Arts & Design

Infinitul şi genţile LV. GALERIE FOTO

14 oct 2012 356 afişări
Din aceeaşi categorie

Din 1997, de când Marc Ja­cobs a fost numit directorul artistic al brandului, Louis Vuitton s-a asociat din ce în ce mai mult cu arta contemporană lansând adevărate piese de colecţie.

În 2001 Jacobs a colaborat cu artistul Steven Sprouse, care a acoperit monograma LV în graffiti, în 2003 artistul japonez Takashi Mura­kami reinventa mono­grama multi­coloră, iar la câţiva ani distanţă, artistul Richard Prince acoperea genţile Vuitton cu vopsea spray şi logo-uri urbane.

Anul acesta a venit rândul unei alte artiste controversate, Yayoi Kusama, iar Louis Vuitton s-a asociat cu prima retrospectivă dedicată artistei japoneze. Expoziţia care invită vizitatorii să se imerseze într-o lume psihedelică de buline a călătorit de la Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia în Madrid la Centre Pompidou din Paris, s-a oprit la Tate Modern din London doar pentru a ajunge în iulie la Muzeul Whitney din New York City.

Marc Jacobs, la rândul său colec­ţionar de artă contemporană, a întâlnit-o pe Kusama pentru prima oară în 2006, în Tokyo. "M-au impre­sionat caracterul obsesiv şi inocenţa lucrărilor sale şi faptul că reuşeşte să împartă tuturor viziunea sa asupra lumii" , spune designerul.

Kusama a admirat la rândul său puterea creativă a lui Jacobs, mai ales că o parte din performance-urile sale examinează atât corpul, cât şi hainele. "Am fost fericită când m-a vizitat în atelier, am făcut atuni o poză împreună cu el, pe care o am şi acum pe peretele studioului", spune artista.

Punctul de pornire al colecţiei a fost obsesia şi producţia în serie. Produsele iconice ale brandului Louis Vuitton precum accesorii din piele, ţinute ready to wear, ceasuri şi bijuterii au devenit astfel suport pentru imprimeurile repetitive ale lui Kusama, reinterpretând cele mai emblematice lucrări ale artistei obsedate de infinit.

Tratate cu nuanţe hibride, bulinele par că acoperă accesoriile dincolo de formele lor materiale, până undeva în infinit. Joaca artistei cu dimensiuni, culori şI densităţi exprimă o infinitate de posibilităţi, iar formele fără în­ceput şi fără sfârşit conduc ochiul către un joc stroboscopic iluzoriu.

Lucrările artistei sunt expuse în momentul de faţă şi în vitrinele Louis Vuitton din lumea întreagă, chiar şi în Bucureşti, în magazinul din The Grand Avenue.

Unele vitrine prezintă sculpturi în formă de "nervuri" biomorfice inti­tulate "beginning of the universe"; flori ce poartă numele "eternal blooming flowers in my mind" şi în special buline roşii pe fundal alb printre care se discern siluete pe care artista japoneză le-a denumit "self-obliteration" .

Pentru Kusama care-şi vede viaţa ca "un punct pierdut printre alte milioane de puncte", colaborarea cu Louis Vuitton îi va permite să răs­pândească bulinele peste tot în lume împreună cu mesajul "Love Forever".

"Prin această colaborare va creşte audienţa atât pentru lucrările sale, cât şi pentru arta contemporană în general", spune Marc Jacobs.

Originea bulinelor în arta lui Yayioi Kusama este o halucinaţie pe care artista a avut-o la o cină: imprimeurile roşii florale de pe faţa de masă au început să se întindă pe pereţi, podea şi chiar pe propriul corp.

Artista, născută în 1929, a folosit de atunci toate mediile artistice la îndemână - de la sculptură, pic­tură, film, fotografii, performance şi literatură - pentru a transpune dezorientarea simţită. Lucrarea care a făcut-o cunoscută este Infinity Nets realizată în 1950, iar în 1958 artista expunea deja în New York, alături de Andy Warhol şi Donald Judd, artiştii reprezentanţi ai pop art-ului american. Din 1973, anul întoarcerii sale în Japonia, Yayioi Kusama locuieşte într-un azil psihiatric pe fondul obsesiilor sale, însă merge în fiecare zi în atelier pentru a lucra. Artista japoneză a ajuns faimoasă în toată lumea începând cu 1980 după ce a expus la Bienala de la Veneţia, cea mai importantă bienală de artă contemporană din lume, la MOMA în New York şi la Maison de la Culture du japon din Paris.