Auto

Când bijuteriile au roţi

29 nov 2013 1569 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Deseori auzim termenul de „bijuterie“ folosit pentru a descrie diverse obiecte, indiferent dacă acestea conţin sau nu pietre sau metale preţioase. O „bijuterie“ poate fi un telefon, un laptop sau, în cazul de faţă, un automobil - BMW Individual 760Li Sterling „inspired by“ Robbe&Berking.

La aproape cinci ani de când BMW a lansat noua generaţie a limuzinei Seria 7 şi la un an de la facelift, bavarezii vor să treacă la următorul nivel, cel al lui Rolls Royce şi Bentley, unde un model individualizat ajunge să coste chiar şi peste 300.000 de euro. Cum este acest lucru posibil când un Seria 7 „obişnuit“ pleacă de la circa 80.000 de euro?

Personalizarea creşte de obicei preţul foarte mult, unii clienţi având idei „extreme“ precum piele de somon sau de struţ  pentru planşa de bord.

De asemenea, sunt clienţi care doresc un Seria 7 care să includă celebra „couchline“, linia laterală desenată manual şi preluată de la Rolls Royce. Acest client este hotelul de lux Peninsula din Hong Kong, care are în flota sa atât limuzine Rolls Royce Phantom, cât şi BMW Seria 7.

Tot pentru personalizări, BMW a apelat la o mică firmă din oraşul Flensburg, la aproape 200 km nord de Hamburg pe nume Robbe&Berking, care are numai 180 de angajaţi.  Firma are aproape 150 de ani de tradiţie în spate în ceea ce priveşte prelucrarea argintului, dar şi construcţia de iahturi de lux, din lemn.

Rezultatul colaborării dintre cele două companii a fost o limuzină de lux cu elemente realizate din argint, de la grila radiatorului la ornamentele de pe mânerele portierelor şi chiar evacuarea.

Desigur, înnobilarea cu preţiosul metal continuă la interior. Se regăsesc ornamente de argint pe planşa de bord şi pe portiere, acolo unde până acum eram obişnuiţi să vedem crom sau lemn de esenţă rară.

Pentru un efect şi mai spectaculos, elementele decorative la interior sunt prelucrate manual cu ciocanul, iar acest lucru se vede şi se simte. Procedeul se numeşte „martelé“ şi este una dintre cele mai vechi metode de prelucrare a argintului. „Urmele“ lăsate de ciocan reflectă lumina într-un stil unic, la fel cum şi pietrele preţioase sunt tăiate special pentru a capta şi elibera lumina într-un stil unic. Din acest motiv, două lovituri de ciocan nu au voie să cadă în acelaşi loc, iar suprafaţa metalului trebuie prelucrată cu aceeaşi intensitate. Orice lovitură care nu respectă aceste cerinţe face din bucata respectivă de metal una inutilizabilă şi este trimisă la topitorie.

Cum era de aşteptat, chiar şi emblema BMW de pe capota motorului este din argint masiv şi pictată manual, asemeni unei bijuterii.

Şi cum era normal, argintul sterling este ştanţat - pe fiecare element apar însemnele Robbe&Berking, luna, simbolul argintului şi coroana, simbolul Germaniei, mai ales dacă ne amintim că firma a fost fondată în 1874, pe când Germania avea un rege, şi cifra 925, să precizeze clar că avem de-a face cu argint de cea mai bună calitate. Amintim aici şi pielea Merino, una dintre cele mai fine din lume, dar şi de tehnologia BMW.

Preţul bijuteriei este  320.000 de euro cu TVA, în Ger­mania. Automobilul prezentat este însă un prototip ce nu este de vânzăre, dar clienţii pot apela cu încredere la servici­ile individuale dacă doresc personalizarea Robbe& Berking cu argint. Diferenţele dintre concept şi ce este disponibil de serie sunt minore.

Spre exemplu, cei de la BMW spun că nu este indicat să existe o grilă a radiatorului realizată din argint deoarece este direct afectată de intemperii, pornind de la ploaie, praf sau pietricele ce pot afecta frumuseţea sa.

În plus, tocmai pentru a se asigura că fiecare element se va menţine în stare cât mai bună, elementele din argint sunt acoperite cu lacuri speciale care protejează, dar şi ţin la depărtare urmele lăsate de amprente.

Care este diferenţa dintre aluminiu satinat, crom şi argint? În timp ce aluminiul şi cromul oferă o strălucire rece, argintul oferă una caldă şi unică, ce aminteşte unui cunoscător că în faţa sa se află o bijuterie, şi nu doar o bucată de metal frumos prelucrată.

Dacă luăm în calcul că un Bentley costă de la circa 200.000 de euro, iar un Rolls de la 250.000 - 300.000 de euro, nu putem să nu remarcăm cum BMW a luat o limuzină care costă de obicei undeva la 100.000 de euro şi a lansat-o direct în competiţie cu cele mai prestigioase limuzine ale lumii.

Însă preţul este justificat de materiale,  artizanat şi durata producerii unui astfel de model. Spre exemplu, la modelul prezentat, BMW a lucrat alături de Robbe&Berking nu mai puţin de 12 luni, iar dacă este comandat acum un alt exemplar, va fi nevoie de cel puţin şase luni pentru a-l livra. Realizarea durează atât de mult  pentru că elementele din argint nu sunt doar decoruri sau ornamente, ci sunt lucrate  de cei de la Robbe&Berking ca nişte bijuterii.