Auto

Despre maşini artizanale

28 mai 2014 465 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Aşa s-ar putea defini limuzinele Bentley, pentru care 144 de specialişti trudesc 500 de ore cât durează realizarea cusăturilor dintr-un Mulsanne sau 399 de ore cât durează construcţia propriu-zisă a limuzinei, din care 200 doar pentru interior.

Una din patru automobile de peste 150.000 de euro, livrate la nivel mondial anul trecut a fost semnată de Bentley şi produsă manual în uzina britanică din Crewe, de către cei 3.600 de specialişti ai constructorului. Dintre cele aproape 30 de exemplare asamblate zilnic în uzina din Pyms Lane, patru reprezintă Mulsanne, limuzina Bentley ce redefineşte standardele în segmentul său.

Pentru a aprecia un Bentley la adevărata sa valoare nu trebuie să-l conduci în Emirate, Rusia sau pe continentul american, ci la el acasă, în Regatul Unit, pe şoselele late exact cât să încapă caroseria sa elegantă, printre case cu ziduri roşii de cărămidă şi printre pajişti nesfârşite.

Mulsanne a fost lansat în 2010 ca nava-amiral a Bentley. Până atunci, timp de 12 ani marca a trăit în „umbra“ unui alt brand de prestigiu - Rolls-Royce.

Despărţirea dintre cele două embleme britanice a avut loc în 1998, la mai bine de şapte decenii. În acel an, Grupul Volkwagen şi-a manifestat intenţia de a achiziţiona uzina din Crewe, alături de cele două mărci - Bentley şi Rolls-Royce. Dar ce au reuşit însă, a fost achiziţia uzinei şi a Bentley, în condiţiile în care brandul Rolls-Royce era deţinut de compania producătoare de motoare pentru avioane, cu acelaşi nume. Din acest motiv, la acel moment Grupul BMW a cumpărat brandul Rolls-Royce şi a construit o nouă uzină în Goodwood, în sudul Angliei. Volkswagen de partea cealaltă a păstrat uzina, personalul, istoria şi tradiţia Bentley.

„VW a luat clădirea, oamenii, experienţa, tradiţia şi cultura de aici, în timp ce BMW a luat doar numele de Rolls-Royce. Separarea a fost una profundă şi grea. După aceste evenimente se întâmpla să ne oprească lumea pe stradă şi să ne întrebe dacă mai lucrăm la Royceís (numele sub care era cunoscută uzina din Crewe - n.red)“, a spus Nigel Lofkin, ghid pentru Bentley Experience (ce dezvăluie potenţialilor clienţi întreg procesul de realizare a unei maşini), care lucrează în cadrul companiei britanice de mai multe decenii.

Până în acel moment, diferenţa dintre un Bentley şi un Rolls-Royce era doar la nivelul grilei radiatorului sau la nivelul motorului. Bentley e celebru pentru V8-ul de 6,75 litri, în timp ce Rolls-Royce -preferă“ un elegant V12.

„Din 1931 de când Rolls-Royce a preluat Bentley, modelele celor două mărci erau foarte similare. Mulsanne a fost primul model al Bentley ce nu mai are nicio legătură cu Rolls Royce“, a subliniat Lofkin.

Un Bentley Mulsanne nu atrage un client prin performanţele sale, sau prin cifre seci. Dacă cineva ar dori doar o limuzină de lux ar alege cel mai probabil un S-Klasse de la Mercedes-Benz asamblat într-o uzină hi-tech a constructorului german. Dar cine doreşte un Mulsanne, doreşte o experienţă ce începe nu neapărat din showroom, ci din uzină.

Acolo unde clientul poate vedea exact ce plăteşte. Pentru că el nu plăteşte o simplă maşină ci plăteşte pentru a putea mânui volanul unui Mulsanne la care un maestru a lucrat timp de cinci ore cu puţin peste trei metri de aţă pentru a realiza exact 620 de cusături, sau plăteşte pentru faptul că numai 144 de angajaţi privilegiaţi trudesc pentru un Mulsanne, nu 546 cum se întâmplă pentru un Continental. 

„Am avut un client din Olanda, care tocmai achiziţionase o maşină şi a dorit un tur al fabricii, la finalul căruia a mai comandat un Bentley“, se laudă Nigel Lofkin. Aşa poate fi descris pe scur efectul unui tur Bentley Experience asupra unui milionar.

Dar pentru ca un Bentley să fie un Bentley, trebuie să aibă sub capotă un V8 supraalimentat de 6,75 litri. Aşa avea spre exemplu limuzina Mulsanne produsă din 1980 până în 1992 şi la fel are şi noul Mulsanne lansat în 2010. Celelalte modele precum Continental sau Flying Spur au de asemenea un V8 în ofertă, dar de numai 4,0 litri, oferind de asemenea un W12.

Dar motorul se „simte“ cel mai bine din interior. Acel interior realizat cu furnir, fie el de nuc californian de peste 100 de ani, lemn de cireş sau altă esenţă rară şi de pe acele scaune ce pot fi uşor descrise a fi adevărate fotolii acoperite cu cea mai fină piele. Totul este la superlativ, pornind nu doar de la cum arată, ci cum se simt şi chiar cum se miros. Pentru că esenţa unui Bentley stă în acea atmosferă unde toate elementele îşi aduc contribuţia. Inclusiv gustul, la care poate contribui şampania franţuzească ce stă ascunsă într-un frigider amplasat discret în spatele cotierei. Motorul de 512 CP face ca limuzina de 3,2 tone să pară un automobil agil, cu toate că masa sa se poate simţi pe viraje. Dar cel care stă la volanul unui Mulsanne nu vrea decât să trezească la viaţă simfonia celor opt cilindri, nu să o agite.

Următorul model ce va fi lansat de Bentley va fi cu siguranţă SUV-ul, aşa cum au şi anunţat şi pentru care câteva mii de clienţi au depus deja un avans. Acest lucru înseamnă doar că eleganţa unui Bentley va putea străbate acum şi alte drumuri, nu doar cele cu asfalt mai mult sau mai puţin perfect.

Citiţi mai multe în ediţia de iunie a DA Premium, pe piaţă vineri 30 mai, doar împreună cu Ziarul Financiar.