Arts & Design

Pe asfaltul de gheaţă

01 ian 2012 412 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

SUV-ul, off-roaderul, maşina de teren sau crossoverul cu tracţiunea integrală repre­zintă automobilul suprem în sezonul rece, indiferent că discutăm de o metropolă, un oraş, sau o staţiune de munte.

Spre deosebire de un cabrio, un roadster sau un automobil sport care poate fi apreciat la întregul său poten­ţial numai vara, şi preferabil pe un asfalt perfect, SUV-urile sunt considerate înainte de toate vehicule utilitare. Deşi în ultimii ani am văzut SUV-uri cabrio precum Nissan Murano, supersport precum Porsche Cayenne Turbo şi Turbo S sau BMW X5 M şi X6 M, care au peste 500 CP, unele mărci precum Land Rover cu "divizia" sa Range Rover au res­pectat, pe cât posibil, tradiţia off-roa­derului. De astfel, ei sunt cei care au şi inventat conceptul de tot-teren pre­mium, pe vremea când termenul de SUV - Sports Utility Vehicle nu fusese descoperit.

Divizia Range Rover a Land Rover a devenit (aproape) o marcă de sine stătătoare de când indienii de la Tata au preluat mărcile britanice de la Ford. De atunci, în afară de Range Rover şi Range Rover Sport, gama s-a extins şi cu Range Rover Evoque.

Range Rover Evoque este cel mai spectaculos SUV lansat vreodată în producţia de serie şi una dintre cele mai spectaculoase automobile care au ajuns să circule pe străzi. O isterie asemă­nătoare a mai fost provocată de X6 când a fost lansat, în 2008.

Construit pe baza platformei modificate a lui Freelander 2, Evoque este cel mai mic, mai uşor şi mai accesibil Range Rover proiectat până acum. Întrebarea este dacă Range Rover avea nevoie de aşa ceva acum. Răspunsul este da, mai ales că Evoque este aproape identic cu LRX, concept prezentat în urmă cu câţiva ani. Evoque va fi maşina care va aduce cifre de vânzări considerabile peste tot în lume fie ca a doua maşină a unei familii care deţine deja un RR, fie ca model de start pentru cineva care abia intră în universul mărcii britanice.

Principalii concurenţi ai lui Evoque sunt BMW X1 şi Audi Q3, dar aceste modele se bat exclusiv cu versiunea în cinci uşi, în timp ce modelul Coupe nu are momentan concurent. De aceea, Evoque Coupe se vrea un fel de MINI al lumii SUV-urilor compacte. Un automobil care merită toate premiile de design din lume. Fără concurenţă directă, Evoque Coupe este o maşină care va aduce enorm de multe beneficii capitalului de imagine al mărcii şi cu siguranţă va fi cumpărat de oameni cu personalitate puternică.

Evoque poate avea un interior orien­tat către confort sau unul foarte sportiv, în funcţie de echiparea aleasă. Echipă­rile Dynamic şi Dynamic Plus vin cu scaune faţă sport, probabil cele mai spor­tive scaune montate până acum pe un Range Rover, în timp ce echiparea Prestige dispune de clasicele scaune-fotolii.

La interior se regăseşte un design spectaculos pentru un Range Rover şi finisaje peste ceea ce oferă un BMW X1 sau un Audi Q3. Pielea este prezentă peste tot şi prima impresie este de lux extravagant. Aproape toate elementele de control din interior sunt preluate de la Jaguar, iar acesta este un lucru bun în mare măsură şi va lua minţile celor atenţi la detaliile de acest gen. Ceea ce reuşeşte Evoque este să păstreze feelingul de Range Rover într-o maşină mai scurtă decât un VW Tiguan. La atmosfera interioară contribuie şi sistemul de iluminare ambientală cu LED-uri, sistemul audio Meridian de 825 de waţi, cotiera lată şi pielea fină care acoperă aproape toate suprafeţele.

La nivel tehnic, Evoque dispune ca orice Range Rover de sistemul Terrain Response, unic în segment şi în lumea SUV-urilor.

Au trecut aproape 40 de ani de când Land Rover a oferit publicului primul Range Rover. În acest interval de timp acest automobil a atins statutul de legendă, asigurat, direct sau nu, şi de faptul că este utilizat pe post de limuzină chiar şi de Regina Marii Britanii. S-a ajuns deja la trei generaţii care au definit ideea de SUV de lux. A patra generaţie nu va mai întârzia foarte mult şi cel mai probabil va fi lansată anul viitor, definind un nou moment în istoria unuia dintre cele mai celebre automobile construite vreodată.

Prima generaţie Range Rover a apărut pe 17 iunie 1970. Botezată "Classic", a fost unul din primele SUV-uri cu adevărate capacităţi off-road. Upgradat în timp, modelul a rezistat pe piaţă 25 de ani. A doua generaţie a purtat numele de cod P38a. A debutat în 1994 şi a fost înlocuită în 2001 de modelul actual. Range Rover şi-a creat o piaţă specială în aceşti 40 de ani. A devenit prin definiţie SUV-ul de lux. Pe pe lista clienţilor de Range Rover se află nume sonore ca Madonna, Beckham sau Regina Marii Britanii. Range Rover a reuşită să îşi creeze o nişă. Practic, nu există concurenţă directă pentru acest brand. Un client de Range alege între un Mercedes S-Klasse sau un Range Rover. Sau le cumpără pe amândouă.

Pentru cei mai dinamici, care doreau un Range Rover mai sportiv şi, de ce nu, mai accesibil, în 2005 a fost lansat modelul Sport. A devenit un succes imens, iar în 2007 era deja cel mai bine vândut model din gama Land Rover.

Mai mult, pentru a dovedi că Range Rover nu este doar un alt brand producător de SUV-uri, ci un adevărat constructor de automobile de lux capabile de a traversa orice tip de teren, englezii au lansat pentru "clasicul" Range Rover echiparea Autobiography. Preţul de pornire este de peste 150.000 euro, iar printre cei care deţin un astfel de automobil se numără şi Ion Ţiriac.

Range Rover Ultimate Edition este dedicat atât celor care doresc să-şi conducă automobilul, cât şi celor care vor o maşină cu şofer. Automobilul are două fotolii individuale, luxoase, iar ambianţa generală este de birou exclusivist. Tapiţeria este din cea mai fină piele, ornamentele sunt din alu­miniu, iar inserţiile din lemn de esenţă nobilă Kalahan. Între cele două scaune se găseşte un tunel central, care adă­posteşte atât un frigider pentru băuturi, cât şi o tabletă pentru laptop. Pe spătarele scaunelor faţă sunt integrate iPad-uri, maşina dispunând de co­nexiune la internet. Tocmai pentru a sublinia exclusivismul, podeaua portba­gajului este realizată din lemn special, în stilul celui regăsit pe iahturi, pereţii interiori sunt înveliţi în tapiţerie din piele , în timp ce mânerele şi marginile sunt realizate din aluminiu.

Range Rover Ultimate Edition nu va fi doar scump, ci şi rar: doar 500 de exemplare urmează să fie produse, acestea fiind disponibile pentru clienţi din doar 20 de ţări.