aceşti oameni au venit pe platformă şi am interacţionat cu ei. Ca număr de abonaţi avem 78.000 în toate ţările. Cei mai importanţi driveri ai consumului sunt producţiile locale, pe care noi le realizăm.


Cătălin Clemente, director de marketing la SeeNow

Asistăm la o invazie a device-urilor de tip smartphone, care duc obiceiurile de consum ale utilizatorilor în altă zonă. Nu mai contează pe ce suport vine conţinutul. Important e switch-ul tehnologic. Noi, am avut surpriza că oamenii se uită pe smart TV la canale TV.

E un întreg ecosistem: furnizorul de content, serviciul care monetizează, reţelele care asigură acces la utilizator, şi până la urmă toată lumea trebuie să ţină cont de acest ecosistem. Companiile-pirat vor putea să fie închise tehnologic.

Conţinutul nu garantează faptul că vor veni oameni. Pot fi probleme cu accesibilitatea pe platformă. Lucrurile se vor ajusta pe măsură ce progresăm cu toţii. Oferta de content pe platforme este una complementară.


Ovidiu Ghiman - director executiv, strategie comerical şi residential, Romtelecom

Serviciul video e foarte important. Partea de furnizare de servicii TV în online e o extensie normală, venită odată cu schimbarea modului în care consumă clienţii conţinut. Vine şi ca rezultat al abordării inovatoare pe care furnizorii de telecom o au în serviciile oferite clienţilor. Conţinutul exclusiv e extrem de important, live sau nu, în a genera consum plătit de video peste internet.

Dacă vorbim despre ce rol joacă consumul video pentru utilizatorii de internet, el e azi cea mai importantă componentă în experienţa utilizatorilor de internet. Ei folosesc bandă foarte mare pentru a accesa video. Toţi operatorii gândesc deja în termeni de trafic video estimat în perioada următoare.


Todi Pruteanu - Business Strategy Manager, Microsoft România

Microsoft se comportă ca un start-up în anumite privinţe. Lansează produse în anumite pieţe, după care în funcţie de evoluţie merge în mainstream.

Care sunt blocajele pentru inovaţiile dezvoltatorilor în România: e nevoie de fonduri şi de acces la resurse. Dar un alt enabler bun este talentul. Avem mulţi oameni talentaţi, dar foarte puţini gândesc produsul în termeni economici, în termeni de client, piaţă, targetare. Studenţii de economie trebuie să îşi unească forţele cu programatorii, astfel încât să se lanseze start-up-uri de succes.

În România avem oportunităţi majore.

Caut să investesc într-o companie locală.


Claudiu Paraschiv - Head of TV technologies, CME

Creşterea consumului de internet va prilejui apariţia unui nou tip de operator pe piaţă, care va fi un intermediar între furnizorii de conţinut şi utilizatori.

În România, cu infrastructura locală, putem asigura un număr simultan de aproape 40.000 de utilizatori. Consumul va rămâne 50%-60% pe PC. Smart TV va trece pe locul doi, după care vor fi consolele, tabletele, mult mai puţin pe smartphone-uri, din cauza ecranului mic.


Sorin Manea - Telecom Division Manager, Samsung

Ce vreau să menţionez este că unul dintre motivele pentru rezultatele bune înregistrate de Samsung este prezenţa locală. Fără aceasta nu am putea pregăti aplicaţii şi conţinut local, care adaugă valoare produselor.

Noi am lansat anul acesta şi anii anteriori concursuri locale şi globale, pentru câştigători am plătit mii de euro în premii, iar pentru aplicaţia câştigătoare am oferit promovare la nivel global. Prin canalele noastre, cu o aplicaţie bună, poţi ajunge la nivel global.

Aş cumpăra Google.