Arts & Design

Design de inspiraţie nordică

18 dec 2013 1501 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Timpul pieselor grele a trecut. Spaţiile devin  aerisite, nebănuit de funcţionale, materialele sunt pure. Un vânt de inspiraţie nordică a început să sufle puternic anul acesta, dar este îmblânzit de un spirit ludic care transformă urşii în biblioteci şi copacii în cuiere.

„Designul nordic este din ce în ce mai popular şi la noi deoarece este caracterizat de funcţionalitate, căldură şi eleganţă. A trecut vremea în care ne amenajam locuinţele cu obiecte masive, într-un stil încărcat, fără să putem folosi cu adevărat mobilierul din casă. Trendul este acum de a analiza foarte bine nevoile şi de a ne rezuma la lucrurile care cu adevărat ne sunt de folos. Less is more“, spun reprezentanţii BoConcept.

Astfel, la început de an designul nordic aduce o „curăţare“ bine-venită a spaţiului intim prin eliminarea elementelor de umplutură şi păstrarea obiectelor utile. Una dintre propunerile BoConcept în acest sens este fotoliul Imola.

„În orice locuinţă trebuie să existe un colţ de linişte unde să îţi poţi citi cartea preferată în puţinele minute pe care le ai libere după o zi agitată de lucru. Acest fotoliu este perfect pentru a te cuibări şi relaxa şi poate fi personalizat cu diferite tipuri de tapiţerii din material textil sau piele. Fotoliul Imola are un design emblematic, ideea pentru forma sa pornind de la modelul unei mingi de tenis“, spun reprezentanţii BoConcept.

Lumina este un alt element central în designul nordic, înverşunarea acestor popoare de a capta cât mai mult din puterea soarelui fiind perfect justificată. În miez de iarnă, pasiunea pentru lumină este uşor de înţeles chiar şi pentru locuitorii unor tărâmuri mai însorite.

„În 2014, designul de inspiraţie nordică se menţine puternic în trend, şi asta datorită preocupării acute pentru materialele naturale, reciclare, ecologie şi întoarcerii la origini. Bazat pe linii curate, simple, nuanţe neutre, spaţii aerisite, suprafeţe, materiale şi texturi ce amplifică lumina naturală, designul nordic înseamnă mariajul frumosului cu formele organice şi funcţionalitatea“, spune Mihai Gurei, managing director al showroom-ului de design Intro.

Printre propunerile Intro se numără sfeşnicul Heima creat pentru Normann Copenhagen, brand de design danez stabilit în 1999.

„În mitologia scandinavă Heima semnifică ideea de acasă, dar totodată este numele dat de designerul Francis Cayouette sfeşnicului creat pentru Normann Copenhagen. Heima are patru braţe şi este produs din fontă în stilul minimalist specific nordicilor. Designerul afirmă ca a fost tot timpul fascinat de tradiţia scandinavilor pentru păstarea focului viu în casă şi de utilizarea fontei în artă şi design. Aşadar, Heima reprezintă un tribut adus tradiţiei nordice“, explică Mihai Gurei.

O altă propunere este cuierul în formă de copac care-şi întinde braţele să adăpostească haine, pălării sau genţi.

„Îşi găseşte un mediu prielnic atât pe hol , cât şi în dormitor ca suport pentru combinaţii de articole vestimentare inspiraţionale. Nu necesită udare“, da asigurari reprezentantul Intro. Preţul unui astfel de cuier porneşte de la 1.495 de lei cu TVA.

Designul nordic este departe însă de a fi un concept rece, chiar dacă liniile sunt simple, de multe ori un spirit creativ ludic făcându-şi simţită prezenţa. Este şi cazul ursului-bibliotecă propus de Atelierul Anda Roman.

„Joe Polar Bear, creat de către designerul francez Benoît Convers arată ca un urs polar, dar se poartă ca o bibliotecă. O piesă ludică, amuzantă ce schimbă paradigma pieselor de mobilier cu aceeaşi funcţiune. O piesă de mobilier iconică ideală pentru living, birou sau camera copiilor“, spune Sorana Buzinschi, arhitect în cadrul Atelierului Anda Roman. Preţul acestui obiect este de 2.500 de euro.

Cum designul nordic este caracterizat prin linii curate, trendul este permisiv, aşa că uşor pot fi încadrate şi câteva piese statement. Unii sunt de părere că este chiar obligatoriu ca acestea să existe.

„Într-un decor minimalist, accentele puternice ies la suprafaţă, iar în anul 2014, cultul personalităţii este, şi el, mai puternic în trend ca oricând“, mai spune Mihai Gurei.

Miruna Ardelean, arhitrect în cadrul Class Living, crede la rândul ei că o piesă statement poate fi punctul de pornire al unei întregi regii de amenajare a spaţiului interior.

„Este suficientă o singură piesă statement, în jurul căreia se va construi restul decorului. Aceasta poate fi o masă mare din lemn cu un top special sculptat în lemn în jurul căreia pot fi plasate scaune cu design modern, tocmai pentru a scoate în evidenţă valoarea mesei. Un alt must-have al anului 2014 sunt piesele de mobilier sau accesoriile supradimensionate. Pentru a fi în trend, este suficientă o singură astfel de piesă. În living poate fi un fotoliu, cu spătar înalt şi cu forme speciale care să domine restul pieselor de dimensiuni obişnuite, fiind în acelasi timp centrul de interes al încăperii“, spune Miruna Ardelean.

Potrivit acesteia, modelul ţărilor scandinave susţine un stil simplu şi personalizat, care să nu deranjeze, dar care să impresioneze mereu.

„Acest model de amenajare mizează pe o atmosferă care să-ţi ofere siguranţă, iar acest lucru este pus în evidenţă prin culori, dar şi prin accesoriile calitative, durabile. De aceea se pune mare preţ pe materialele naturale, de la ţesături până la piesele de decor şi de mobilier. Este un stil simplu de amenajare, dar plin de farmec“, a mai precizat Miruna Ardelean.

Potrivit acesteia, paleta de culori predominantă trebuie să pună în evidenţă lumina, prin urmare nuanţele pastelate şi cât mai naturale în combinaţie cu alb, gri până la negru sunt cele mai potrivite.

Printre propunerile Class Living se numără fotoliul Camille, cu o structură din lemn de nuc şi cu tapiserie de piele sau din ţesături, cu un preţ de pornire de 1.997 de euro. Biblioteca Zeus, care are un preţ de pornire de 1.730 de euro, poate sta uşor lângă acest fotoliu ţinând cont de formele minimaliste.

„Designul nordic se referă la designul anilor ’50 din Danemarca, Suedia şi Norvegia care a pus accent nu pe opulenţă şi bogăţie, ci pe forme funcţionale şi simţ practic. De asta place designul nordic fiindcă îi simţi funcţionalitatea“,  crede Şerban Gabriel Cismărescu, director general al Innova Interiorism.

Printre recomandările Innova pentru un interior în stil nordic se numără fotoliul Egg sau canapeaua Favn cu preţuri ce încep de la 4.000 de euro în sus. ­

Citiţi mai multe in ediţia de ianuarie/februarie DA Premium ce apare vineri, impreuna c​u Ziarul Financiar, pentru abonaţi.