Arts & Design

Spaţii printre valuri. GALERIE FOTO

07 iun 2012 398 afişări de Ioana Mitu
Din aceeaşi categorie

În perioada edwardiană posesorii de iahturi comisionau pentru designul de interior livinguri spaţioase cu panouri din mahon şi fotolii din piele pe care să poată fuma un trabuc şi să bea un pahar cu whisky. La sfârşitul secolului 20 mogulii preferau pentru interiorul ambarcaţiunii marmura şi onyxul iar astăzi ritmul rapid al vieţii şi globalizarea au început să-şi spună cuvântul deschizând mai mult spaţiile şi făcând loc unor noi capricii pe valuri.

Provocarea de a amenaja un spaţiu restrâns, care se află în mişcare continuă, este cu atât mai mare cu cât proprietarii îşi mută acum la bord biroul şi chiar sala de gimnastică. Câteva modele de ambarcaţiuni au fost construite pentru a adăposti zone de fitness şi chiar masaj sau saună. Iar dacă e vorba de mega iahtul lui Abramovici, amenajările pot conţine piscine multiple şi chiar heliporturi.

Decizia împărţirii spaţiului ţine uneori şi de diferenţele culturale. Brandul italienesc Baia a realizat pentru Statele Unite ambarcaţiuni cu grătar inclus, cunoscând pasiunea americanilor pentru burgeri şi grill steak. În timp ce pentru proprietarii de bărci din Estul Mijlociu spaţiile deschise sunt importante pentru socializarea la cafea. Toate aceste capricii trebuie îmbinate totodată cu considerente de tip practic. La iahturi se pune accent pe calitatea materialului, rezistenţa la mediul umed şi salin, stabilitatea mecanică în timp , materialele naturale de calitate şi cu nivel ridicat de prelucrare.

În acelaşi timp pentru a rămâne în trend, de- a lungul vremii producătorii de iahturi au apelat pentru designul de interior la colaborări cu branduri de lifestyle precum Missoni sau Porsche.

Princess Yachts din Marea Britanie, distribuite în România de Unicomp, colaborează constant pentru interioarele de ambarcaţiuni cu Fendi şi cu alte branduri de lux din cadrul grupului Louis Vuitton Moët Hennessy, din care face parte la rândul său.

În cazul ambarcaţiunilor de lux, criza economică nu a făcut decât să ridice standardul amenajărilor. "Cei care gestionează dificil scăderea vânzărilor din piaţa de iahting au redus finisajele la abordări «mini­ma­liste», introducând la bord suprafeţele vopsite sau mobilierul de uz general. Cei a căror cifră de afaceri a crescut constant în ultimii ani şi care mizează pe păstrarea reputaţiei - dintre care şi Princess - folosesc esenţe de lemn de nuc , stejar albit şi cireş brun, de obicei mate, însoţite fie de culori «de pământ», fie de combinaţii moderne cu motive lucioase pe fond mat si contrastant. La Princess, în ultimii 3 ani s-au reînnoit aproape toate colecţiile de ţesături iar flota este nouă în proporţie de 80%", spun reprezentanţii Unicomp.

Clienţii pot alege orice model de interior pentru Princess, fie că e vorba de un iaht de 13 metri care costă aproximativ 500.000 euro, fie de un Super Yacht de 40 de metri care costă 15 milioane de euro.

"Interiorul contează destul de mult, având în vedere că ambarcaţiunea respectivă este o «casă de vacanţă» pe perioada voiajului", spun repre­zentanţii Nautic Life care distribuie în Ro­mânia ambarcaţiuni Be­neteau.

Printre cele mai noi modele prezentate de Beneteau, Flyer Gran Turisimo 49 Fly, care costă în jur de 472.900 euro, combină trăsăturile unei maşini sport cu un interior opulent realizat de arhitectul Pierangelo Andreani care a lucrat pentru Ferrari şi Maserati, iar pentru cei ce rămân pasionaţi de veliere Beneteau Sense 55 costă aproximativ 335.000, euro iar interiorul a fost mărit faţă de modelele precedente şi realizat astfel încât să redea simplitatea unei case pe plajă, realizată din materiale exclusiviste.

Ambarcaţiunile, la fel ca şi maşina sau avionul privat, au reprezentat dintotdeauna personalitatea şi statutul social al proprietarilor, dar şi trendurile de design ale momentului.