Auto

Expansiune pe nişe

31 mar 2013 527 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Într-o lume auto tot mai competitivă, segmentele „clasice“ nu mai incită cu nimic, mai ales în atmosfera rarefiată a automobilelor premium şi de lux. Din acest motiv, fiecare brand doreşte să se reinventeze şi să vină cu noi nişe cu ajutorul cărora să cucerească şi mai mulţi admiratori.

Salonul Auto de la Geneva a fost cu siguranţă unul dedicat capodoperelor automobilistice. Pentru prima dată în ultimii ani reflectoarele nu au mai scos în evidenţă doar maşinile accesibile sau cele „eco“, ci bolizi de sute de cai-putere.

Al doilea lucru care a mai ieşit în evidenţă la Geneva a fost dezvoltarea „pe nişe“, fie că vorbim de mărcile premium, de lux sau de volum.

Ford a venit cu SUV-ul EcoSport, Renault a mizat pe SUV-ul Captur, în timp ce Audi a prezentat versiuni S şi RS la aproape toate modelele noi din gama sa. De asemenea, BMW a venit cu Seria 3 Gran Turismo, o reinterpretare a ideii de la 5 Gran Turismo, în timp ce Lexus a venit cu IS300h. De ce doar cu o versiune hibridă?

Dacă în Statele Unite sau Japonia Lexus este un competitor redutabil pentru „triada germană“, Audi, BMW şi Mercedes-Benz, în Europa niponii preferă să nu atace direct, ci pe nişa automobilelor hibride. În 2009 BMW a decis să intre pe segmentul automobilelor premium de familie şi a lansat Seria 5 Gran Turismo, o limuzină hatchback proiectată pe o platformă modificată a Seriei 7, cu un design cel puţin excentric la acea vreme. Printre atuurile noii limuzine se numărau spaţiul mult mai mare dedicat pasagerilor spate, dar şi un portbagaj demn de un break. Mai mult, portbagajul avea două deschideri pentru ca pasagerii să fie cât mai puţin deranjaţi.

Seria 3 Gran Turismo vine în completarea gamei medii a BMW după ce constructorul a lansat deja versiunea sedan, break şi Seria 4, noul coupe realizat pe aceeaşi platformă. Cu toate că modelele Gran Turismo ale BMW nu sunt pe aceeaşi nişă cu A5 sau A7 de la Audi, nemţii au implementat pe noul 3 GT în premieră soluţia unui eleron activ amplasat pe capota portbagajului pentru a obţine o mai bună stabilitate pe viraje la viteze ridicate.

Cu toate că 3 Gran Turismo respectă ideea unui automobil practic de familie, cu un habitaclu şi un portbagaj cât mai încăpătoare, în esenţă, maşina rămâne un BMW ce respectă ideea unui GT şi include portierele fără rame la geamuri.

Spre deosebire de un Seria 3 Touring, Seria 3 Gran Turismo e mai lung cu 20 cm, are un ampatament mai mare cu 11 cm şi e mai înalt cu 8,1 cm, ceea ce se traduce într-un spaţiu pentru pasageri similar cu cel dintr-o limuzină de clasă mare. În plus, cei de la BMW spun că scaunele faţă şi bancheta sunt mai înalte cu aproape şase centimetri comparativ cu un Seria 3. Dimensiunile mai mari ale lui 3 Gran Turismo au dus şi la creşterea capacităţii portbagajului, care e de 520 de litri, cu 25 de litri mai mare decât în cazul unui Seria 3 break.

Noul model va fi vândut în patru variante de echipare - bază, Sport Line, Luxury Line şi Modern Line -, precum şi cu pachetul opţional M Sport, care vine cu jante de 18 sau 19 inchi, un design şi mai sportiv al exteriorului, o suspensie mai joasă şi un set de inserţii M Sport la interior.

BMW Seria 3 GT va avea o gamă de motorizări care include trei propulsoare pe benzină şi două diesel, împreună cu o cutie de viteze manuală cu şase trepte sau o cutie automată cu opt rapoarte.

Varianta diesel entry-level va fi 318d şi este echipată cu un motor de 2,0 litri, care dezvoltă 143 CP şi accelerează de la 0 la 100 km/h în 9,7 secunde, iar viteza maximă este de 210 km/h. Al doilea diesel, 320d Gran Turismo, vine cu acelaşi motor de 2,0 litri ca în cazul lui 318d, doar că aici dezvoltă 184 CP şi 380 Nm, valori care-i permit să atingă de pe loc 100 km/h în 8,0 secunde şi să ajungă până la o viteză maximă de 230 km/h, în timp ce valoarea consumului mediu teoretic este de 4,9 l/100 km.

Cel mai accesibil BMW Seria 3 GT pe benzină vine în varianta 320i, care are un sub capotă un motor de 2,0 litri, ce dezvoltă 184 CP şi atinge 100 km/h în 7,9 secunde.

Versiunea cea mai puternică a lui Seria 3 Gran Turismo este 335i, care vine cu un motor pe benzină de 3,0 litri cu 306 CP, poate accelera până la 100 km/h în 5,4 secunde şi poate rula cu cel mult 250 km/h, viteza maximă fiind limitată electronic.

BMW Seria 3 Gran Turismo a fost prezentat în premieră în cadrul Salonului Auto de la Geneva de la începutul lunii martie şi va debuta pe piaţa locală în vara acestui an.

În momentul lansării 3 Gran Turismo va fi disponibil doar cu tracţiune pe spate, însă până la sfârşitul lui 2013, BMW va pune în vânzare o serie de variante cu tracţiune integrală xDrive.

În România, preţurile pentru noul BMW Seria 3 Gran Turismo încep de la 36.642 de euro cu TVA pentru varianta de bază 318d, în timp ce varianta cea mai puternică, 335i, porneşte de la 50.902 euro.

Clasa medie a pieţei auto europene mai primeşte în acest an pe lângă Seria 3 Gran Turismo şi noua generaţie a lui Lexus IS, prezentată la Geneva în versiunea pentru Europa, după ce la începutul anului a fost lansată şi în Statele Unite, la Detroit. Şi tocmai pentru a se impune pe propria nişă, niponii au venit cu versiuna hibridă IS300h. Sistemul de propulsie include un motor pe benzină în patru cilindri, de 2,5 litri şi 181 CP şi un motor electric de 143 CP. Puterea maximă a sistemului hibrid ajunge la 223 CP, ceea ce-i permite lui Lexus IS 300h să atingă 100 km/h în 8,3 secunde. Avantajul sistemului constă în consumul mediu de doar 4,3 litri/100 km, foarte scăzut pentru o limuzină de dimensiunile sale, în timp ce emisiile de dioxid de carbon sunt de sub 100 de grame per kilometru, adică tot atât cât o Skoda Octavia cu motor 1,6 litri diesel.

Inginerii Lexus afirmă că noul IS este mult peste precedenta generaţie ca şi comportament şi manevrabilitate, ţintind fără menajamente terenul predilect al celor de la BMW, mai ales prin introducerea pachetului F-Sport, cu setări care privilegiază sportivitatea.

Un alt avantaj al propulsiei hibride se reflectă în consumul foarte redus pentru o berlină medie de peste 200 CP (doar 4,3 litri/100 km în medie), în timp ce emisiile de CO2 se cifrează la mai puţin de 100 g/km.

Noul Lexus IS 300h urmează să ajungă în showroomurile europene în vara acestui an, când vor fi comunicate şi preţurile.