La revedere Dacia Logan, maşina de la Piteşti care a revoluţionat industria auto. Logan 2 intră pe ultima sută de metri

Autor: Bogdan Alecu 24.04.2012

Dacia Logan, "pariul nebun" al lui Louis Schweitzer, din gama căruia s-au produs peste 1,5 milioane de unităţi în opt ani, care a adus francezilor venituri de aproape 15 mld. euro şi care a dus Dacia la 8% din exporturile României, se pregăteşte să devină istorie.



Producţia actualei generaţii a modelului Logan se va opri definitiv în luna decembrie a acestui an, odată cu pornirea celei de-a doua generaţii, cunoscute până acum sub numele de "proiectul X52".

Lansarea lui Logan în iunie 2004 a reprezentat momentul în care România a ajuns pe harta europeană a centrelor de producţie auto, iar la opt ani de la acel moment Dacia a ajuns să aibă 8% din exporturile ţării, majoritatea către Europa de Vest, dar şi 3% din Produsul Intern Brut al României. Din 2004 Logan a ajuns să fie comercializat în întreaga lume atât sub brandul Dacia, cât şi Renault, Nissan sau Mahindra în India, fiind automobilul care a creat segmentul "low-cost" pe care niciun alt constructor auto nu a mai intrat.


Ce este "Loganizarea"?

Întrebarea anului: depăşeşte Dacia afacerile Petrom?


Proiectul X90, devenit ulterior Logan, a fost demarat în 1998 când Louis Schweitzer, directorul general al Renault de atunci, evoca ideea unui automobil simplu, fiabil, economic, pentru ţările emergente, de două ori mai ieftin decât un Renault Clio, modelul de clasă mică al constructorului francez.

Decizia de a proiecta şi produce maşina de 5.000 de dolari, devenită ulterior de 5.000 de euro, i-a determinat pe francezi să cumpere 51% din Automobile Dacia în 1999 pentru ca ulterior să ajungă la aproape 100%.

"Semnalul" lansării viitorului Logan 2, despre care francezii de la Renault nu au spus deocamdată mai nimic, este dat de modernizarea liniilor de producţie din cadrul uzinei de la Mioveni.

"Uzina de la Mioveni are în pregătire noi proiecte, vehicule şi organe mecanice. Pentru industrializarea acestor proiecte sunt prevăzute investiţii importante. Dintre lucrările în curs putem menţiona extinderea clădirii Presaj sau extinderea turnătoriei de aluminiu. Referitor la valoarea investiţiilor sau lansările de noi modele, acestea vor fi comunicate la momentul oportun", au declarat oficialii din cadrul Direcţiei de Comunicare a Automobile Dacia.

Potrivit declaraţiilor anterioare ale lui Jerome Stoll, directorul de vânzări al Renault, noul model Logan ar putea fi lansat pe piaţă la sfârşitul acestui an sau începutul anului viitor.

În cadrul Salonului Auto de la Geneva din primăvara acestui an, oficialii Renault nu au oferit detalii despre Logan 2, aceştia fiind "concentraţi" asupra monovolumului Dacia Lodgy, primul model din gamă care va fi produs exclusiv în afara României, la noua uzină din Tanger, Maroc.

În toamna acestui an, în cadrul Salonului de la Paris, Dacia va lansa noul Sandero facelift, versiunea restilizată a modelului de clasă mică, dar şi Dokker, un vehicul recreaţional care va fi asamblat tot în Maroc. În ceea ce priveşte Logan 2, oficialii Renault au spus doar că "va urma", fără să pre ci zeze momentul lansării. Vedeţi aici efectul Maroc asupra producţiei de la Mioveni.

Modelul Logan a fost lansat pe piaţă în anul 2004, iar Sandero se vinde în România din vara lui 2008.


Primul model care face trecerea la "noua generaţie" a modelelor Dacia este Lodgy, care are doar 55% din componente comune cu cele de pe platforma Logan. Spre comparaţie, SUV-ul Duster lansat în 2010 are aproximativ 70% din componente comune cu cele ale unui Sandero. În acest caz, viitoarea generaţie componente comune cu actualul model.

Lodgy face trecerea către Logan 2

Lansarea recentă a modelului Dacia Lodgy, care introduce noi elemente tehnice în gama Dacia, face pentru Renault trecerea către viitoarele modele produse la Mioveni. Cu acest model, compania franceză atacă în principal piaţa vestică, în timp ce în Europa de Est piaţa va trebui să fie creată.

Arnaud Deboeuf, director program entry în cadrul Renault Group, a vorbit într-un interviu acordat ZF despre potenţialul de piaţă pe care îl are Lodgy şi asemănările cu modele anterioare din gama de la Mioveni. La fel ca şi în cazul modelelor Dacia actuale, şi pentru Lodgy s-a urmărit o modificare cât mai redusă a platformei tehnice, utilizându-se cât mai multe componente comune cu cele de la automobilele deja existente.

Atunci când a fost lansat Duster, aproximativ 70% din componentele acestuia erau comune cu cele de pe Sandero. Acum cu Lodgy, acesta fiind un monovolum, francezii au reproiectat toată partea de sus a maşinii şi au introdus un compartiment motor de nouă generaţie, care va fi utilizat şi la reînnoirea gamei Dacia. Aproximativ 55% din componentele Lodgy sunt preluate de la platforma Logan.

Este o fază de tranziţie deoarece venim cu noi motoare, noi echipamente şi noi elemente de siguranţă precum cel pentru reducerea impactului cu pietonii, potrivit declaraţiilor anterioare ale lui Arnaud Deboeuf.

Logan 2, imbold pentru exporturi

Odată cu lansarea lui Logan 2 şi exporturile Dacia ar trebui să accelereze, în condiţiile în care noua generaţie va fi proiectată pentru a atrage şi clienţii vest-europeni, nu doar pe cei de pe pieţe emergente. În prezent Logan reprezintă aproximativ 15% din exporturiile de autoturisme ale constructorului, dublu faţă de anul trecut, creştere venită pe fondul cererii mai mari din afara Uniunii Europene.

Exporturile Logan în afara Europei au ţinut Dacia "pe plus" în primele două luni

Creşterea producţiei Dacia aproape de capacitatea maximă a uzinei de 350.000 de unităţi anual, dar şi scăderea cotei vânzărilor din România au dus la tripla rea cotei constructorului de la Mioveni din totalul exporturilor României în ultimii cinci ani. La nivelul anului trecut cele aproape 300.000 de autovehicule Dacia, în valoare de aproape 3,6 mld. euro, conform calculelor ZF, au reprezentat 7,9% din totalul exportu rilor de 45 mld. euro ale României.

Mai mult, dependenţa României faţă de investiţiile francezilor nu ţin numai de exporturi, ci şi de locuri de muncă. Spre exemplu, în afară de cei 13.500 de angajaţi ai uzinei Dacia, pe piaţa locală alţi 100.000 de oameni sunt angajaţi la furnizorii Dacia, care nu produc componente doar pentru uzina de la Mioveni, ci şi pentru export.

Astfel, dacă Renault ar retrage investiţia din România, nu ar avea impact doar asupra exporturilor, ci asupra întregii economii, fiind vizate peste 100.000 de familii direct afectate de o asemenea măsură.