Arts & Design

Milano Calzone

16 iul 2009 72 afişări
Din aceeaşi categorie

Am ajuns pe aeroportul Malpensa initiata deja in cultura cafelei italiene de un espresso primit la bordul avionului. Am debarcat agitata (de la cafea) printre geamantane de mana Louis Vuitton, serviete diplomat si genti Samsonite semnate de Alexander McQueen, un contact fugitiv cu pasiunea italienilor pentru branduri. De altfel, spectacolul luxului este unul dintre motivele pentru care turisti din toata lumea zboara in capitala modei, iar companiile aeriene sau de turism se intrec in pachete turistice. Lufthansa a inaugurat de exemplu la inceputul anului o linie speciala - Lufthansa Italia cu zboruri directe de la Milano spre toate destinatiile europene importante, inclusiv Bucuresti.
Si totusi prima impresie este gri. Cladiri inalte par ca vor sa acopere orasul sufocandu-l pe cale industriala, iar macaralele construiesc in continuare ca sa-i asigure pe veci locul sub betoane.
Si deodata vezi in inima constructiilor o magnolie uriasa crescuta ca florile din stanca si-ti spui ca poate orasul nu-i atat de negru. De fapt daca prinzi curaj si te plimbi printre strazi realizezi ca Milano e ca pizza Calzone, nu-si arata ingredientele de la inceput, ci se lasa descoperite pe masura ce mananci. Si incet incepi sa gusti orasul si contrastele sale de la Domul gotic, una dintre cele mai grandioase catedrale din lume, pana la zgarie-nori si miile de furnici de la baza lor.
Modul in care degusti experienta milaneza depinde insa si de un alt aspect - daca esti in oras pentru „business" sau „pleasure". Oamenii de afaceri se dau de obicei de gol prin pasul grabit, costumele lor Armani perfect croite si servietele din piele (de crocodil pentru cei mai pretentiosi). Au privirea indreptata inainte si nimic nu pare sa le distraga atentia, culmea, nici chiar gelateriile din drum. Milano este de altfel recunoscut ca fiind motorul economic al Italiei si unul dintre cele mai importante centre culturale si de business din lume, cu peste 500 de centre pentru conferinte, pavilioane pentru expozitii, targuri de design renumite si showuri de fashion. In anul 2015, Milano va gazdui Expo sau World Fair, al treilea cel mai important eveniment din lume dupa FIFA World Cup si Jocurile Olimpice, iar pentru eveniment se va construi o structura care va gazdui 29 de milioane de oameni din intreaga lume.

Confesiunile unui personal shopper
Poate si din cauza unei asemenea „expuneri" internationale milanezii au fost catalogati, spre deosebire de restul italienilor, drept „distanti si bitchy" chiar de catre un personal shopper milanez.
De altfel sa stai de vorba in Milano cu un personal shopper (nu neaparat din postura de client) este un „must" al excursiei pentru turistii in cautare de povesti inedite. Doar astfel afli detalii de insider despre cele mai chic buticuri de moda vintage (Franco Jacassi Vintage Shop) si de faptul ca majoritatea brandurilor de lux de la Gucci la Etro se inspira din stocul acestor buticuri care ascund piese ca rochii originale Chanel din anii ’20. Sau tragi cu urechea la „barfe" locale, de exemplu afli cine apeleaza la serviciile de personal shopping (o rusoaica a cheltuit intr-o zi 40.000 de euro dintre care 10.000 doar pe o rochie D&G) sau cum se imparte orasul in shopping de „fitze" si cumparaturi underground.
Sa „inchiriezi" un asistent personal de shopping nu e insa ieftin, costa aproximativ 50 de euro pe ora, iar serviciile sale constau de obicei in simpla ghidare prin magazinele de lux din Milano si uneori in alegerea pieselor vestimentare potrivite pentru client.
Pe harta cumpararaturilor se bifeaza neaparat strada brandurilor de lux Via Montenapoleone unde se gasesc printre altele atelierele-showroom ale caselor Gucci, Versace, Salvatore Ferragamo, Luis Vuitton, Valentino sau Cartier. Acolo parca dai peste sediul celor care s-au revoltat impotriva crizei si care inarmati cu carduri si rabdare sunt mereu pregatiti sa sfideze recesiunea financiara cu pungile pline de cumpararturi. Iar dupa atata razboi impotriva lipsurilor vestimentare, shopperii se pot opri la o cafea sau la stilist. O caracteristica specifica doar magazinelor de lux milaneze este ca de obicei sub acelasi acoperis acestea gazduiesc cafenele, coafor sau alte servicii. De exemplu Dolce & Gabbana Men de pe strada Corso Venezia ofera alaturi de haine si accesorii si servicii de barbierit ca la carte.
Ofensivele shopperilor pot continua pe Via Sant'Andrea, o alta latura a Fashion Quadrilatero (cartierul dedicat shoppingului) care intersecteaza Via Montenapoleone si care aliniaza in prima linie branduri ca Chanel, Fendi, Armani, Herm's sau Prada. De altfel in Milano, in Galleria Vittorio Emanuele II, o capodopera arhitecturala ce porneste din Piata Domului, se gaseste primul magazin Prada deschis in 1913, cu mult inainte sa fie preluat de Miuccia Prada (nepoata fondatorului).
Magazinul a pastrat aproape acelasi design interior (de la tavanul inalt din care curg candelabre pretioase, la mozaicul pe care calci) de pe vremea cand acolo se vindeau doar produse din piele ca genti imense de voiaj ce se gasesc si acum la intrare insa doar cu rol decorativ. In aceeasi galerie se gaseste si magazinul Borsalino, brandul care creeaza celebrele palarii ce au fost purtate de vedete ca Humphrey Bogart, Leonardo di Caprio si Johnny Depp.

Milano underground
Dar pentru cei ce vor sa experimenteze altceva decat cartierul clasic al brandurilor de lux, de cealalta parte a pietei Domului exista cartierul Ticinese unde se aduna lumea fashion underground. Aici gasesti concept store-uri cu vitrine creative si branduri ca Irregular Choice, insa numarul lor e mai mic chiar decat in Romania, care experimenteaza cu acest tip de magazin doar de 3 ani. De altfel, italienii au inceput sa aiba de-a face cu designul vestimentar underground doar de cativa ani. „In urma cu zece ani daca voiai sa te imbraci in stilul new wave-punk trebuia sa merg la Londra sau Berlin, asadar am decis sa realizez propriul brand si magazin experimental," mi-a spus proprietarul Frav Shop (fravshop.com), unul dintre concept store-urile „cool" din Ticinese.
Tot in acest cartier, dupa o noapte de petreceri tinerii milanezi iau brunch-ul de duminica la un local popular printre underground fashionistas, denumit California Bakery.
Pentru cine vrea sa evadeze din oras, la doar cativa zeci de kilometri departare de capitala Lombardiei se gasesc Lacul Como, pe malul caruia isi petrece vacantele George Clooney, si pitorescul Lac Maggiore. Sau orasele ca Brescia, situat la poalele Alpilor, si Cremona, unde se produc faimoasele viori Stradivarius. Iar pentru amatorii de vinuri bune, pe dealurile de la Franciacorta se intind recolte intregi de vita-de-vie; mai mult, se spune ca aici e locul de unde provine de fapt sampania.