După Afaceri

Cum încearcă grupul Carrefour să îi convingă pe consumatorii locali să bea vinuri româneşti? Prin programul Deschidem Vinul Românesc retailerul aduce în magazine etichete exclusive şi vinuri premium

17 sep 2020 2289 afişări
Din aceeaşi categorie

Deoarece vinul românesc merită o conversaţie serioasă astfel încât să-l  cunoaştem mai bine şi să ne reconectăm la gustul lui şi la oamenii care îl desăvârşesc, Carrefour a creat programul Deschidem Vinul Românesc.

„Am oferit întotdeauna clienţilor noştri o selecţie generoasă de vinuri provenite de la producători locali. Însă comportamentul în schimbare al consumatorului şi gusturile acestuia, din ce în ce mai rafinate sau orientarea spre produse gastronomice locale de calitate, la preţuri accesibile, au scos la iveală nevoia de a face mai mult şi de a duce eforturile de diferenţiere pe piaţă la un nou nivel“, spun reprezentanţii companiei.

În 2018, Carrefour România începea creionarea programului Deschidem Vinul Românesc, ce avea să se lanseze oficial un an mai târziu, ca parte a angajamentului global pentru dezvoltare durabilă, tradus prin filozofia ACT FOR FOOD. Demersul a pornit din dorinţa de a construi şi pe acest segment - nu de puţine ori asociat mai degrabă cunoscătorilor şi industriei HoReCa - un program pe termen lung, prin care să aducă în paharele consumatorilor, produse autentice, de calitate, sprijinind, totodată, afacerile locale de care depind comunităţi întregi şi contribuind la creşterea lor.

„Industria vinicolă, asemenea celei agricole, are un impact socio-economic major în multe comunităţi, care sunt - practic - dependente de producătorii de vinuri din regiunile respective. Iar Deschidem Vinul Românesc este un program ambiţios, pe termen lung, de susţinere a cramelor locale, care îşi propune să pună vinul românesc pe harta internaţională şi să-l transforme în brand de ţară.“

Prin această iniţiativă, Carrefour oferă producătorilor acces la raft, încurajează consumul de produse româneşti de calitate la preţuri de retail şi contribuie la schimbarea percepţiei unor antreprenori din industria vinurilor, poate reticenţi la început în a încheia parteneriate cu un retailer.

România este unul dintre cei mai mari producători de vin din Europa şi chiar la vârful clasamentului mondial (locul 12), însă puţini sunt cei care ştiu că piaţa locală face parte din lumea foarte veche a vinului, alături de state precum Georgia, care şi-a creat deja un renume mondial pornind chiar de la această  idee. Dar nu doar istoria contează când vine vorba despre această licoare numită de unii cunoscători un bun cultural. În ultimii ani piaţa s-a dezvoltat, producătorii au investit şi au ridicat ştacheta. Vinul s-a „maturizat“ şi el şi atârnă mai greu în evaluările cunoscătorilor care caută licori realizate cu atenţie şi migală pentru a răsfăţa papile care mai de care mai educate.


„Industria vinicolă, asemenea celei agricole, are un impact socio-economic major în multe comunităţi, care sunt - practic - dependente de producătorii de vinuri din regiunile respective. Iar Deschidem Vinul Românesc este un program ambiţios, pe termen lung, de susţinere a cramelor locale şi a ecosistemelor de servicii din jurul lor, care îşi propune să pună vinul românesc pe harta internaţională a vinurilor şi să-l transforme în brand de ţară.“


În 2019, programul Carrefour debuta cu 14 crame din şapte regiuni ale ţării. Un an mai târziu, Deschidem Vinul Românesc cuprinde 26 de crame atent alese de către o echipă alcătuită din experţi Carrefour, Mircea Niculescu - Wine Buyer Carrefour şi somelier cu experienţă de peste 17 ani în industrie şi Marinela Ardelean, consultantul extern în materie de vinuri al Carrefour, critic de vin, autor şi jurat în competiţii internaţionale de vin şi băuturi spirtoase precum Mundus Vini sau Meininger’s International Spirits Award.

Programul propune consumatorilor trei perspective: regională, cea a exclusivităţilor şi perspectiva premium. Perspectiva regională are ca obiectiv să aducă vinul mai aproape de consumatori, pornind de la criteriul axat pe regionalitate, pe proximitatea dintre locul unde se naşte vinul şi locul unde acesta este consumat. Etichetele prezente în proiectul regional provin de la crame mici şi mijlocii, precum Lechburg şi Ciumbrud din Transilvania, Strunga şi Domeniile Bohotin din zona Moldovei sau Crama Trantu şi Crama Hamangia în Dobrogea. Din Muntenia au fost selectate Gramofon şi Licorna, din Oltenia - Catleya şi Marcea, din Banat - Sera şi Silvania, iar din Crişana - Maxi Marc şi Crama Teodor.

„Vinurile provenite de la cramele regionale se găsesc în hipermarketurile din regiunile de provenienţă, precum şi în hipermarketurile Carrefour Băneasa şi Carrefour Corbeanca. Mai mult, 36 dintre vinuri, apreciate în mod particular de către consumatori, au devenit disponibile în 2020 şi în reţeaua naţională Carrefour.“

Cât despre vinurile pe care le găseşti doar la Carrefour, astăzi există o selecţie de 11 etichete exclusive, create de patru crame româneşti - Aurelia Vişinescu, Domeniul Bogdan (vinuri BIO), Via Viticola Sarica Niculiţel şi Crama Davino -, special pentru clienţii lanţului de magazine.

În ceea ce priveşte licorile premium - cel de-al treilea pilon în program - odată ajuns într-unul din hipermarketurile Carrefour din Băneasa, Corbeanca, Târgu-Mureş şi Târgovişte, care beneficiază de zone de WineSquare, e greu să le ratezi. Sunt uşor de recunoscut după felul în care sunt aşezate pe raft şi păstrate, întocmai ca într-o cramă. Şi, pentru ca experienţa să fie completă, vinurile ce poartă etichete Premium se bucură de vânzare asistată de către un sommelier, 3-4 zile pe săptămână, între 4 şi 6 ore pe zi. Câteva dintre cramele care produc aceste vinuri sunt Budureasca, Crama Oprişor, Domeniile Tohani, Domeniul Coroanei Segarcea, Corcova Roy & Dâmboviceanu, Villa Vinea, Basilescu şi Via Viticola.

Reprezentanţii Carrefour România spun că importanţa acestui proiect este cu atât mai mare în această perioadă când contextul pandemic a fost o piatră de hotar pentru producători, care n-au mai putut să-şi vândă produsele către partenerii din HoReCa.

„I-a provocat să-şi diversifice canalele de vânzare şi i-a făcut să privească mai atent către retail şi către e-commerce. Carrefour le-a rămas aproape pe aceste canale şi le-a oferit desfacerea de care aveau nevoie pentru a încheia acest capitol, cu bine.“