Arts & Design

Marile puteri investesc miliarde de dolari în avioane invizibile. Cine va domina aerul în următoarele decenii? - GALERIE FOTO

11 feb 2012 3126 afişări de Gabriel Razi
Din aceeaşi categorie

Americanii, ruşii, indienii, japonezii şi chinezii lucrează în prezent la proiecte pentru avioane de vânătoare de ultimă generaţie (a cincea). Atât proiectanţii americani cât şi cei de la Moscova sau Beijing încearcă să scoată pe porţile fabricilor avioane de vânătoare invizibile pentru radar în condiţiile zborului supersonic şi totodată vizează implantarea la bord de gadget-uri ce vor avea rolul de a ajuta piloţii pe câmpul de luptă, scrie publicaţia Defense Aviation. Care sunt cele mai importante cinci proiecte de acest tip?

Yankeul

Avionul F-35 Lightning II, construit de gigantul american Lokheed Martin, este un avion de ultimă generaţie (a cincea) care urmează să intre în dotarea aviaţiei americane şi ulterior în cea a Marii Britanii, Italiei, Olandei, Australiei sau Canadei.

În prezent proiectul este aproape de final, avionul fiind în prezent testat de americani. După ce va intra în uz F-35 va fi cel mai avansat avion de vânătoare din lume, fiind capabil să deruleze operaţiuni de atat la sol, misiuni de recunoaştere dar şi de ăpărare dar şi aşa numitele dog-fight (lupte aer-aer între avioane de vânătoare).

Inginerii de la Lockheed Martin au dotat F-35 cu unul dintre cele mai performante dotări steath (avionul este practic invizibil pentru radar) dar şi cu un adevărat evantai de gagdet-uri care ajută pilotul în timpul luptelor. Preţul unei unităţi F-35 dotată pentru luptă este evaluat la 183 de milioane de dolari.

Siberianul

Răspunsul ruşilor la F-35 şi F-22-ul americanilor poartă numele de Sukhoi T-50 PAK FA. Avionul, dezvoltat pentru aviaţia rusă de compania înfiinţată de Pavel Sukhoi în 1939, va înlocui din inventarele armatei ruse MIG-29 Fulcrum şi Su-27 Flanker.

T-50 a decolat pentru prima dată în urmă cu doi ani, ulterior avionul efectuând mai multe zboruri-test. Oficialii ruşi intenţionează să producă 1.000 de astfel de avioane de vânătoare în următoarele patru decenii. Câte 200 vor ajunge în inventarele armatei ruse şi indiene în timp ce restul vor fi vândute altor state. Armata Federaţiei Ruse intenţionează să achiziţioneze primele 20 de unităţi după 2012, alte 60 de avioane urmând să intre în folosinţă după 2016.

Costul de producţie a unei unităţi de acest tip este evaluat între 47,5 milioane de dolari şi 57 milioane de dolari

Indianul

Pe lângă T-50-ul pe care îl vor achiziţiona în viitor de la ruşi, indienii construiesc pe cont propriu la rândul lor un avion de vânătoare de ultimă generaţie, numit MCA.

Principala misiune a acestui avion de vânătoare va fi aceea de a înlocui "bătrânele" SEPECAT Jaguar şi avioanele Mirage 2000, construite de francezii de la Dassault. Deşi este încă la început costurile de dezvoltare ale proiectului sunt evaluate în prezent la 2 miliarde de dolari. Designerii MCA vizează dotarea avionului cu tehnologii superioare celor cu care sunt dotate în prezent avioanele de vânătoare de ultimă generaţie. Punctul de plecare pentru proiect este considerat a fi expeirenţa acumulată de inginerii indieni în urma construcţiei avionului Tejas LCA, proiect operaţional din 2001. În prezent nu este clar care va fi preţul unui astfel de model.

Comunistul

Proiectul unui avion de vânătoare hi-tech al chinezilor a văzut deja lumina zilei, în a doua parte a anului trecut statul comunist făcând primele teste publice cu noul model. Avionul, codificat J-XX de serviciile secrete Occidentale, are două propulsoare şi împărtăşeşte unele similarităţi cu F-22-ul americanilor.

În acest moment nu există foarte multe informaţii despre acest proiect însă surse militare spun că o parte din tehnologia incorporată în acest proiect ar putea fi de provenienţă rusească. Nu este încă clar dacă avionul de vânătoare al chinezilor va fi capabil să se lupte de la egal la egal cu alte modele de generaţie a cincea însă primele date arată că modelul vizează concurenţa cu F-22, F-35 dar şi cu MCA-ul indian. Primele estimări arată că preţul unui avion de generaţie a cincea chinezesc se va ridica la 110 milioane de dolari.

Samuraiul

Japonezii au încercat să achiziţioneze de la americani F-22 însă Pentagon-ul a pus căpăt unor posibile negocieri ca urmare a temerilor privind posibilelel scurgeri de informaţii ce ar putea surveni în urma tranzacţiei. În consecinţă japonezii s-au reorientat şi derulează în prezent un proiect pe contr propriu pentru construcţia unui avion capabil să se lupte de la egal la egal cu F-22 şi F-35. În prezent Mitsubishi are în derulare în acest sens proiectul ATD-X Shinshin, însă momentan avionul este dezvoltat pentru a vedea dacă tehnologia locală este capabilă de a concura de la egal la egal cu cea incorporată în alte avioane de generaţie a cincea. Primul zbor al aparatului este programat pentru 2014, primele trăsături de design ale avionului japonez arătând că proiectul este similar cu cele ale modelelor similare americane. În acest moment nu există informaţii în legătură cu preţul acestui model.