După Afaceri

Cum au reuşit doi antreprenori să readucă la viaţă apa de colonie şi să o transforme într-un produs de lux cu prezenţă în toată lumea

25 sep 2020 3511 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Povestea brandului de parfumerie de nişă Atelier Cologne începe să se scrie în 2009, însă sursa de inspiraţie pentru această casă de arome este iconica apă de colonie care a fost dezvoltată pentru prima dată acum mai bine de 300 de ani. Ce au reuşit cei doi fondatori ai Atelier Cologne, doi francezi, Sylvie Ganter şi Christophe Cervasel, a fost să readucă în prim-plan un termen ce e sinonim cu un parfum lejer, cu arome fructate, care îşi pierde uşor din intensitate. Ei însă i-au dat propria lor interpretare, creionând astfel o familie olfactivă proprie - Cologne Absolue. Rezultatul? Parfumuri ce se nasc din dansul armonios al citricelor cu unele dintre cele mai rare şi preţioase ingrediente naturale.

Se spune că dragostea şi prietenia nu au ce căuta în afaceri. Ei bine, există unele excepţii, acelea care confirmă regula, care fac să pară că regulile sunt făcute pentru a fi încălcate. O astfel de excepţie este povestea lui Sylvie Ganter şi a lui Christophe Cervasel.

Ea a crescut în Provence, a studiat la Aix şi la Marsilia, iar după ce a obţinut diploma de master a început să lucreze pentru casa de modă Hermes, una dintre cele mai iconice mărci din lume, cunoscută pentru artizanatul ridicat la rang de artă. Hermes are şi o divizie de parfumerie, unde Sylvie a prins gustul (de fapt mirosul) industriei. La 25 de ani se muta la New York pentru a dezvolta brandul pe piaţa americană, după care gigantul LVMH i-a dat misiunea de a dezvolta marca de produse cosmetice Fresh, abia achiziţionată. Dar visul ei era altul, să îşi lanseze propriul său brand, iar pentru asta a fost nevoie de o întâlnire, cu dragostea, cu Christophe.

„Ne-am cunoscut în 2006. Eram în New York şi căutam pe cineva care să conducă operaţiunile din SUA ale unei companii de producţie şi distribuţie de parfumuri pe care o deţineam la vremea aceea“, povestea el recent. Christophe crea, producea şi distribuia parfumurile pentru mai multe nume internaţionale precum John Galliano sau Agent Provocateur.

Sylvie a fost una dintre persoanele care şi-au depus candidatura pentru poziţia pe care o deschisese. S-au întâlnit, însă interviul nu a decurs conform aşteptărilor, aşa că ea l-a sunat pe cel care avea să-i devină soţ şi partener de afaceri pentru a refuza jobul.

I-a spus că îşi doreşte de fapt un sfat. Voia să îşi deschidă propriul business în domeniul parfumeriei. El avea experienţa. Prima sa companie o înfiinţase când avea 26 de ani, după ce lucrase pentru giganţi din industria cosmetică precum L’Oreal sau LVMH (Kenzo Parfums).

„Îmi amintesc că i-am spus: «Nu cred că tu înţelegi ce îţi ofer eu de fapt. Pun banii mei în joc ca tu să conduci acest business. Nu o să mai ai grija de a pune bazele firmei, de a-ţi găsi un contabil sau un IT-ist.»“ Au vorbit două ore la telefon şi a convins-o. A lucrat un an pentru cel care avea să-i devină soţ, deşi la momentul acela niciunul nu ştia.

„Când după un an de lucru împreună mi-a spus că vrea să plece să îşi îndeplinească visul, am cerut-o de nevastă. Eram la cină, discutam, mi-am dat seama că are deja planul în minte şi impulsiv am întrebat-o dacă vrea să se mărite cu mine, în ideea că vom porni împreună această afacere cu fondurile pe care eu le aveam deja. Eram convins că va spune nu. A spus poate.“ Aşa a început totul.

El era un antreprenor înnăscut. Este încă. Ea iubea să creeze. Iubeşte încă.

Visul ei era atunci, şi a fost de altfel dintotdeauna, să îşi lanseze propria afacere în domeniul parfumeriei de nişă. Dar nu orice afacere, ci una inspirată de reţeta coloniilor de odinioară. Iar el i-a fost alături. Au avut nevoie de ani de cercetare şi muncă pentru ca Atelier Cologne să prindă formă. Apoi, visul a devenit realitate, iar Atelier Cologne a vândut peste 500.000 de sticle de parfum în peste 30 de ţări. Pe lângă distribuţia către magazine partenere, compania are şi o serie de buticuri monobrand proprii, la Paris, New York, Hong Kong şi, de un an de zile, la Bucureşti, în centrul comercial Băneasa Shopping City. Buticul a fost deschis de gigantul francez L’Oreal care a preluat compania Atelier Cologne în 2016, însă cei doi antreprenori au rămas creierele creative ale afacerii.  Christophe şi Sylvie se implică în fiecare aspect al producţiei, însă nu sunt ei parfumieri, lucrând cu nasuri specializate. Şi magazinele sunt gândite de cei doi fondatori, cu accente de piatră şi metal, diferite de parfumeriile clasice. Au ales să contureze conceptul în jurul culorii albastru pentru că este preferata lor, atât a lui Christophe, cât şi a lui Sylvie. Problema a fost să se decidă ce nuanţă de albastru pentru că aveau păreri foarte diferite. Au ajuns însă la un moment dat la Veneţia şi au văzut nuanţa actuală pe o gondolă şi le-a plăcut amândurora. Seamănă puţin cu cerul senin. Prima apă de colonie (Eau de Cologne) a fost creată în 1709 în Köln (oraş cunoscut şi drept Cologne) de parfumierul italian Johann (Giovanni) Maria Farina. Încercând să transpună în arome amintirile sale despre Italia, el a creionat un parfum pe bază de citrice, atât de specifice mai ales în sudul Cizmei. Aroma rezultată era aceea a unei dimineţi de primăvară în Italia.

Par­fumierul a reuşit astfel să revoluţioneze o industrie unde aromele erau grele, dar de durată. În cazul apei de colonie, mirosul fresh al citricelor s-a dovedit extrem de volatil, deşi energizant şi elegant totodată.

Inspiraţi de această poveste, trei secole mai târziu, ce au decis Sylvie Ganter şi Christophe Cervasel să realizeze a fost un produs care să păstreze toate calităţile apei de colonie, în frunte cu vitalitatea aromelor, dar care să nu se piardă în vâltoarea unei zile aglomerate.

Aşa a apărut Cologne Absolue ce cuprinde o supradoză de citrice, un element-cheie selectat cu atenţie din lumea largă, un mix de ingrediente naturale fine şi cea mai mare concentraţie de uleiuri naturale.

Toate parfumurile Atelier Cologne sunt unisex şi, spre deosebire de originala apă de colonie unde concentraţia uleiurilor nu sărea de 5%, aici variază între 15 şi 18%. Iar până la 95% din ingrediente sunt naturale, adunate din toate colţurile lumii. Vanilia provine din Madagascar, iar tuberozele din India, lămâile sunt „made in Italy“, iar patchouli e adus din insula Kalimantan din Indonezia.

Parfumurile ce poartă pecetea Atelier Cologne sunt realizate în Grasse, în două dintre atelierele ancestrale ale acestui oraş care este cunoscut drept capitala mondială a parfumeriei. Chiar şi ambalajele - sticla şi etuiul din piele care o îmbracă pe aceasta - celebrează artizanatul din Hexagon.

„Apa de colonie a fost văzută întotdeauna ca ceva ieftin, însă noi i-am oferit o şansă la o altfel de viaţă“, spunea Christophe la deschiderea buticului de la Bucureşti.

Christophe şi Sylvie nu avuseseră nicio discuţie despre apă de colonie până în seara în care a cerut-o de nevastă. Ea i-a spus atunci că, în opinia ei, e cel mai elegant parfum. Ce a urmat e istorie!

Primele cinci arome sub marca Atelier Cologne le-au lansat simultan. Doi ani mai târziu a apărut parfumul cu vanilie, care a luat prin surprindere publicul, după cum îşi aminteşte fondatorul.

Apoi Atelier Cologne a lansat sticla metalică. Primul parfum din colecţia ce poartă numele Haute Couture a fost Silver Iris. Dincolo de sticla metalică, aceste parfumuri sunt speciale şi prin prisma ingredientelor folosite. Irisul este cel mai scump ingredient din istoria parfumeriei. Un kilogram costă între 80.000 şi 150.000 de euro, iar pentru un parfum foloseşti doar câteva picături, potrivit lui Christophe Cervasel. El consideră irisul un ingredient-cheie în istoria parfumeriei, imposibil de înlocuit. Este pentru el simbolul feminităţii. Portofoliul Atelier Cologne a crescut şi s-a dezvoltat, ajungând la peste 30 de parfumuri împărţite în jurul mai multor colecţii principale. Spre exemplu, aromele Joy de vivre sunt construite în jurul citricelor. Parfumurile Chic Absolut au arome mai puternice de mosc sau lemnoase, pe când Avangarde vine cu tonuri de trandafir, vanilie sau vetiver.

După Atelier Cologne au apărut şi alte branduri care s-au lăsat inspirate de legendara apă de colonie, însă brandul francez a fost primul care a făcut acest pas.